• Villblimamma

    HJälpppppppp

    jag tåg mammaledigt 18 september 2017 jag visste inget om att man skulle ta ut föräldrarledigt 5 daga i veckan för att behålla sin SGI. Jag ansökte lördagar å söndagar i september sen oktober till december fulla 7 dagar i veckan. 
    i januari ringde en handläggare från försäkringskassan och frågade mig om när tåg jag ledigt från jobbet ? jag svarade att 18 september tåg jag ledigt från jobbet. Då sa hon att man ska ta minst 5 dagar i veckan efter 1 årsdagen för att behålla SGI. 
    I det här fallet  jag missat att söka 3 dagar till i september vilket gjorde att de nollade min SGI. 
    Jag skickade ett överklaga där jag skrev att jag visste inte om det å det gjorde jag verkligen inte annars hade sökt 3 dagar till då jag har många dagar kvar. 

    Sen varför ringde inte försäkringskassan och fråga denna fråga när jag de antåg ansökan ? de ringde aldrig mig utan godkände ansökan. 
    Man kan söka 90 dagar tillbaka i tid också men försäkringskassan ringde aldrig under de 90 dagar då kunde jag fortfarande ansöka om det. 
    Utan försäkringskassan ringer och frågar denna fråga exakt när 90 dagar hade passerat och jag kunde inte ansöka heller. 

    Nu när de nollat min SGI så kan jag bli betalningsskyldig massa pengar som de utbetalade under min föräldrarledighet :( då FK nollad SGI sen 18 september :( 

    jag är jätte oroligt trots att det inte var mitt fel :(

  • Svar på tråden HJälpppppppp
  • Anonym (?)

    Klyddigt inlägg.

    Man får hem papper innan barnets 1-års dag där all info står hur man ska göra för att få behålla sin SGI.

    Och de har ingen skyldighet att ringa dig för att påminna dig om hur du ska ta ut dagarna, utan det är din egen skyldighet.

    Om du ansöker på nätet tillkommer även en fråga vad du gör de dagarna du inte ansöker om föräldrarpenning innan du skickar in.

    Är det fel så går det tyvärr inte att göra något åt det.

  • Anonym (S)

    Sånt här är ju väldigt tråkigt. Dock är det ju just ditt eget fel. Man har själv ett ansvar att kolla upp hur saker och ting fungerar. Man får alltid info om detta från fk.

Svar på tråden HJälpppppppp