• DevilsDaughter

Hur gör man med arbete/studier när man skolar in?

Hur gör man egentligen? Fick idag hem brev om att inskolningen börjar 28 augusti. Den 27 augusti börjar jag studier på annan ort och min man börjar jobba 27:e efter att ha haft semester. Har vi gjort helt tokigt nu? Borde man ha använt sin semester till inskolningen och angett ett tidigare datum? Vi tänkte inte så noga, fyllde i "från när behöver vi barnomsorg"? Måndagen den 27 augusti för det är ju då vi börjar jobba och studera. Har vi tänkt tokigt eller hur gör man detta "rätt"?

• Svar på tråden Hur gör man med arbete/studier när man skolar in?
  • Anonym (mm)

man brukar ta föräldradagar 

• Cila86

Nu i efterhand vet jag inte hur ni löser det. Men annars när man söker plats i barnomsorg sätter man datum 1-2 veckor före själva behovet, beroende på vilken typ av inskolning de har. Å då använda sig av föräldradagar eller semester till själva inskolningen. Synd att ni inte fick den informationen innan ni sökte.

Har ni pratat med förskolan om det skulle gå att börja tidigare? Alrernativt om din man kan va hemma lite längre? Ingen nära anhörig som barnet är trygg med som kan hjälpa till nån dag under inskolningen?

Hoppas det löser sig för er.

• mammalovis

Vi fick pussla så sambon var föräldraledig, då jag började på nytt jobb i samma veva som inskolningen och behövde komma in i det då vi hade 11 inskolningar på mindre än en månad som inte gick att skjuta på. Min lediga dag var jag med, någon dag fick vi ta hjälp av mormor då sambon blev sjuk. Vi hade skrivit 2 januari, men fick först en vecka senare när skolans termin började.

Så ring förskolans chef och hör om det går att tidigarelägga datumet då ni har tänkt fel, annars får ni pussla med fl så gott det går. Det går ta lägstadagar när barnet lämnas längre tid på förskolan. För sgi-dagar finns en regel för hur länge man får vara borta från barnet. Annars får ni ta hjälp av en släkting/vän. Ni kan ju vara med timmarna på inskolningen och släktingen ta resten.

• Physalis

Jag klantade mig med inskolningsdatumet när det var dags för mitt barn att börja förskola. Det löste dig i mitt fall enkelt av att jag ringde förskolan och förklarade problemet. Då ändrade de datum så att jag han skola in innan jag började studera.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hur gör man med arbete/studier när man skolar in?