• Anonym (Maja)
    Äldre 6 Jul 15:39
    2136 visningar
    8 svar
    8
    2136

    Bli god man?

    Jag fundrar på att bli god man, finns det några här som kan ge sina perspektiv på hur det är? Hur mycket jobb handlar det om? Hur ofta träffar ni ?kunden? (vet inte vilket begrepp som används). Vad är roligast/mest givande? Vad är nackdelarna?

    Vet att ersättningen är låg, det är inte därför jag vill bli god man. Snarare som ett sätt att ge tillbaka till samhället. Jag är högutbildad, jobbar med barn med funktionsnedsättningar, har en god ekonomi och är såklart ostraffad

  • Svar på tråden Bli god man?
  • Anonym (Ställ­företr­ädare)
    Äldre 6 Jul 15:48
    #1

    Jag är ställföreträdare som är samlingsnamnet för gode män och förvaltare. Hur mycket jobb det är beror på olika saker. Dels finns det 3 olika delar i ställföreträdaskapet, sörja för person, bevaka rätt och förvalta egendom. Ibland har huvudmannen(som det kallas) en av de 3 delarna och ibland(ofta) alla 3 och då är det såklart mer jobb. Sen finns det svårare och lättare ärenden. Gemensamt är ju att alla har en ganska o omfattande problematik - ofta psykiskt. Min senaste huvudman var t ex helt ångesstyrd och medicinerade sig själv med att handla och slösa pengar. Kunde ringa och sms:a mig mitt i natten och hela dagarna, tog också ut sitt mående på mig, blev elak och hotfull osv. DÅ kan det vara jobbigt. En anna är en kille med lindrig utvecklingsstörning som är godtrogen och lättlurad och därför blir utnyttjad vilket inte går längre då han har mig. Han har ett bra nätverk, ordnad inkomst, ordnat boende och är snäll och trevlig så där är det mindre jobb.

    Det är alltså avhängigt hur ärendet ser ut. Detta kan vara svårt att veta i början då mycket kan vara kaos i början av ett ärende då de ofta hunnit få kaos i tillvaron som man måste red upp. Inkomster, boende, skulder och sånt. När man väl ordnat det så blir det lättare i de flesta fall. Om det nu inte handlar om en sådan som jag först beskrev, det är urjobbigt.

  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 15:52
    #2

    Får man välja på något vis vem man vill jobba med? Jag har jobbat med personer med utvecklingsstörning större delen av mitt liv, detta är jag bra på. Jag vår dock tveksam till att jobba med någon med sån omfattande problematik

  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 15:53
    #3
    Anonym (Ställföreträdare) skrev 2018-07-06 15:48:48 följande:

    Jag är ställföreträdare som är samlingsnamnet för gode män och förvaltare. Hur mycket jobb det är beror på olika saker. Dels finns det 3 olika delar i ställföreträdaskapet, sörja för person, bevaka rätt och förvalta egendom. Ibland har huvudmannen(som det kallas) en av de 3 delarna och ibland(ofta) alla 3 och då är det såklart mer jobb. Sen finns det svårare och lättare ärenden. Gemensamt är ju att alla har en ganska o omfattande problematik - ofta psykiskt. Min senaste huvudman var t ex helt ångesstyrd och medicinerade sig själv med att handla och slösa pengar. Kunde ringa och sms:a mig mitt i natten och hela dagarna, tog också ut sitt mående på mig, blev elak och hotfull osv. DÅ kan det vara jobbigt. En anna är en kille med lindrig utvecklingsstörning som är godtrogen och lättlurad och därför blir utnyttjad vilket inte går längre då han har mig. Han har ett bra nätverk, ordnad inkomst, ordnat boende och är snäll och trevlig så där är det mindre jobb.

    Det är alltså avhängigt hur ärendet ser ut. Detta kan vara svårt att veta i början då mycket kan vara kaos i början av ett ärende då de ofta hunnit få kaos i tillvaron som man måste red upp. Inkomster, boende, skulder och sånt. När man väl ordnat det så blir det lättare i de flesta fall. Om det nu inte handlar om en sådan som jag först beskrev, det är urjobbigt.


    Inlägget ovan var till dig, tack för svar!
  • Anonym (Jo)
    Äldre 6 Jul 17:03
    #4
    Anonym (Ställföreträdare) skrev 2018-07-06 15:48:48 följande:
    Jag är ställföreträdare som är samlingsnamnet för gode män och förvaltare. Hur mycket jobb det är beror på olika saker. Dels finns det 3 olika delar i ställföreträdaskapet, sörja för person, bevaka rätt och förvalta egendom. Ibland har huvudmannen(som det kallas) en av de 3 delarna och ibland(ofta) alla 3 och då är det såklart mer jobb. Sen finns det svårare och lättare ärenden. Gemensamt är ju att alla har en ganska o omfattande problematik - ofta psykiskt. Min senaste huvudman var t ex helt ångesstyrd och medicinerade sig själv med att handla och slösa pengar. Kunde ringa och sms:a mig mitt i natten och hela dagarna, tog också ut sitt mående på mig, blev elak och hotfull osv. DÅ kan det vara jobbigt. En anna är en kille med lindrig utvecklingsstörning som är godtrogen och lättlurad och därför blir utnyttjad vilket inte går längre då han har mig. Han har ett bra nätverk, ordnad inkomst, ordnat boende och är snäll och trevlig så där är det mindre jobb.

    Det är alltså avhängigt hur ärendet ser ut. Detta kan vara svårt att veta i början då mycket kan vara kaos i början av ett ärende då de ofta hunnit få kaos i tillvaron som man måste red upp. Inkomster, boende, skulder och sånt. När man väl ordnat det så blir det lättare i de flesta fall. Om det nu inte handlar om en sådan som jag först beskrev, det är urjobbigt.
    Tack för infon.
  • Anonym (Ställ­företr­ädare)
    Äldre 7 Jul 20:35
    #5
    Anonym (Maja) skrev 2018-07-06 15:52:46 följande:

    Får man välja på något vis vem man vill jobba med? Jag har jobbat med personer med utvecklingsstörning större delen av mitt liv, detta är jag bra på. Jag vår dock tveksam till att jobba med någon med sån omfattande problematik


    Ja, man får välja själv och framför allt får huvudmannen välja om han/hon vill ha dig

    I min kommun går det till så att man får gå en utbildning numera, den är på några timmar bara och så ska man köpa en bok och göra ett test på nätet. När man är godkänd kommer man med på Öveförmyndarens sändlistan.

    En gång i veckan skickas ett mail ut med alla ärenden som finns tillgängliga med lite kort info om varje huvudman t ex problematik, vilken typ av inkomst och boende, ålder och kanske något till. Är man intresserad av något mailar man direkt till handläggaren som har ärendet och så får man mer info. Sedan träffar man personen och om båda känner att man kommer överens så skickar Överförmyndaren till Tingsrätten som beslutar.
  • Sat 6 Jul 2019 20:24
    #6

    Jag rekommendera att du blir god man för de delar som inte har med ekonomi att göra. Godmanskapet innebär ett stor ansvar och engagemang som inte kan  ersättas med de 4000-7000 kr per år
    Jobbar du är rätt så svårt till omöjligt att ställa upp som god man.

  • Sat 6 Jul 2019 20:26
    #7
    Anonym (Ställföreträdare) skrev 2018-07-07 20:35:29 följande:
    Ja, man får välja själv och framför allt får huvudmannen välja om han/hon vill ha dig

    I min kommun går det till så att man får gå en utbildning numera, den är på några timmar bara och så ska man köpa en bok och göra ett test på nätet. När man är godkänd kommer man med på Öveförmyndarens sändlistan.

    En gång i veckan skickas ett mail ut med alla ärenden som finns tillgängliga med lite kort info om varje huvudman t ex problematik, vilken typ av inkomst och boende, ålder och kanske något till. Är man intresserad av något mailar man direkt till handläggaren som har ärendet och så får man mer info. Sedan träffar man personen och om båda känner att man kommer överens så skickar Överförmyndaren till Tingsrätten som beslutar.
    Utbildning till att hjälpa folk ? Behövs utbildning för att en frivillig insats i samhället eller kanske ligger något annat här.
  • Wed 10 Jul 2019 20:07
    #8

    Utbildningen handlar till stor del om hur man redovisar den ekonomi man skött åt huvudmannen om man har uppdraget "förvalta egendom".
    Men en viktig del i utbildningen är också vad en God Man SKA göra samt INTE FÅR göra.
    Det är viktigt att ha goda kunskaper om hur samhället fungerar eftersom vi förväntas kunna hjälpa till med alla myndighetskontakter i uppdraget "bevaka rätt" - söka bostadsbidrag, söka socialbidrag, överklaga felaktiga beslut, söka skuldsanering, se till att huvudmannen kommer in på vårdboende/gruppboende/äldreboende, får tillräckligt och lämplig hemtjänst, mm, mm, mm - listan kan bli hur lång som helst.
    Det som kan vara viktigt att veta är att det kan vara svårt att komma ur ett sådant här uppdrag när man väl påbörjat det! Man får nämligen inte gå ur det förrän Överförmyndarkansliet hittat en ersättare - något som de inte alltid talar om innan man tackat ja till uppdraget.
    För mig passar uppdraget, eftersom jag gillar att kämpa mot myndigheter och maktgalna kontorsnissar + jag gillar ekonomi och bokföring.
    Om du vill hjälpa mera handgripligt så skulle jag rekommendera dig att bli kontaktperson / ledsagare / kontaktfamilj istället!

Svar på tråden Bli god man?