Om man kan bli bokad på nytt varierar lite. Jag jobbar själv i en kommunal vikariepool för förskoleklass, grundskola och fritids. Där finns massor av jobb och man blir ofta tillfrågad om att komma på nytt. Om det behövs fler vikarier än vad poolen har att erbjuda, rings någon från en privat pool in. Dessa har inte möjlighet att för den skolan bli tillfrågad på nytt hur bra de än är, för skolorna får använda de privata poolerna bara om den kommunala inte har vikarier att skicka ut. Detta för att de privata poolerna blir mycket dyrare, vilket är naturligt då de ska gå med vinst.
Jag skulle absolut inte vilja jobba i de privata poolerna där man är runt om i hela Göteborg och dessutom kranskommuner. Jag vill jobba i bara några skolor som ligger så jag lätt kan ta mig till dem och framför allt så att jag lär känna skolorna, personalen och eleverna. Det är skönt för så väl mig som elever, anställda och föräldrar när det är samma person som kommer ofta.
Hur man får jobbförfrågningar och -bokningar varierar mycket från pool till pool. Åtminstone flera av de privata har välutvecklade appar. Flera kommunala har så man får sms som man ska svara på. En stadsdels pool hade ännu för några år sedan så att de skickade ut ett sms "Jobba idag, förskola? Ring xxxx" dvs ingen info om vilken förskola eller vilka tider och så skulle alla intresserade ringa till poolen. Förhoppningsvis har de ändrat systemet nu.
Pooljobb kombinerat med studier fungerar såtillvida bra att man uppger vilka dagar och tider man kan jobba och så får man förfrågningar enbart för sådana som passar en.
Kolla alltså upp hurdan och vilken pool du vill jobba i: kommunal eller privat, hurdant system de har för bokningar, om man kan välja bara vissa områden eller specifika förskolor etc.