• Anonym (TS)

Hur förvarar man potatis/färskpotatis på bästa sätt?

Bor i hus med källare och i källaren förvarar jag potatisen. Källaren håller ca 17-19 grader.

Nu har jag lagt potatisen i en plastlåda med tätslutande lock, en papperstidning i botten på lådan och överst över potatisen.

Är det rätt sätt att förvara? Jag tycker det är lite fuktigt i potatisen fast jag har i papperstidningar.

Är det bättre att ta en papperspåse med en extra papperstidning i botten och förvara potatisen i? Hur förvarar ni potatisen så den håller så länge som möjligt?

• Svar på tråden Hur förvarar man potatis/färskpotatis på bästa sätt?
  • Anonym (TS)

Puffar upp

• punktslash

Förvara potatisen så att den kan andas, t.ex. i pappkasse.

• Anonym (Äter potäter)

Färskpotatis förvarar man helst inte, den konsumeras så snart som möjligt.

Potatis förvaras mörkt och svalt, tänk jordkällare. En hederlig gammaldags potatislår är det bästa, plastlåda högst sannolikt det sämsta. Temperaturen ska vara runt 4 grader och helst inte variera.

• Anonym (TS)
    Anonym (Äter potäter) skrev 2018-07-02 23:00:38 följande:

Färskpotatis förvarar man helst inte, den konsumeras så snart som möjligt.

Potatis förvaras mörkt och svalt, tänk jordkällare. En hederlig gammaldags potatislår är det bästa, plastlåda högst sannolikt det sämsta. Temperaturen ska vara runt 4 grader och helst inte variera.

Utifrån dom förutsättningarna jag skrivit att jag har i min trådstart, hur förvarar jag dom bäst?
  • Anonym (TS)

Puffar upp igen

• Anonym (Äter potäter)
    Anonym (TS) skrev 2018-07-02 23:22:34 följande:

Utifrån dom förutsättningarna jag skrivit att jag har i min trådstart, hur förvarar jag dom bäst?

Det är för varmt i din källare, potatisen kommer att bli dålig.
  • TungstensKuddeN

Trälåda med rejält med luft mellan pinnarna, mörkt svalt aldrig plast och papper som mögel och svamp trivs i.. sedan trycker du in potatisen i munnen vid tillfälle.

• Anonym (TS)

Fler tips på bästa sätt att förvara potatis?

• Mandel

Färskpotatis har inget skal och blir dålig tämligen omgående och ska konsumeras inom 1-3 dagar. Förvara den då i emballaget du köpte den i och lägg i grönsakslådan i kylen.
    Potatis med skal ska förvaras mörkt och svalt annars riskerar den att bli grön och börja gro.
    Kan du inte förvara potatisen under rätt förhållande så är det bättre att du köper lite och ofta än att den ska bli dålig och du får kasta massor.

Köper du potatis i de färdigförpackade plastpåsarna så är den plasten laserperforerad för att släppa in rätt mängd syre, så köper du sådana behöver du inte byta till något annat när du kommer hem. Och förvara aldrig potatisen i något som är helt tätt. Då kvävs den.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Hur förvarar man potatis/färskpotatis på bästa sätt?