• Frunpålandsbygden

    Omföderska och förvärkar

    Nu börjar det närma sig slutet av denna graviditet, äntligen! Är inne i vecka 34 nu.

    Har haft mycket sammandragningar sedan v 16 denna graviditet och hade även mycket sammandragningar när jag väntade barn nummer 2. Nummer 3 här inne har gjort livet väldigt begränsat för mig den senaste veckan. Varje eftermiddag drar allt igång. Onda sammandragningar, förvärkar som kommer och går fram till sängdags. Får stanna upp och andas genom, har den klassiska mensvärken. Stundvis regelbundna för att sedan ta längre pauser. Smärtan ökar inte i intensitet, så tror definitivt inte det är någon förlossning på gång.

    Hur har ni andra haft det? :)

  • Svar på tråden Omföderska och förvärkar
  • Trebarnsmamma83

    Hade precis som du. Trodde trean skulle komma närsomhelst från v34 men han kom på bf sen. Varje eftermiddag hade jag förvärkar som kändes och två gånger innan det var dags på riktigt åkte vi in till förlossningen, då jag trodde att det dags =)

  • Trebarnsmamma83

    Ja vattnet gick så då var det inga tvivel kvar =)

    Han föddes två timmar efter vattenavgång så det var precis att vi hann in och få av byxorna ungefär=)

  • InaLo

    Känner också igen mig. Jag hade tidig SD med trean som blev mer och mer hela tiden. Vid v 34 så hade jag mycket SD vid ansträngning och runt v37-38 så var det ofta regelbundna och onda för att sedan avta. Vattnet gick sedan 38+6 . Är nu gravid med 4 an i v.38 och har ofta onda SD med mycket tryck neråt men det avtar alltid. Hoppas denna lilla dam i magen är lika duktig som sina systrar och kommer lite innan bf.

  • Frunpålandsbygden

    Vattenavgång gör ju det lite lättare att bedöma :D

    Spännande, då har du inte så lång tid kvar förhoppningsvis. Har alla barn kommit innan bf?

  • Milou3

    Låter exakt som mig! Väntar också nr 3 och haft sd sedan v.16!

    Är i v.36 nu. Tror det blir ?värre? ju fler barn man fött kanske?

    Man vet ju hur riktiga värkar känns och även om vissa av dessa förvärkar påminner om början av de riktiga så ?vet? man nog när det är på riktigt. Hoppas jag ;)

  • InaLo
    Frunpålandsbygden skrev 2018-07-06 22:04:11 följande:

    Vattenavgång gör ju det lite lättare att bedöma :D

    Spännande, då har du inte så lång tid kvar förhoppningsvis. Har alla barn kommit innan bf?


    Fast när vattnet gick så avtog värkarna på kvällen också och kändes som tidigare. Vi åkte in på kontroll dagen efter ca 10.30 med massa förvärkar ca 4-6 minuter i mellan. Vi stannade på sjukhuset och gick runt och åt lunch vid 15 tyckte jag att det satt i gång ordentligt och gjorde så ont. Då frågade bm om vi ville åka hem en stund. Värkarna gjorde sjukt ont men det var 4-5 min mellanrumm. Vi har en timmes körning enkel väg. Bebisen föddes 2.5 timmar senare. Tyckte att när det väl satte igång så var det ingen tvekan. Jag var väldigt Glad att vi redan var på sjukhus och oroar mig lite för en jobbig biltur till förlossningen denna gången.

    Mina tidiga barn har kommit en dag innan bf och två sista en vecka innan bf. Nu är det 17 dagar kvar till bf men känns ändå så långt.
  • Kellie13
    Frunpålandsbygden skrev 2018-07-06 11:05:42 följande:

    Nu börjar det närma sig slutet av denna graviditet, äntligen! Är inne i vecka 34 nu.

    Har haft mycket sammandragningar sedan v 16 denna graviditet och hade även mycket sammandragningar när jag väntade barn nummer 2. Nummer 3 här inne har gjort livet väldigt begränsat för mig den senaste veckan. Varje eftermiddag drar allt igång. Onda sammandragningar, förvärkar som kommer och går fram till sängdags. Får stanna upp och andas genom, har den klassiska mensvärken. Stundvis regelbundna för att sedan ta längre pauser. Smärtan ökar inte i intensitet, så tror definitivt inte det är någon förlossning på gång.

    Hur har ni andra haft det? :)


    Jodå har gått 1 dag över tiden och jag har inga känningar alls så det känns rätt så långt borta för mig innan det händer nått.
  • Kellie13
    InaLo skrev 2018-07-07 06:57:57 följande:
    Fast när vattnet gick så avtog värkarna på kvällen också och kändes som tidigare. Vi åkte in på kontroll dagen efter ca 10.30 med massa förvärkar ca 4-6 minuter i mellan. Vi stannade på sjukhuset och gick runt och åt lunch vid 15 tyckte jag att det satt i gång ordentligt och gjorde så ont. Då frågade bm om vi ville åka hem en stund. Värkarna gjorde sjukt ont men det var 4-5 min mellanrumm. Vi har en timmes körning enkel väg. Bebisen föddes 2.5 timmar senare. Tyckte att när det väl satte igång så var det ingen tvekan. Jag var väldigt Glad att vi redan var på sjukhus och oroar mig lite för en jobbig biltur till förlossningen denna gången.

    Mina tidiga barn har kommit en dag innan bf och två sista en vecka innan bf. Nu är det 17 dagar kvar till bf men känns ändå så långt.
    Hur långt har du till förlossningen denna gång? Vi har 35 min bilresa UTAN köer och annat så jag e oxå orolig att man inte ska hinna när det väl sätter igång.
  • InaLo

    Jag har ca 50min. Tror jag hinner bara orolig för att man har jättevärkar hela vägen till förlossningen

  • Frunpålandsbygden

    Har det kommit någon bebis ännu?

    Jag jobbar fortfarande på med dessa förbaskade förvärkar. Igår så pass att vi fick åka in på en kontroll men tydligen så är inget på gång ännu.

    Jobbigt i den här värmen..

  • Kellie13
    Frunpålandsbygden skrev 2018-07-20 13:22:32 följande:

    Har det kommit någon bebis ännu?

    Jag jobbar fortfarande på med dessa förbaskade förvärkar. Igår så pass att vi fick åka in på en kontroll men tydligen så är inget på gång ännu.

    Jobbigt i den här värmen..


    Nä ingen bebis för mig, men imorn kommer han!! vare sig han vill eller inte! hehe blir startad då, har gått över 2 veckor då. Herregud jag kan inte fatta att jag ska snart ska få träffa min lilla prins som jag har väntat på i 9 månader! När har du bf? eller har du gått över tiden?
  • Frunpålandsbygden

    Kellie13, åh vad spännande. Lycka till idag!

    Jag har tid den 6/8 för igångsättning. Är i vecka 36 nu så det bästa för honom vore ju att stanna kvar där inne i en vecka till i alla fall. Även om jag gärna vill ha ut honom helst nyss, haha.

  • Kellie13
    Frunpålandsbygden skrev 2018-07-21 09:23:38 följande:

    Kellie13, åh vad spännande. Lycka till idag!

    Jag har tid den 6/8 för igångsättning. Är i vecka 36 nu så det bästa för honom vore ju att stanna kvar där inne i en vecka till i alla fall. Även om jag gärna vill ha ut honom helst nyss, haha.


    Tack så mycket! fick tid kl 15 idag. känns helt otroligt! ok hoppas att du inte behöver gå över tiden, iaf inte så länge isåfall, som jag. för dom här 2 veckorna över har gått sååå långsamt hehe! 
  • Kellie13
    Frunpålandsbygden skrev 2018-07-23 10:36:03 följande:

    Hur har det gått med igångsättningen? :)


    jorå har skrivit om det i en annan tråd. Tror den heter bf 15 juli eller nått sånt. Du kan läsa där.
  • Frunpålandsbygden

    Grattis till dig!

    Min lilleman fick bråttom ut när han väl bestämde sig. Han kom i v 36+5. En timme efter vi kom in på förlossningen var han ute. Nu är han 4 dagar gammal och vi är hemma tillsammans hela familjen :)

  • Kellie13
    Frunpålandsbygden skrev 2018-08-02 08:30:53 följande:

    Grattis till dig!

    Min lilleman fick bråttom ut när han väl bestämde sig. Han kom i v 36+5. En timme efter vi kom in på förlossningen var han ute. Nu är han 4 dagar gammal och vi är hemma tillsammans hela familjen :)


    Grattis! Va mysigt!
Svar på tråden Omföderska och förvärkar