• NicoleLouice

3 mån bebis Kallsvettas/ Halsfluss

Vår son som är 3 månader har åkt på en halsfluss och äter penselin. När jag nu ammar honom så börjar han kallsvettas, han blir alldeles plaskblöt. Finns de någon som vet vad det kan vara. Har ringt till vårdguiden, men de kunde inte ge oss några svar?

• Svar på tråden 3 mån bebis Kallsvettas/ Halsfluss
  • NicoleLouice

Nej, snarare tvärtom, han är kall...
    Så konstigt. Vi är oroliga som tusan.

• lovelylocks

akuten? är det långt dit? jag hade inte tvekat en sekund.

• AnneSophie

Små barn kan reagerar på infektioner genom temperatursänkning likaväl som med feber.
    Om temperaturen är lägre än 36 grader, klä på barnet mer kläder och kontrollera temperaturen igen efter 15 till 20 minuter.
    Om temperaturen inte går upp, eller om den gör det, men inte varaktigt, trots att barnet har tillräckligt med kläder på sig, kontakta BVC eller sjukhus.

Har ni någon barnklinik på ert lokala sjukhus?

• NicoleLouice

Nej, akuten är inte långt borta direkt...
    Lite mer förklaring; han äter okej, för att vara sjuk och kissar. Han skrattar och är glad när han är vaken, men så fort han ska amma så svettas han pölar (?). Vi var på akuten i förrgår och då trodde dem först inte att han var sjuk alls, eftersom han såg så pigg ut...men ett halsodlingsprov visade motsatsen, plus att vi stod på oss såklart. Nu idag har han sovit mycket, mer än vanligt, men är allmänt pigg när han är vaken.

Svettning nu är skrämmande!

• AnneSophie

Glömde ju halva inlägget...

Hur verkar han för övrigt? Äter han som han ska? Verkar han pigg och alert (som vanligt) eller medtagen?
    Feber eller temperatursänkningar är en sak men det är alltid allmäntillståndet som är det vikigaste (och det är det som säger mest om hur allvarligt det är).

• NoomiNoomi

Kan det ha att göra med att han tycker det gör ont?Jag tänkte eftersom det alltid kommer i samband med amningen?

• NicoleLouice

Om temperaturen sjunker så har vi bara märkt av det under tiden vid ammar - det är då han blir kall och svettig. När vi är färdig ammade, så är han bara svettig (eftersvettig) och temperaturen är som "vanligt" igen.

• AnneSophie

Om han är så pigg som du säger OCH inte har feber OCH äter OCH kissar bra så hade jag (men jag är lite härdad efter mycket tid på barnkliniker) inte varit så orolig.
    Det är kroppens sätt att bearbeta en bakterieinfektion.

Klart att ni ska åka till akuten om ni är oroliga ÄNDÅ men...ja...

• NicoleLouice

NOOMI; NOOMI; ja, vi tänkte också på det...att det gör ont alltså. Han får anstränga sig lite mer än vanligt verkar det som när han äter. Han är inte lika sugen på att äta längre som innan. Han är annars EXTREMT matglad...men nu äter han lite mer sällan och med mer omständighet. Han gör uppehåll under sin ammning, det har han inte gjort innan.

• NoomiNoomi

Man vet ju själv hur det är när man har halsfluss. Om han verkar må bra förövrigt så tror jag på att han har ont när han ska äta och att han då blir kallsvettig av det

• NicoleLouice

AnneSophie; Ja, akuten...här i Stockholm är ingen höjdare om det inte behövs...iförrgår så blev vi snabbt infösta i ett eget rum p.g.a att det var så många barn med vinterkräksjukan där. Så nej, man vill helst inte sitta där och vänta i flera timmar, om man inte måste. Hoppas att Ni förstår vad vi menar. Självklart åker man in om man måste.

• NoomiNoomi

Säger som de andra. Åk till akuten om ni ändå är oroliga. *kramar om och ger lillkillen en liten klapp på kinden*

• AnneSophie

Men du...
    Kan du inte ringa sjukhusets banklinik, om sådan finns, eller akuten och fråga dom om råd då? Kanske kan ni få prata med en läkare?
    Jag har bara ringt sjukvårdsupplysningen en gång och fick ett totalt menlöst svar som gick ut på att hon (ssk) inte visste bla bla bla.
    Bättre då att försöka få tag på en barnläkare, eller en ok allmänläkare.

• NicoleLouice

Helt omöjligt att komma fram till akutenspersonal(alltid överbelastning) och sjukvårds upplysningen sa att vi titta på allmäntillståndet.

• AnneSophie

Oki, men då tycker jag att ni ska titta på just allmäntillståndet (så är det ju annars också faktiskt).
    Verkar han ok, om man bortser från att han svettas när han äter, så är det säkert ingen fara.
    MEN om ni ändå instinktivt känner att ni vill ha det bekräftat så åk in ändå.
    Själv hade jag avvaktat, men vi är olika och det är bara ni som känner er son.

Svar på tråden 3 mån bebis Kallsvettas/ Halsfluss