• Anonym (M)
    Äldre 6 Jul 14:54
    1473 visningar
    5 svar
    5
    1473

    Dagen efter medicinsk abort

    Hej, jag hoppas att någon som har varit i samma sits som mig läser detta.

    Jag gjorde medicinsk abort igår (mifepriston i tisdags, cytotec igår).

    Gjorde aborten hemma själv och mådde väldigt dåligt och hade ont hela dagen igår (smärtan försvann bara delvis när jag tog Oxynorm).

    Idag har jag inte tagit några värktabletter alls och nu känns det ungefär som vanlig mensvärk, samt att jag fortfarande blöder ganska mycket.

    Är detta normalt? Om jag minns rätt så sa bm att jag bara skulle känns ont under själva abortdagen, inte dagen efteråt.

  • Svar på tråden Dagen efter medicinsk abort
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 6 Jul 18:28
    #1

    Helt normalt att ha mensvärk efteråt, du har ju som mens nu liksom. Livmodern drar ihop sig för att stöta ut blodet vilket get värken både nu och vid vanlig mens. Men det ska inte vara värre än mensvärk.

    En annan grej. Jag har gjort flera aborter och varje gång så ca en vecka efter aborten har jag fått ont när jag kissar. Det liksom isar till. Det har gått över efter en vecka. Så jag tror det är normalt och något med läkningen. Har fått så en vecka efter jag fött barn också. Så får du så behöver du inte vara orolig.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 6 Jul 18:41
    #2
    Anonym (Tjej) skrev 2018-07-06 18:28:26 följande:
    Helt normalt att ha mensvärk efteråt, du har ju som mens nu liksom. Livmodern drar ihop sig för att stöta ut blodet vilket get värken både nu och vid vanlig mens. Men det ska inte vara värre än mensvärk.

    En annan grej. Jag har gjort flera aborter och varje gång så ca en vecka efter aborten har jag fått ont när jag kissar. Det liksom isar till. Det har gått över efter en vecka. Så jag tror det är normalt och något med läkningen. Har fått så en vecka efter jag fött barn också. Så får du så behöver du inte vara orolig.
    Håller med
  • Anonym (M) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 19:37
    #3
    Anonym (Tjej) skrev 2018-07-06 18:28:26 följande:

    Helt normalt att ha mensvärk efteråt, du har ju som mens nu liksom. Livmodern drar ihop sig för att stöta ut blodet vilket get värken både nu och vid vanlig mens. Men det ska inte vara värre än mensvärk.

    En annan grej. Jag har gjort flera aborter och varje gång så ca en vecka efter aborten har jag fått ont när jag kissar. Det liksom isar till. Det har gått över efter en vecka. Så jag tror det är normalt och något med läkningen. Har fått så en vecka efter jag fött barn också. Så får du så behöver du inte vara orolig.


    Tack för svar. Skönt att höra att det inte är någon fara.

    Logiskt tänkte jag att det borde vara så, det är ju ett ganska stort ingrepp på kroppen och det vore konstigt om värken helt och hållet skulle ha försvunnit redan idag då det är en ganska lång läkningsprocess.

    Jag blev orolig eftersom att barnmorskan sa till mig att "bara smärta första dagen", men jag antar att hon pratade om den extrema smärtan som jag kände igår.

    Den idag känns ungefär som mensvärk, fast mer som att jag har något slags stort öppet "sår" där inne som det blöder från.

    Ont/isningar när jag kissar har jag än så länge inte känt av, men bra att veta att det kan förekomma om jag skulle drabbas av det.
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 6 Jul 19:48
    #4
    Anonym (M) skrev 2018-07-06 19:37:24 följande:

    Tack för svar. Skönt att höra att det inte är någon fara.

    Logiskt tänkte jag att det borde vara så, det är ju ett ganska stort ingrepp på kroppen och det vore konstigt om värken helt och hållet skulle ha försvunnit redan idag då det är en ganska lång läkningsprocess.

    Jag blev orolig eftersom att barnmorskan sa till mig att "bara smärta första dagen", men jag antar att hon pratade om den extrema smärtan som jag kände igår.

    Den idag känns ungefär som mensvärk, fast mer som att jag har något slags stort öppet "sår" där inne som det blöder från.

    Ont/isningar när jag kissar har jag än så länge inte känt av, men bra att veta att det kan förekomma om jag skulle drabbas av det.


    Det låter helt normalt :)
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 8 Jul 17:57
    #5

    Gjorde med abort i torsdags, har fortfarande väldigt ont som en kraftig mensvärk och det blöder forfarande rejäla mänger. Hoppas på att det ska minska snart ????

Svar på tråden Dagen efter medicinsk abort