• Fridha74

7 åring separationsångest

Hejsan,

Min dotter på 7 år, nästan 8 år har fått väldigt separationsångest, jag har alltid lagt henne i hela hennes liv, tagit nätterna och mornarna. Vi har inte haft hjälp av någon (sambos släkt bor i ett annat land och min i andra delar av landet)  och min sambo har varit lat och egen firma så han har tyvärr inte hjälpt mycket med dessa bitarna. 

Och fram tills ca 6 månader så har det varit ok att vara borta någon gång då och då. Hon har varit ledsen (normal ledsen men överkomlig)  Men nu så blir det värsta paniken om jag skall vara borta någon natt, bara på kväll och/eller nattetid.  Samt också nu så har detta börjat gälla för min sambo (som innan inte alls varit problem)  han kan inte var borta och komma hem när hon sover tex drink efter jobb. Hon blir helt förstörd. Ikväll när jag skulle lägga henne så skulle han ut och cykla hon blev verkligen super ledsen även om hon visste att han skulle komma tillbaka. Vill verkligen inte att han skall gå även om han inte är med i läggningen ändå. Det börjar bli katastrof när jag skall gå, hon blir helt vild och håller sig vaken stora delar av natten och försöker vänta på att jag kommer hem.  Har någon annan haft det så? Några råd? Vad kan jag göra för att hon skall känna sig trygg? 

• Svar på tråden 7 åring separationsångest
  • Fridha74

Vill bara tillägga att innan har jag varit lugn, sansad , försöker trösta henne, prata med henne lugn och trösta, krama etc. Efter tredje gången godnatt/hejdå  så blev jag irriterad och inte empatiskt on kände av min attityd och vad jag menade. . Typ det är väl inget att gråta över, pappa skall bar iväg på en cykeltur sedan är han tillbaka. ... Skäms att jag inte hanterade situationen bättre. 

• Corneliass

Jag tror att det bara är en fas, så som många andra faser. Men jag är osäker på vad det verkligen beror på och hur ni ska lösa det. 

Jag har haft separationsångest nu i vuxen ålder, det har dock blivit mycket bättre nu när jag flyttat hemifrån. 

• whtevr9

Minns att jag också hade separationsångest när jag var mindre (minns ej min exakta ålder men va iaf äldre än 7) fick panik när min mamma skulle gå, så stod och grät i hallen och bönade och bad henne om att stanna kvar hemma för hon kunde dö osv.

Till sist orkade hon inte med det (förståligt) för hon visste inte hur hon skulle hantera det, så hon tog mig till skolkuratorn och till sist hjälpte det.

Har du pratat med henne om detta?

• mammalovis

Nu är hon ju yngre, men läs gärna lite om nioårskrisen. Prata med barnet dagen efter varför hon blir så ledsen och om vad hon tror ska hända och hur hon vill bli bemött. Jag skulle gissa på att det handlar om att hon börjat förstå att människor kan dö och hon är rädd för att inte ha er hemma båda två, så hon har kontrollen.

Jag vet att en kompis dotter hade extrem separationsångest om föräldrarna skulle åka iväg. Jag tror det är bättre nu, men att det har tagit tid. 

Vi har inte samma bekymmer, men jag tror att det handlar om liknande saker då min dotter uttrycker att vi inte behöver henne när jag blivit arg för att hon gjort fel saker. Det pågår mycket tankar hos barnen, min dotter är 7,5 år och har förlorat både sin äkta och bonusfarmor på kort tid.

Svar på tråden 7 åring separationsångest