• Anonym (Maja)
    Äldre 6 Jul 15:39
    2136 visningar
    8 svar
    8
    2136

    Bli god man?

    Jag fundrar på att bli god man, finns det några här som kan ge sina perspektiv på hur det är? Hur mycket jobb handlar det om? Hur ofta träffar ni ?kunden? (vet inte vilket begrepp som används). Vad är roligast/mest givande? Vad är nackdelarna?

    Vet att ersättningen är låg, det är inte därför jag vill bli god man. Snarare som ett sätt att ge tillbaka till samhället. Jag är högutbildad, jobbar med barn med funktionsnedsättningar, har en god ekonomi och är såklart ostraffad

  • Svar på tråden Bli god man?
  • Anonym (Ställ­företr­ädare)
    Äldre 6 Jul 15:48
    #1

    Jag är ställföreträdare som är samlingsnamnet för gode män och förvaltare. Hur mycket jobb det är beror på olika saker. Dels finns det 3 olika delar i ställföreträdaskapet, sörja för person, bevaka rätt och förvalta egendom. Ibland har huvudmannen(som det kallas) en av de 3 delarna och ibland(ofta) alla 3 och då är det såklart mer jobb. Sen finns det svårare och lättare ärenden. Gemensamt är ju att alla har en ganska o omfattande problematik - ofta psykiskt. Min senaste huvudman var t ex helt ångesstyrd och medicinerade sig själv med att handla och slösa pengar. Kunde ringa och sms:a mig mitt i natten och hela dagarna, tog också ut sitt mående på mig, blev elak och hotfull osv. DÅ kan det vara jobbigt. En anna är en kille med lindrig utvecklingsstörning som är godtrogen och lättlurad och därför blir utnyttjad vilket inte går längre då han har mig. Han har ett bra nätverk, ordnad inkomst, ordnat boende och är snäll och trevlig så där är det mindre jobb.