• Anonym (Orolig)

    Berätta för omgivningen/arbetskamrater

    Ni som haft ett sent missfall eller sen abort har ni berättat för folk i er omgivning? Hur har folk runt er reagerat?

    Jag mår otroligt dåligt av det som hänt och klarar inte av att vara social. Jag har kraftig ångest, oro och sömnproblem.

    Är det bra att berätta på jobbet eller kommer det bli problem längre fram för mig?

  • Svar på tråden Berätta för omgivningen/arbetskamrater
  • sextiotalist

    Jag har inte haft det, men två kollegor har råkat ut för det (vad jag vet är det bäst att tillägga) och de var öppna med det, och vi andra förstod att de inte mådde så bra.
    Det kan vara bra att berätta för din chef/arbetsledare, sedan är det väl mer hur relationen är med de övriga som avgör

  • Anonym (Astra)

    Berätta om du vill. Du kan be din chef berätta om du inte vill det själv, och då kan chefen också säga om du tex vill vara ifred och inte prata om det. Du behöver inte berätta om missfall heller utan chefen kan också säga att du har det lite jobbigt just nu av privata skäl. Då kommer det kanske bli spekulationer dock, så kanske ändå bättre att säga vad det handlar om, om du nu vill att folk ska veta om att du mår dåligt och behöver vara lite ifred.
    Annars kanske det är bättre att sjukskriva sig i några dagar om du verkligen inte vill att någon ska veta, om du sedan är lite låg när du kommer tillbaka kan du skylla på sjukdom, att du är väldigt trött och behöver lite lugn och ro omkring dig för att orka jobba.
    Beror ju också lite på vad man har för jobb vad som funkar, jag jobbar tex nära arbetskollegor så det skulle märkas fort om någon mådde lite dåligt, medan om du tex jobbar ensam så är det lättare att dölja kanske.

  • LFF

    Jag har berättat för de jag stått nära på arbetsplatsen. Jag tycker att det är viktigt att vi vågar prata om detta med missfall, att det inte är tabu. När man väl börjar prata om det så kommer det fram att det är många som gått igenom samma sak.

    Direkt efter missfallen (två stycken) så har jag sjukanmält mig ett par dagar först för att få tid att hantera det hela själv.

    Att prata om det med mina kollegor har inte varit negativt gällande jobbet. I ett fall har det dessutom varit positivt då jag inte var mitt "vanliga jag" utan väldigt snarstucken och en person (som inte visste om något) kunde inte hantera det. Det höll på att bli en jäkla fight där när mina kollegor som visste om det pratade med personen om att jag mådde dåligt av personliga anledningar.

Svar på tråden Berätta för omgivningen/arbetskamrater