• Nady

Jag vill få hit min fästman från Marocko...

Hej alla! ????

Jag är sen en tid tillbaka tillsammans med en helt fantastisk och underbar man ifrån Marocko. Vi älskar varandra och vill gifta oss och dela livet. Problemet är bara att han bor där och jag här. Då jag har barn sen tidigare förhållande kan jag inte ge upp mitt liv här och flytta, vilket betyder att han kommer ge upp sitt liv där för att vara med mig.

Nu undrar jag lite hur det fungerar när man vill ha hit sin kärlek från ett annat land. Vad behöver man tänka på? Vart vänder man sig?

Vilka steg behövs göras? Och hur funkar det?

Tack på förhand ????

• Svar på tråden Jag vill få hit min fästman från Marocko...
  • zemer

Ni måste lämna in en ansökan om uppehållstillstånd till migrationsverket. Det står på deras hemsida allt som behövs lämnas in (ansökan, kopia på pass m.m) Du måste ha en lägenhet som anses skälig för er familj, tror det är en 3:a för 2 vuxna och 1 barn, plus en inkomst så du kan försörja honom när han kommer.

Deras handläggningstider är jätte långa nu, ca 1,5-2 år. Så är detta vad ni vill så starta så fort som möjligt.

• Nady

Tack för svar ????

Ja vi vill starta så snabbt som möjligt. Läst på deras sida men tycker inte den är så ingående. Därför vi gärna vill höra från andra också vad de vet och gjort ????

• Petter och jag

Det han kan göra redan nu, är ju att studera svenska. Då blir det lättare för honom att få arbete. I väntan på att han får arbete måste ju du försörja honom.

• Contador

Marocco är fantastiskt. Tycker du i alla fall kan ge det en chans att hälsa på din vän. Dina barn kan få ta del av maroccos underbara kultur och hantverk. De har fantastiskt kunniga läkare och ett varierande klimat. Sen är folket trevliga och maten billig och god. Boendet är billogt medan du här får leva som en fattigpensionär här på vintern. Gå inte på myten att allt bara skit söder om spanien. Tar du hit honom kan du räkna med att han snart går i hand med en vacker europee. Lycka till.

• zemer
    Nady skrev 2018-07-06 15:13:13 följande:

Tack för svar ????

Ja vi vill starta så snabbt som möjligt. Läst på deras sida men tycker inte den är så ingående. Därför vi gärna vill höra från andra också vad de vet och gjort ????

Webbansökan är det smidigaste och går fortast. Ni fyller i ansökan på nätet, scannar in kopia på pass och folkbokföring/personbevis och betalar sen ansökningsavgiften direkt med visa/Master card (tror den låg på 1500 kr ungefär).

Mig.verket kommer sen mejla din kille när han ska boka intervju på ambassaden där nere.

Du kommer få massa papper att fylla i och skicka in hyreskontrakt och lönespecifikationer för 3 eller 6 månader.

Sen är det bara att vänta :)

Anser dom att nått är oklart så kan dom även kalla dig på intervju.
  • Nady
    Petter och jag skrev 2018-07-06 15:27:12 följande:

Det han kan göra redan nu, är ju att studera svenska. Då blir det lättare för honom att få arbete. I väntan på att han får arbete måste ju du försörja honom.

Ja precis, det gör han redan :)
  • Nady
    zemer skrev 2018-07-06 15:40:56 följande:

Webbansökan är det smidigaste och går fortast. Ni fyller i ansökan på nätet, scannar in kopia på pass och folkbokföring/personbevis och betalar sen ansökningsavgiften direkt med visa/Master card (tror den låg på 1500 kr ungefär).

Mig.verket kommer sen mejla din kille när han ska boka intervju på ambassaden där nere.

Du kommer få massa papper att fylla i och skicka in hyreskontrakt och lönespecifikationer för 3 eller 6 månader.

Sen är det bara att vänta :)

Anser dom att nått är oklart så kan dom även kalla dig på intervju.

Okej! Kanon! tack vilken bra info :)
  • Nady
    Contador skrev 2018-07-06 15:36:48 följande:

Marocco är fantastiskt. Tycker du i alla fall kan ge det en chans att hälsa på din vän. Dina barn kan få ta del av maroccos underbara kultur och hantverk. De har fantastiskt kunniga läkare och ett varierande klimat. Sen är folket trevliga och maten billig och god. Boendet är billogt medan du här får leva som en fattigpensionär här på vintern. Gå inte på myten att allt bara skit söder om spanien. Tar du hit honom kan du räkna med att han snart går i hand med en vacker europee. Lycka till.

Den vackra europén är jag ;) men tack!
  • TillFlorida

Jag antar att du hittat den här sidan som beskriver det mesta du behöver samt har en länk direkt till webbansökan.

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Sa-ansoker-du.html

Min fru och jag gick igenom processen för 10 år sedan (innan vi var gifta). Då var handläggningstiderna betydligt kortare (några månader) och det fanns inget krav på inkomst eller bostad.

Svar på tråden Jag vill få hit min fästman från Marocko...