• Anonym (Anonym signatur)

Hur mycket har ni i insats? Har ni fått bolånet ni sökt?

Hur mycket har ni lyckats få ihop till insats?

Har ni fått lånen ni sökt till bostaden? Eller säger banken nej?

• Svar på tråden Hur mycket har ni i insats? Har ni fått bolånet ni sökt?
  • Anonym (Visst)

600 000 kr. Köper lägenhet för 3,8 miljoner. Banken sa ja.

• Anonym (Fr)

Avgift på boendet och inkomst?

Tänker på amorteringskravet...

• Anonym (4,5)

Vi får låna exakt 4,5 gånger vår årsinkomst och allt utöver det behöver vi kunna stoppa in kontant. Med andra ord anser inte banken att vi bör få köpa så dyrt att vi måste amortera 3% per år.

• Anonym ($$$)

Jag har just köpt en lägenhet och valde att låna 4,5 gånger årsinkomsten för att inte behöva amortera mer än 2%. Men jag fick lov att låna mer från min bank om jag ville det. Jag kommer lägga ca 1 miljon i handpenning (tack vare en lyckad försäljning av min förra lägenhet under förra året) och ha en belåning på strax över 75%.

Men jag läste på en hel del innan jag gav mig in på marknaden på nytt och jag räknade på olika kalkyler för att ha säkerhetsmarginaler som både jag och banken skulle vara nöjda med. Jag vill inte vara alltför belånad när räntorna vänder upp igen och inte lägga för stor del av min månadsinkomst på mitt boende, så jag har en flexibel ekonomi. Jag har dessutom köpt en lägenhet som jag kan se mig bo i långsiktigt ifall marknaden skulle krascha, vilket känns tryggt mentalt.

• Anonym (123)

Köpte min 2a för 470 000 så fick lägga in 70 500. Inte så svårt med andra ord

Fast villorna här (30 000 inv.) kostar lika mycket som i stora städer, så det kommer bli tufft att köpa hus.

Anonym (123) skrev 2018-07-05 21:55:05 följande:

Köpte min 2a för 470 000 så fick lägga in 70 500. Inte så svårt med andra ord

Fast villorna här (30 000 inv.) kostar lika mycket som i stora städer, så det kommer bli tufft att köpa hus.

En 2:a i min stad kostar runt 1.5-2 milj.

Var ni på FL som EJ fått lån, berätta gärna er historia...

• Tovilii

600 000 kontant.

Köpte hus för 3,8. Fick lånet beviljat utan konstigheter

• Anonym (Rik)

Tack vare bostadskarriär och amortering kunnde vi lägga in två mijoner och bara lån en miljon till senaste köpet.

Vi håller på att skall bygga, så vi har hört runt lite på marknaden, det är ganska stilla nu, händer inte så mycket... 

Fått till svar att det beror mycket på att folk ej får lån längre. Tittar man 2-3 år tillbaka så kastade bankerna pengar på folk, så då undrar jag vad som hänt. Beror det på nya amorteringskravet samt att bankerna räknar på högre ränta?

Skulle gärna vilja höra från folk här inne som blivit nekade lån, och varför. Samt vad er plan är nu.

Svar på tråden Hur mycket har ni i insats? Har ni fått bolånet ni sökt?