• Johnnyorange

Stort behov av ensamhet

Någon mer som har ett stort behov av ensamhet? Som tycker att sociala relationer tar mycket energi att upprätthålla?

Klarar ni av att vara i ett förhållande? För jag tänker att det gäller ju att hitta någon likasinnad, eller någon som accepterar att man behöver mycket egentid.

• Svar på tråden Stort behov av ensamhet
  • sextiotalist

Både sambon och jag är personer som tankar energi genom att vara ensamma. Det är nog därför vårt förhållande håller, för att vi är lika där. Om någon säger att jag behöver vara själv, så vet vi exakt varför.

Vi är samtidigt båda sociala, men det är hemma som vi samlar energi. Och då kan vi vara i olika rum, på olika våningar, ibland är jag ute och går eller springer för att få vara helt själv, sambon använder musiken för att samla energi

• Anonym (Introvert)

Jag är tjej och har ett stort behov av att få vara själv. Det har för mig resulterat i att mina förhoppningar om ev förhållande baseras på massa grejer som måste klaffa. Jag vill tex vara särbo, jag vill kunna ärligt säga att jag inte orkar ses ibland utan att det blir sura miner. Jag vill inte ha barn. Jag vill däremot ha ett förhållande. Men det känns svårt! Måste nog hitta någon som är likasinnad.

• Anonym (Miss M)

Håller med om att det där med förhållande är svårt när man är väldigt introvert! Jag skulle nog inte klara av att vara sambo, utan det är särbo som skulle gälla för mig med. Att vara runt folk kräver väldigt mycket energi av mig och jag behöver få tid för mig själv när jag kommer hem.

• asta66
    sextiotalist skrev 2018-07-04 07:47:21 följande:

Både sambon och jag är personer som tankar energi genom att vara ensamma. Det är nog därför vårt förhållande håller, för att vi är lika där. Om någon säger att jag behöver vara själv, så vet vi exakt varför.

Vi är samtidigt båda sociala, men det är hemma som vi samlar energi. Och då kan vi vara i olika rum, på olika våningar, ibland är jag ute och går eller springer för att få vara helt själv, sambon använder musiken för att samla energi

Så är jag och min man med. Man måste se vad som fungerar för en själv. Istället för att försöka leva upp till nån Facebook-norm om astt man ska vara så social. Många av oss är ju trötta efter en dag på jobbet.
  • Anonym (HSP)

Du är nog en högkänslig person, en s.k. ?HSP?. Googla om du inte vet vad det är. Sedan tror jag att du även är analytisk, dvs att du har ett rikt intre liv.

• Anonym (I)

Jag har stort behov av ensamhet för att kunna tanka energi. Jag är hsp och sociala relationer drar energi från mig istället för att ge energi. Har sällan haft problem i kärleksrelationer, jag orkar mer i de relationerna och de har för det mesta varit förstående. Jag har också upplevt att man kunnat vara ensamma tillsammans i kärleksrelation.

Jag har haft mer problem i vänskapsrelationer, där det varit en del sura miner och tjafs. speciellt en vän har haft svårt att förstå och tycker att jag fungerar konstigt och fel som inte vill ha honom på besök timme ut och timme in.

• Anonym (Samma här)

Har aldrig klarat av att ha ett förhållande längre än några månader. Alla jag träffat har varit raka motsatsen till mig. Står inte ut tillslut. Måste få va ifred. Det blir svårare för varje år som går. Nu är det inte ens värt att gå på date. Det tar mer än vad jag får ut från det. Har en FRUKTANSVÄRD tur som inte tycker att det är nåt problem. Måste va olidligt att vara så här och samtidigt känna att det enda man vill är att ha ett förhållande.

Svar på tråden Stort behov av ensamhet