• Hs mamma E

    Packningshjälp till nybörjare?

    Hej! Jag fick mitt första barn i april och vi har en veckas semester i Montenegro inbokad när han kommer att vara tre månader. Både min sambo och jag har rest mycket tidigare och tänkte nog inte att det skulle bli några problem, men jag hade inte räknat med allt hormonpåslag - nu känner jag mig som en riktig hönsmamma och vill nästan ställa in alltihop :) Jag försöker istället planera ordentligt så att det ska bli en så bra upplevelse som möjligt för oss allihop och skulle verkligen uppskatta hjälp med vad man behöver ha med sig från er med mer erfarenhet. Det verkar vara ungefär 25-30 grader varmt, så inte så stor skillnad mot hur det varit i Stockholm i sommar egentligen, men ändå är det mest solen och värmen jag oroar mig för. Fånigt kanske. 
    Behöver man en resevagn? Tips på en som passar för en tremånaders i så fall? Jag räknar förstås med att vi håller oss inne/under tak de varmaste timmarna, men behöver man ändå en UV-dräkt till bebisen? Soltält? Parasoll? Hjälp! 
    Alla andra tips för att resa med en så liten bebis uppskattas verkligen! 

  • Svar på tråden Packningshjälp till nybörjare?
  • Anonym (Mamma)

    Vad kul att ni ska ut och resa! Vi gjorde vår första resa med vår son när han var 4 månader.

    Uv-dräkt och hatt är ett måste enligt mig om ni till exempel vill bada, annars hade vi bara blöja/naket när vi var ute i skugga. Uv-tält var toppen att ha på stranden, vår son satt upp tidigt så då kunde vi sitta där med honom och leka. Vi valde också att köpa en lättare resesulky med fullt liggläge, vi reser ganska mycket så tyckte det var värt att investera i en lättare vagn. Annars finns det ingen maxvikt på vad vagnen får väga vad jag vet. Tänk även på att ta med blöjor som ni vet har bra kvalitet, ersättning om ni ger det och vattenkokare om det inte finns på hotellet för att sterilisera nappar/flaskor.

    Febertermometer, alvedon, vätskeersättning.

    Bärsele var vår räddning under flyget så om ni använder det så ta med!

  • MsM84

    Med en tremånaders hade jag kört på vanliga liggvagnen, se till att ha med någon bra solhatt som skuggar men är ljus och tunn filt att skugga med. I övrigt går det att hitta skugga lite överallt så jag hade inte tagit med mig något för det. Tveksamt om man vill bada i pool/hav med en så liten då den temperaturen blir kall för dem så jag hade nog struntat i UV-dräkt. Det är lättare att resa med en så liten än om ett halvår då de behöver barnmat och kryper omkring och har sig. Ta med salva till eumpan, alvedon osv så ni har om det är något.

  • Kodia

    Resevagn med fullt liggläge är väldigt praktiskt. Ofta är trottoarer, affärer osv smalare än hemma. Och om det är trappor är det praktiskt med en vagn som en person kan bära själv.

    Solskydd är superviktigt! På stranden kan ni ha parasoll - blir nog svalare än soltält. (eller är de ventilerade?) Parasoll till vagnen är också bra. Men mitt bästa tips för solskydd är faktiskt klädnypor! Skrattande Då kan man fästa vagnens parasoll i suffletten om det blåser, eller fästa en filt mellan suffletten och handtaget, hänga en sarong/handduk från kanten av strandparasollen, eller fixa solskydd på er balkong, osv. Ett par meter snöre kan vara bra också!

  • SI12344

    Heltäckande svala kläder, lite som man behövt här senaste veckorna! Annars håller jag med om att solskydd i form av tyger som fästs är ovärderligt. Flera solhattar (om man tappar/glömmer) och lugna dagar.

    Bärsele är ju smidigt också.

Svar på tråden Packningshjälp till nybörjare?