• Anonym (skärpning)

Mäns bristande hygien dealbreaker för sex

Jag talar nu  inte om vanlig basal hygien som att duscha och borsta tänderna. Utan mer grundläggande sådan som jag uppmärksammat att de allra flesta har som jag träffat, med undantag för vissa väldigt unga fräscha killar från 90- generationen och uppåt faktiskt brustit i.

Hygien för mig handlar mycket om hudens kondition,  tandhälsa och hår. Att köra tandtråd regelbundet, gå till tandläkaren/tandhygienist och hålla efter gamla lagningar och tandsten mm. Klippa tånaglar, fila hälarna, ha mjuka händer osv. Men många män jag träffat räknar tandborstning som  det enda nödvändiga åtgärden ungefär och kör dubbeldusch till allt. Peelar heller aldrig huden från gamla hudrester, torrbostar t ex. Har torrt fnöskigt hår om de har turen att ha det kvar.

Desto högre upp i åldrarna desto mindre hygienska män har jag noterat. De kan vara rena (dvs nyduschade) men använder smutsiga kläder och tvättar kanske inte ytterkläderna tillräckligt och luktar lite unket. Tyvärr har de alltför sällan goda after shaves eller parfymer vilket jag uppskattar. Flera har haft torr knottrig hud, alldeles för mycket och oskött hår (näsa så väl som pung och öron etc.
    Ofräscha helt enkelt! 

Har dejtat några på raken nu som jag fått tacka nej till pga av ofräschet. Tanken på att kyssas har känts helt utesluten. Skulle inte ens vågat ta reda på vad som fanns inannför gylfen.
    Tråkigt. för jag har gillat dem som person men på så tidigt stadium känns det helt enkelt inte läge att börja ställa krav på hygien.

Nyfiken på andra kommentarer i ämnet och tillvägagångsätt?

• Svar på tråden Mäns bristande hygien dealbreaker för sex
  • Anonym (Såärdet)

Du har säkert rätt TS om männen. Och är de så äckliga att du inte ens skulle klara av att pussa dem så kan du förstås inte träffa dem igen.

Vill bara säga en sak om mig själv (kvinna). Jag är snart 50 och märker att det tar allt mer tid att sköta om kroppen. Förr var den fin på egen hand. Nu måste jag fila fötterna regelbundet och ett par tånaglar har blivit alldeles tjocka efter skador. Min hud har blivit torr och inget verkar hjälpa. Jag har börjat få konstiga fläckar som kallas ?senila vårtor?, ser ut som leverfläckar men växer utåt och ramlar till slut av efter lång tid. Skitäckligt men vad gör man?! De går inte att förebygga eller ta bort enligt läkare.

Det är detsamma med män. Skillnaden är nog att de inte reflekterar över att kroppen inte är lika fin på egen hand som när de var 20... enligt min erfarenhet är män bra på att ta raka synpunkter. Man behöver inte vara elak men inte heller linda in det. Säg nåt på ett ok sätt och han kommer tacka dig!

• Anonym (Håller med)

Jag har otroligt svårt för dålig lukt. Mitt ex var precis så. I början när vi dejtade var han lite renligare. Men sen dusch var 3e dag, byte av strumpor och kalsongerna enbart vid dusch vilket betydde att han luktade både svett och fotsvett. Han smörjde sig aldrig = fnasig hud, använde aldrig parfym. Sexlivet blev såklart lidande. När jag klagade tyckte han bara att jag tvättade mig för mycket.

Nuvarande kille duschar varje dag, smörjer in sig, har parfym, byter underkläder dagligen, tvättar håret. Det är fan helt basic men jag är så glad över det, han är så fräsch. Man vågar bli sugen på sex när man vet att det är fräscht under kläderna. :)

• Fluffer

Jag förstår heller inte andra killar själv som kille. Tror kvinnor och just killars bashygien bör tas upp i samlevnadssamtal etc. Själv har jag frågat efter just conceler eller vad det heter för att fräscha till mig lite runt ögonen vid näsan annars duschar jag 1-2 gånger om dagen och håller mig rakad. Blev tipsad om en hård saltdeo och dricker mycket vatten då jag tränade mer så luktade jag inte lika mycket om knappt alls. Parfym och lite ansiktskräm använder jag. Ser även till mitt hår. Borstar tänder dock trådar jag inte men munskölj, tuggummi, väldigt viktigt att lukta gott och va renlig för som du säger... Inte vill jag att den jag ska vara med är ofräsch. Rökare går bort, folk som snusar än värre. För mycket alkohol om person ej tränar så kan personen svettas mer och lukta därutefter mer.

Det som stör mig är just könshår. Jag gillar trimmad eller inget hår alls. I och med att hår samlar på sig. Många hävdar att man är porrskadad, varför inte hygieneskadad. Vi går väl mer och mer mot att vara hygieniska. Har rakat mig sen jag var runt 20 och inget har hänt, har ju min kompis i fräscha kalsonger och kläder ser inte riktigt de här snacket om just att det är bättre med hår, det är väl mer än en stil och bekvämlighetsfråga idag.

• Anonym (Fia)

Hmm. Har inte upplevt det du beskriver alls. Och då dejtar jag en man på 60+

Han är väldigt mån om sitt yttre och duschar ofta ,smörjer sig själv och sina fötter och luktar gott hela tiden. Gillar kläder och köper nytt ganska ofta.

• Anonym (fnös)
    Anonym (skärpning) skrev 2018-07-05 12:34:35 följande:

Jag talar nu  inte om vanlig basal hygien som att duscha och borsta tänderna. Utan mer grundläggande sådan som jag uppmärksammat att de allra flesta har som jag träffat, med undantag för vissa väldigt unga fräscha killar från 90- generationen och uppåt faktiskt brustit i.

Hygien för mig handlar mycket om hudens kondition,  tandhälsa och hår. Att köra tandtråd regelbundet, gå till tandläkaren/tandhygienist och hålla efter gamla lagningar och tandsten mm. Klippa tånaglar, fila hälarna, ha mjuka händer osv. Men många män jag träffat räknar tandborstning som  det enda nödvändiga åtgärden ungefär och kör dubbeldusch till allt. Peelar heller aldrig huden från gamla hudrester, torrbostar t ex. Har torrt fnöskigt hår om de har turen att ha det kvar.

Desto högre upp i åldrarna desto mindre hygienska män har jag noterat. De kan vara rena (dvs nyduschade) men använder smutsiga kläder och tvättar kanske inte ytterkläderna tillräckligt och luktar lite unket. Tyvärr har de alltför sällan goda after shaves eller parfymer vilket jag uppskattar. Flera har haft torr knottrig hud, alldeles för mycket och oskött hår (näsa så väl som pung och öron etc.
    Ofräscha helt enkelt! 

Har dejtat några på raken nu som jag fått tacka nej till pga av ofräschet. Tanken på att kyssas har känts helt utesluten. Skulle inte ens vågat ta reda på vad som fanns inannför gylfen.
    Tråkigt. för jag har gillat dem som person men på så tidigt stadium känns det helt enkelt inte läge att börja ställa krav på hygien.

För mig räcker det gott med den basala hygienen dit jag räknar regelbunden duschning och tandborstning. Filade fötter och ansade tånaglar är också väldigt trevligt och grundläggande.

Men resten? Killar som håller på och torrborstar sig har jag aldrig träffat. Men jag tycker ändå inte att de brukar ha gamla hudrester på sig (eller det har väl alla?).Och torrt fnöskigt hår har ju mer med åldrande i sig att göra än skötseln. Intimrakning tycker jag är en valfri grej och jag kör inte det för egen del heller. 

Parfym och liknande har nästan alla män jag känner. Likaså rena kläder. 

Nu är jag gift sen många år tillbaka med en man som är fin och renlig. Men om jag ser mig omkring på tex jobbet så är alla män tillräckligt rena och fräscha för att jag skulle kunna vara intima med dem om det skulle falla mig in. Alla luktar gott och har rena kläder, ser normalt ansade ut.
  • Tom Araya
    Anonym (skärpning) skrev 2018-07-05 12:34:35 följande:

Ofräscha helt enkelt! 

M.a.o. ska man lägga en hel del pengar och tid på sitt utseende, oavsett vilka ekonomiska resurser man har och vilka prioriteringar man bör göra?
  • kaffe
    Tom Araya skrev 2018-07-05 16:01:14 följande:

M.a.o. ska man lägga en hel del pengar och tid på sitt utseende, oavsett vilka ekonomiska resurser man har och vilka prioriteringar man bör göra?

Det är nog snarare lite tid än pengar som skulle göra susen för många. En fotfil och fotkräm kostar inte många kronor. Inte en rulle tandtråd heller.
  • Anonym (skärpning)
    Tom Araya skrev 2018-07-05 16:01:14 följande:
    Ja ifall man tänker befatta sig med andra intimt kan det noga vara en bra idé!
    Om du visste vad mycket pengar de allra flesta har och hur mycket kvinnor (de flesta) lägger på hygien och utseende i månaden skulle du hisna. Så självklart kostar det att ligga på topp och bli lustad efter.
  • kolbulle

The metrosexual man
    en.wikipedia.org/wiki/Metrosexual

Det är egentligen en trend från 1990-talet som ni skriver om. Globala företag som säljer mode och skönhetsprodukter insåg att dom bara tjänade pengar på hälften av populationen. Därför så lanserade dom kampanjer och försökte sälja in en ny typ av man, tänk David Beckham. Det gällde att skapa ett behov, en känsla av otillräcklighet hos män som sedan kan fyllas ut med onödiga produkter.

Tänk på soldaterna under första världskriget. I bästa fall så använde dom en Lux tvål lite då och då för att tvätta ansiktet och under armarna. Det räckte så. Dom hade inte en massa finnar över hela ansiktet. Det är bara att gå in och kolla på valfri dokumentär på YouTube. Och vad är det för fel på näshår? Näshåret skyddar oss mot pollen, damm och bakterier. Och trimma kroppshår, det är sånt som Jean-Pierre Barda sysslar med.

Shampo, en Lux tvål, rakhyvel, tandborste, och tandtråd. Mer behöver man inte. Jo, kanske en flaska Brut, "for special occasions".:)

• Smecker
    kolbulle skrev 2018-07-05 17:23:29 följande:

Shampo, en Lux tvål, rakhyvel, tandborste, och tandtråd. Mer behöver man inte. Jo, kanske en flaska Brut, "for special occasions".:)

Old Spice skall det vara. For the manly man. I'm on a horse.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Tom Araya
    Anonym (skärpning) skrev 2018-07-05 17:21:39 följande:
    Ja ifall man tänker befatta sig med andra intimt kan det noga vara en bra idé!
    Om du visste vad mycket pengar de allra flesta har och hur mycket kvinnor (de flesta) lägger på hygien och utseende i månaden skulle du hisna. Så självklart kostar det att ligga på topp och bli lustad efter.
    Själv har jag trott och önskar väl att det ska vara ett billigt nöje som även fattiga har råd med, men det ska visst vara en klassfråga även att få ligga.

Jag väljer nog hellre att ligga med en tjej som duschar dagligen, är trevlig, kåt och bra i sängen än en som gör allt det du beskriver men inget av det jag nämner.
  • Anonym (Xxx)

Hälften av de där grejerna förväntar jag mig inte ens av en kvinna. Skilj på hygien och metrosexualitet, snälla.

• Anonym (skärpning)
    Tom Araya skrev 2018-07-05 17:44:44 följande:
    Själv har jag trott och önskar väl att det ska vara ett billigt nöje som även fattiga har råd med, men det ska visst vara en klassfråga även att få ligga.

Jag väljer nog hellre att ligga med en tjej som duschar dagligen, är trevlig, kåt och bra i sängen än en som gör allt det du beskriver men inget av det jag nämner.
    De allra flesta människor i vårt land har nog råd med basalhygien som tvål, tandtråd, något väldoftande och någorlunda snyggt och rent att ta på sig?!

Tänderna däremot är en stor klassfråga som jag inte ens själv har råd med i perioder eller tandhygienist,  så ofta jag hade behövt tack vare de groteska summorna för dessa ingrepp.

Det finns ju så många olika typer av människor, som syns i de stilar de identifierar sig med,  där saker som ekonomi och klass är väldigt tydligt. De som själv ser exklusiva ut  kräver ofta en likasinnad partner som har råd att gå till frisör och har skräddarsydda kläder, dyra parfymer mm, medan andra som nöjer sig med sunkklädsel, funktionskläder t ex  och aldrig klipper håret, inte heller har så höga krav på andra.

De egenskaper du räknar upp är ytterst trevliga och önskvärda så vida personen har uppfyllt de saker jag anser vara basalhygien, där man knappast kommer långt med bara en dusch.
  • Aikido

Peela, fila och ansa? Vill du ha en fjollig man eller en manlig fjolla? Näshåren rör man inte förrän de krokat fast i övrig ansiktsbehåring. Naglar? Menar du att man ska behöva använda plektrum?

• Anonym (skärpning)
    Anonym (Xxx) skrev 2018-07-05 18:02:37 följande:

Hälften av de där grejerna förväntar jag mig inte ens av en kvinna. Skilj på hygien och metrosexualitet, snälla.

Jag vet inte vad de kallas? I min värld är det bara common sense och kallas fräschör.
  • Tom Araya
    Anonym (skärpning) skrev 2018-07-05 18:11:44 följande:
    De allra flesta människor i vårt land har nog råd med basalhygien som tvål, tandtråd, något väldoftande och någorlunda snyggt och rent att ta på sig?!
    Men det räcker ju inte för dig.

• Anonym (Xxx)
    Anonym (skärpning) skrev 2018-07-05 18:13:12 följande:

Jag vet inte vad de kallas? I min värld är det bara common sense och kallas fräschör.

?Peeling?? ?Hålla efter gamla lagningar?? ?Torrt hår?? ?Mjuka händer??

Nä, du ute efter en man som anamnat kvinnliga skönhetsideal.

Jag gillar kvinnor som släppt det där faktiskt, som inte ägnar halva sin fritid åt att åtgärda någob självupplevd defekt.
  • Physalis

Det mesta du nämner har ingenting med hygien att göra. Vissa saker som parfym, hårprodukter och krämer är ju att smutsa ner sig igen, visserligen inget problem i vårt samhälle där vi har möjligheterna att kompensera för det. Rakning och olika sätt att i förtid ta bort hud är också motsats till hygien. Hår och hud är där av en anledning men återigen för den som vill ta bort det så finns det sätt att kompensera för det genom att tvätta sig oftare och använda mer kräm.

Du har all rätt att föredra en man som gillar sånt där, men du går för långt när du kallar alla som inte gör sånt för ohygieniska och äckliga.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Naturligt)

Usch för överdriven hygien-hets hos män. Hårgel, parfym, deodoranter, hudcremer - nej tack. Jag går igång på det som är naturligt. Jag älskar att sätta näsan i min älskares armhåla på morgonen eller några timmar efter att han duschat. Normal svettlukt är ursexigt. Att snufsa i nacken dag två efter hårtvätt. Ett orakat kön som är rent men inte doftar annat än just kön, och hud som doftar bara som han - underbart. Sorgkanter på naglar och spruckna hälar är kanske inte så sexigt, men normal skötsel räcker gott. Själv tar jag bara en liten pekfingersdutt av en riktigt lyxig parfym bakom vardera örat. Den lyfter fram min naturliga doft i stället för att täcka över. Får ofta höra att jag luktar gott. Men dålig andedräkt förstör. God munhygien och floss är måsten.

Svar på tråden Mäns bristande hygien dealbreaker för sex