• Lina100

Halsfluss eller akut?

Hade ont i halsen igår men tänkte inte mycket På det. Vaknade dock idag 04:00 med världens blåsa och vita utslag i svalget. Är även uppsvälld i svalget.

Är också blek och hängig och det enda jag äter är soppa och dricker te.

Sover bara också.

Kontaktade läkare online som sa jag skulle ta både halsprov och blodprov men de har inte dropp in här på min vårdcentral och skickar hem en lika snabbt som man kommer dit ändå.

Har ni tips hur jag kan krya på mig själv? Är detta akut?

• Svar på tråden Halsfluss eller akut?
  • Dr Love

Har du hosta, feber?
    Halsfluss är ofarligt och går över, smittar dock. Man kan få antibiotika mot det på en vårdcentral men det är ej nödvändigt.

Inte så mycket du kan göra själv mer än att vänta. Aldrig fel att söka vård om du känner dig osäker.

• Dr Love
    Salmiakk skrev 2018-07-03 15:29:13 följande:

Halsfluss behöver ofta behandling för det kan bli halsböld av det.

Behandling är valbart, upp till patienten. Halsböld är en mycket sällsynt komplikation. Antibiotikabehandlingen är inte komplikationsfri heller.
  • Anonym (L)
    Salmiakk skrev 2018-07-03 15:29:13 följande:

Halsfluss behöver ofta behandling för det kan bli halsböld av det.

Man behöver inte gå för halsfluss direkt, oftast går det över av sig självt utan problem. Om det däremot inte börjar blir bättre inom några dagar, eller om det förvärras så mycket att man t.ex. inte får i sig mat längre, knappt kan svälja sin saliv - då ska man förstås söka. Också om man har en hög feber som sitter i mer än ca tre dagar.
    Lina100 skrev 2018-07-03 14:06:55 följande:

Hade ont i halsen igår men tänkte inte mycket På det. Vaknade dock idag 04:00 med världens blåsa och vita utslag i svalget. Är även uppsvälld i svalget.

Är också blek och hängig och det enda jag äter är soppa och dricker te.

Sover bara också.

Kontaktade läkare online som sa jag skulle ta både halsprov och blodprov men de har inte dropp in här på min vårdcentral och skickar hem en lika snabbt som man kommer dit ändå.

Har ni tips hur jag kan krya på mig själv? Är detta akut?

Du behöver nog inte gå för det nu. Att du får i dig soppa och te är bra! Fortsätt med det, vila. Drick vätska också - vad som helst, men gärna mer än te - om du har feber. Blir det värrr så kan du kanske behöva undersökas och möjligrn få antibiotika eller annan behandling. Men så länge som du klarar av att svälja soppa/te och febern inte blir för hög så är det bara att vila

Krya på dig!
  • Anonym (L)

Också, glömde skriva det. Men köp hem ett gäng billiga tandborstar så du kam byta eller koka din tandborste. Annars kan man fortsätta vara kuk.

• Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2018-07-03 15:43:11 följande:

Också, glömde skriva det. Men köp hem ett gäng billiga tandborstar så du kam byta eller koka din tandborste. Annars kan man fortsätta vara kuk.

Hahah annars kan man fortsätta vara SJUK förstås! ;)
  • Lina100

Haha tack alla! Nu äter jag iskall cheesecake mitt i allt också

Men det är som en kniv i halsen när jag sväljer och nu börjar jag få små hosta/ ont i öronen.

Sover som sjutton.

Dricker mycket kallt vatten, är det bra?

• Lina100

Blir bara värre och värre, ligger och fryser och sover bara

Hela halsen är svullen

Har legat såhär 3 dagar och vill aktivera mig

Svar på tråden Halsfluss eller akut?