• Anonym (Lisa)

Hyresrätt blir bostadsrätt

Hörde att vår hyresrätt kommer bli bostadsrätt.

Blir man utslängd och upp till mig att då själv hitta boende? Eller kan bolaget ge alternativ på andra av sina egna hyresrätter? I nuläget är det bostadskris. Det tog två år att få en hyresrätt. Jag är bara rädd att hamna på gatan. När detta inträder vet jag inte och OM det ens gör. Just nu är det bara prat.

Att köpa lägenhet finns inte en chans för mig just nu.

• Svar på tråden Hyresrätt blir bostadsrätt
  • Anonym (E)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-07-03 09:40:22 följande:

Hörde att vår hyresrätt kommer bli bostadsrätt.

Blir man utslängd och upp till mig att då själv hitta boende? Eller kan bolaget ge alternativ på andra av sina egna hyresrätter? I nuläget är det bostadskris. Det tog två år att få en hyresrätt. Jag är bara rädd att hamna på gatan. När detta inträder vet jag inte och OM det ens gör. Just nu är det bara prat.

Att köpa lägenhet finns inte en chans för mig just nu.

Många gånger får de som bor i hyresrätterna möjlighet att bo kvar och lägenheterna säljs när hyresgästerna flyttar. Är det bestämt att det ska ombildas? Krävs att en majoritet av de boende vill ombilda.
  • Anonym (Anna)

Ofta blir man erbjuden att köpa av lägenheten till ett väldigt förmånligt pris, alltså inte marknadspris. Under fick iallafall jag göra (i Stockholm), lägenheten värderades till 2,7 miljoner men jag fick köpa loss den för 1,5 miljon när den omvandlades till bostadsrätt från hyresrätt. Om det är så att du inte vill/kan köpa den så får du ändå bo kvar, men du hyr då av bostadsrättsföreningen.

Såhär står det på hyresgästföreningens hemsida:

Du väljer själv om du vill köpa din lägenhet eller fortsätta hyra. Du måste inte köpa lägenheten om det blir en ombildning. Du kan bo kvar med hyresrätt på samma villkor och med samma rättigheter som tidigare. En skillnad är förstås att bostadsrättsföreningen blir din nya hyresvärd.

Värt att påpeka är att du ska självklart säga till om vad du tycker i denna process. Gör din röst hörd om du anser att hyresrätterna ska behållas.

• LFF

Du kommer att kunna fortsätta att hyra lägenheten bara det att det är den nybildade bostadsrättsföreningen som är din hyresvärd istället.

I allmänhet brukar man få väldigt bra erbjudande på priset för att köpa loss sin hyresrätt.

• Anonym (Lisa)

Tack så mycket för svar. Nu försvann klumpen i magen.

Just nu hörde vi bara rykten om ombildning men inget som skett ännu.

• Anonym (Lisa)
    LFF skrev 2018-07-03 09:51:28 följande:

Du kommer att kunna fortsätta att hyra lägenheten bara det att det är den nybildade bostadsrättsföreningen som är din hyresvärd istället.

I allmänhet brukar man få väldigt bra erbjudande på priset för att köpa loss sin hyresrätt.

Det är bra att man fortfarande kan hyra i såna fall. Jag var orolig att man bara slängdes ut. Just nu finns inte pengar för insats men vem vet hur det ser ut om 1 år.
  • LFF
    Anonym (Lisa) skrev 2018-07-03 09:55:05 följande:

Tack så mycket för svar. Nu försvann klumpen i magen.

Just nu hörde vi bara rykten om ombildning men inget som skett ännu.

Det kan vara att hyresvärden vill sälja och att ett av alternativen är just ombildning till bostadsrätter. Då behöver det vara en omröstning bland er boenden. Gå på alla möten som rör detta så du får bra med information om vad som sker etc. Är du medlem i Hyresgästföreningen kan du även kontakta dem för att få veta vad som gäller vid en ombildning.

I normala fall brukar det ta rätt lång tid innan en eventuell ombildning blir ett faktum just för att det är rätt många steg som ska gås igenom. Ni ska, innan en slutgiltig omröstning, tex få veta vad det skulle kosta er att köpa loss lägenheten. Oftast brukar man räkna så att det blir ungefär samma månadskostnad som med hyran du har idag. Jag vet även att tex SBAB var lite generösare med att låna ut när min mammas område skulle ombildas.
  • LFF
    Anonym (Lisa) skrev 2018-07-03 09:56:52 följande:
    Det är bra att man fortfarande kan hyra i såna fall. Jag var orolig att man bara slängdes ut. Just nu finns inte pengar för insats men vem vet hur det ser ut om 1 år.
    Min mamma hyr av det som blev en BRF. När deras lägenheter ombildades så hade man 6 månader efter ombildningen på sig att köpa loss sin lägenhet. Och som jag skrev, det kan ta ett tag för en ombildning att gå igenom.
  • Anonym (E)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-07-03 09:56:52 följande:
    Beroende på vad du får köpa loss lägenheten för så kan banken ibland låta en komma undan kontantinsatsen. Om man får köpa den till ett förmånligt pris utifrån marknadsvärdet så har jag ju banken ändå mer trygghet än i många andra affärer.
Svar på tråden Hyresrätt blir bostadsrätt