• Anonym (Ts)

Pulserande ljud? Tinnitus

Har tinnitus sedan många år tillbaka. Senaste veckan har det uppkommit ett puslerande sus i vänster öra. Hörs på kvällen när jag lagt mig och det gör mig galen! Kan absolut inte sova och det enda som hjälper är en öronpropp i vänster öra, då pulserandet avtar. Någon som vet vad detta kan bero på? Finns det något att göra åt eländet? Ljudet pulserar i takt med hjärtrytmen. Har i perioder haft det olidligt med tinnitusen men detta tar nog priset.. Låter som om någon andas inne i örat :(

• Svar på tråden Pulserande ljud? Tinnitus
  • Anonym (Sara)

Händer mig de gånger jag har öroninflammation. Jag har inte tinnitus dock.

• rocking

Det är inte pulsen du hör? Kan hända vissa personer ibland. Är det ofta återkommande kan det vara bra att kolla upp via vården (kärlen)..

• Anonym (Kfk)

Det är en blodånder du hör - därav det pulserande ljudet :)

• Anonym (Audionom)

Jag är audionom och möter många med tinnitus.

Eftersom det bara gått en vecka kan du avvakta lite och se om det går tillbaka, det kan bero på flera olika saker aft du ?hör? pulsen (täppt i bihålorna, vätska i mellanörat, svullnad i hörselgången t.ex), men skulle det kvarstå under en längre tid så bör du söka läkarkontakt, då pulssynkron tinnitus kan ha medicinskt bakomliggande orsaker som bör kontrolleras.

• Anonym (Ts)

Tack för svaren! Har vid tidigare öroninflammationer fått feber och väldigt ont så jag tror inte det är det som är problemet denna gång.

Ska göra som Anonym (Audionom) föreslår och avvakta. Det tär enormt mycket på psyket när nya åkommor uppstår. Får lätt panik och blir lite handlingsförlamad när något händer med min kropp. Dras redan med flera olika sjukdomar och känner bara att jag inte orkar mer just nu. Era svar och er omtänksamhet betyder enormt mycket, så tack än en gång, ni är guld värda <3

• Anonym (Ej läkare)

Det kanske orsakas av att du har något i örat, t.ex öronvax eller ett hårstrå. Se till att rensa öronen från sådant. Vax får jag bort med ljummet vatten som jag sprutar in med gummiblåsan som följer med Revaxör. Jag struntar dock i själva medlet Revaxör eftersom det inte behövs för mig. I svåra fall kanske medlet kan hjälpa till att lösa upp en envis vaxpropp.

• Venenum

Låter som att du har vätska som står bakom örat. Det händer lätt sommartid när man badar, har en förkylning eller en öroninflammation. Sinupforte är ett naturläkemedel som går att köpa på apoteket och det rensar bihålorna. Pulsljudet brukar försvinna efter tre-fem dagar på mig(har problem med vätska bakom öronen i tid och otid). 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (Iiik)
    Anonym (Audionom) skrev 2018-07-04 23:22:28 följande:

Jag är audionom och möter många med tinnitus.

Eftersom det bara gått en vecka kan du avvakta lite och se om det går tillbaka, det kan bero på flera olika saker aft du ?hör? pulsen (täppt i bihålorna, vätska i mellanörat, svullnad i hörselgången t.ex), men skulle det kvarstå under en längre tid så bör du söka läkarkontakt, då pulssynkron tinnitus kan ha medicinskt bakomliggande orsaker som bör kontrolleras.

Men du, då måste jag fråga dig. Jag har väl då vad du kallar för pulssynkron tinnitus, det susar och jag hör tydligt att det är pulsen. Jag har det nästan hela tiden om jag ligger på vänster sida. Kan det vara farligt alltså? Jag kan ibland höra det när jag sitter upp också.
Svar på tråden Pulserande ljud? Tinnitus