• Anonym (Lite Äcklad)

Amma stora barn lite äckligt?

Jag har absolut inget emot att amma. Har själv ammat mina två barn tills att de var ca 1 år. Men idag såg jag två barn på stan, som kanske var runt 2-3½ års ålder. Stora nog att de pratade i meningar, och sa till mamma att jag vill ha mjölk, och slet i mammans tröja. Och så satte sig mamman med barnen som själva grävde fram varsitt bröst och ammade. Medans de ammar så pratar mamman med dem, och de svarar typ sörplandes. 

Jag blev faktiskt lite äcklad. Det var på något sätt lite olustigt att se så stora barn gå till bröstet. Är det bara jag som är konstig, eller är det lite wierd med stora barn ammandes?

• Svar på tråden Amma stora barn lite äckligt?
  • Anonym (Fy)

Du är inte ensam om att tycka så. Vi är åtminstone två. Jag kräktes lite i min mun just faktiskt.

• Anonym (123)

Ganska äckligt, ja.

• Anonym (JD)

Tycker ni är mer äcklig som äcklas över de naturliga. Sånna personer är äckliga i sin personlighet, ni är ingen man skulle vilja vara nära eller ens umgås med. Tur jag slipper.

• Anonym (Emilia)
    Anonym (JD) skrev 2018-07-06 12:33:48 följande:

Tycker ni är mer äcklig som äcklas över de naturliga. Sånna personer är äckliga i sin personlighet, ni är ingen man skulle vilja vara nära eller ens umgås med. Tur jag slipper.

Jaha, men var går gränsen då? Är det ok om en 12-åring går fram och sliter fram bröstet ur sin mammas tröja när de sitter på kafé??

Själv tycker jag att amma får alla göra typ hur länge de vill (så länge det inte påverkar barnen negativt, ex en sjuåring som inte kan sova borta hos kompis för att hen måste amma innan hen kan somna, är ett sådant exempel).

Men det finns också lämplig tid och plats.
    För min del går gränsen vid att om barnet kan be om det med ord, behöver man inte amma fullt synligt på allmän plats.

• Anonym (Jessica)

varför skulle det vara äckligt?

• Anonym (Fy)

Ja det är verkligen tur att vi slipper umgås med varann. Du verkar inte vara en vidare trevlig person som går på personangrepp för att du inte håller med i sak.
  • Unaangelita

JAG skulle ALDRIG amma mina barn så länge. Amma för mig tillhör bebis-tiden. När bebis blir mer barn och äter vanlig mat, kan uttycka sig osv då skulle jag sluta pronto.

Hur ANDRA gör lägger jag mig inte i. Så länge barnet inte far illa.

Så hade jag sett en mamma amma sin 3-åring hade jag inte reagerat alls.

• Anonym (Lite Äcklad)

Alltså ja ammning är naturligt, eftersom ett litet barn behöver näring, och detta råkar ju vara den naturliga föda vi har till våra barn. Men ett barn som har tänder så borde ju det naturliga förloppet vara att äta fast föda. Så frångår man då det "naturliga" genom att amma ett stort barn?

Jag personligen har svårt att sätta ord på vad som känns olustigt, men olustigt känns det. Jag skulle inte vilja sätta mitt väldigt medvetna och pratande barn till mina bröst. Det skulle kännas jätte konstigt, med en sådan kroppslig beröring från ett så stort barn. 

• Anonym (huga)
    Anonym (JD) skrev 2018-07-06 13:00:52 följande:
    Tyck vad du vill men din mamma borde lärt sig att tycka och hålla käft går hand i hand många gånger.

Blunda om de är så jobbigt, stick en gaffel i ögonen så slipper du plågas av dessa naturliga saker. Finns många alternativ för hur DU ska slippa. För det är ju uppenbarligen bara sitt problem. Inte mammornas eller barnen, hur man nu ens kan kalla barn äckliga gör dig till rätt vidrig person så du behöver ändras inte dom.

Känner du dig träffad eller? 

Faktiskt så är det inte naturligt att amma hur långt upp som helst i åldrarna. När barnen är stora nog att kunna äta riktig mat osv så bör man i alla fall hålla det till det privata. Barnet är stort nog att ta något annat tills man kommer hem. 

Små barn som ammar är helt ok, gulligt och naturligt! Men 3 åringar som ammar är inte samma sak. 

Din mamma borde lärt dig att man inte kan göra vad som helst när som helst utan vissa saker sköter man i det privata. 

• Anonym (Jess)

Håller med, superäckligt. Sen fattar jag inte varför folk ska dra upp att det är naturligt i sammanhanget, som om naturliga saker aldrig kan vara äckliga. Att bajsa är naturligt, men jag bil inte se på när främlingar gör det heller.

Svar på tråden Amma stora barn lite äckligt?