• Anonym (111)

HJÄLP HAR SÅ MKT TONÅRSAKNE!!!

Hjälp mig med min tonårsakne!!!

Jag är snart 13 år och har tonårsakne som jag tror orsakats av hormoner. Jag har liksom små röda finnar som sitter i hela ansiktet och har också som små knottror i pannan som jag vill bli av med. Jag vill liksom göra saker i mitt liv men min tonårsakne stoppar mig. Jag har provat basiron både 10 och 5%, aco spotless och dermalogicas clear start som speciellt är tillverkat för tonåringar. VAD SKA JAG GÖRA??!!!!!! SNÄLLA HJÄLP MIG JAG BER!!

Vill inte ta medicin

• Svar på tråden HJÄLP HAR SÅ MKT TONÅRSAKNE!!!
  • Mascaraklumpar

Tycker du ska gå till en läkare. Det finns krämer som är bättre än de du provat, som man kan få på recept. 

• Satelliten

Utöver medicinsk hjälp så kan kosten spela in för vissa. Sk clean eating där man äter mycket grönsaker och baljväxter (självklart så varierat som möjligt och inte bara sallad utan riktig mat) men inte äter socker och mejeriprodukter, kan göra underverk för vissa. En del behöver utesluta soja och rött kött också. Acne är hormonellt och man kan påverka sin hormonbalans med kosten. Motion och sömn bidrar också till hormonbalansen. Men det är många som sover bra och tränar men som ändå har svår acne.

• Anonym (BeenThereDoneThat)

Tvätta ansiktet morgon o kväll med en mild ansiktstvål, ansiktsvatten och en bra dag/nattkräm ,finns bra serie från Paulas choice som du kan handla över nätet. Du kan även ta några droppar Tea tree oil och blanda med tvålen alternativt krämen

Pilla absolut inte i ansiktet

En gång i månaden kan du ånga ansiktet genom att koka vatten i en kastrull ,ta kastrullen från värmen och hålla ansiktet över kastrullen med en handduk så porerna öppnar sig ordentligt , ta bomullstussar och tryck ut pormaskar försiktigt, men rör ej finnarna.

Enzympeeling är också bra, men hoppa över kornpeeling helt

Viktigt är att inte sminka dig ,försök låta ditt ansikte andas

Något du kan prova är att utesluta mjölkprodukter helt .socker ska du alltid utesluta oavsett

En lätt ansiktsmask du kan göra hemma är att smörja in ekologisk ren honung i ansiktet och låta verka en halvtimme eller under natten

Dessa saker kan du göra hemma men råder dig även att besöka en hudläkare,du får remiss genom vårdcentralen. Även om du inte vill äta tabletter som tetracyklin finns det krämer på recept som kanske kommer hjälpa dig ,skinoren hjälpte mig oerhört mycket.

Lycka till

• Anonym (fuktbalansen)

Jag tvättade med vanlig handtvål för att alla special tvålar mot acne orsakade just acne för mig, vanlig "Bliw" torkade liksom bort det överflödiga fettet ur huden, även Vichy normaderm, grön pump tvål fungerade bra att använda ibland, tycker den hjälpte alltså inte att den gick att använda för skoj skull, utan den bidrog till att behålla huden ren. även normaderm ansiktskrämen va bra som drog ihop poorer och va lite uttorkande.

Sedan kan du ju ha väldigt torr hud och även det kan orsaka acne, så det jag säger kanske gör saker värre för dig? alltså du kanske behöver använda exempelvis nån droppe mandel olja på kvällen för att återfukta och det är kanske effektivare mot acne i ditt fall? för att torr hud kan överkompensera och bilda fett och talg för att återfukta sig själv och då blir det en ond cirkel ifall du använder uttorkande hudvård :D

• Anonym (sofy)

Sluta tvätta ansiktet med tvål. Köp inget från apoteket för de gör det hela värre. Ofta beror acne på att man håller huden för torr. Köp äkta Arganolja i hälsokostbutik och smörj minst morgon och kväll. Undvik att tvätta med vatten eftersom vatten ger en glansig fettyta utan rengör istället med Arganolja på en bomullspad. Pröva detta i först en hel månad och om du ser stor förbättring så fortsätt för alltid. Om det är en liten förbättring är nästa steg att komplettera detta med att göra djuprengörande ansiktsbehandling varje månad på Elsa Hjeronymus salong. Något som botar akne är en syra som finns i ananas - drick ren ananasjuice utan tillsatser av varesig socker eller andra ingredienser (finns att köpa på Lidl) varje dag eller ät ananas varje dag. Efter tre månader kommer du se stor förbättring. Skit i apoteksprodukterna - de gör acnen värre!

• Anonym (A)

Jag håller med, inte apoteksprodukter! Badda ansiktet med vatten och en droppe Tee Tree Oil, morgon o kväll.

• Anonym (Mio)

Tycker inte du ska testa en massa själv. Gå till vc och be om hjälp. Som sagt finns krämer som kräver recept som förmodligen är det du behöver. Ev remiss till hudmottagning.

• Anonym (Mmmm)

Har du provat e-vitamin? Kan köpa valiga i kapslar göra ett hål med en nål och smeta ut oljan.

• ratchethoe

Hej!

Först och främst - vad du än gör, prova inte en massa hemmakurer. Kläm inte.

1. Det absolut viktigaste är att använda en hög SPF för ansiktet. Ska du inte göra det kan du lika gärna strunta i att ens ha en rutin.

2. Besök en läkare, eller använd KRY appen. Finns en massa bra krämer som läkare kan skriva ut.

3. Gör hudvårdstestet på skincity.se så du kan få ett hum om vad du behöver. Jag rekommenderar Paula?s Choice eller Klairs. Toppenprodukter.

Det du behöver är dels en bra rengöring morgon och kväll, något exfolierande och något återfuktande. BHA-syra och retinol kommer säkert hjälpa dig men då behöver du verkligen återfukta rejält varje dag samt ha minst SPF 30 varje dag.

Om du vill ha saker från apoteket skulle jag rekommendera La roche posay, de har bra och snälla produkter.

Lycka till med huden!

• Gryntroll

Usch vad jobbigt!

Vet inte om det är samma sak riktigt, men jag fick väldiga problem när jag var gravid och efter mängder av krämer, behandlingar och tvättar fick jag tips om att prova D-vitamin.

Det är ett hormonreglerande vitamin och för mig hjälpte det enormt.

Hoppas det lössr sic för dig!

• Gryntroll
    Gryntroll skrev 2018-07-08 18:05:44 följande:

Usch vad jobbigt!

Vet inte om det är samma sak riktigt, men jag fick väldiga problem när jag var gravid och efter mängder av krämer, behandlingar och tvättar fick jag tips om att prova D-vitamin.

Det är ett hormonreglerande vitamin och för mig hjälpte det enormt.

Hoppas det lössr sic för dig!

Fick inte med allt....

Men kolla med en läkare om du kan få hjälp och råd innan du testar själv.
  • Videung7634
    Anonym (111) skrev 2018-07-06 20:52:20 följande:

Hjälp mig med min tonårsakne!!!

Jag är snart 13 år och har tonårsakne som jag tror orsakats av hormoner. Jag har liksom små röda finnar som sitter i hela ansiktet och har också som små knottror i pannan som jag vill bli av med. Jag vill liksom göra saker i mitt liv men min tonårsakne stoppar mig. Jag har provat basiron både 10 och 5%, aco spotless och dermalogicas clear start som speciellt är tillverkat för tonåringar. VAD SKA JAG GÖRA??!!!!!! SNÄLLA HJÄLP MIG JAG BER!!

Vill inte ta medicin

Varför vill du inte ta medicin?
  • Anonym (Förstår dig)

Förstår dig, hade också jobbig tonårsacne som besvärade mig otroligt mycket i mitt sociala liv. Skämdes inför jämnåriga och vissa dagar ville jag inte ens gå ut vilket gav mig social fobi i lägre grad.

Tänkte alltid på dessa finnar och hur andra måste tyckt dom såg äckliga ut osv osv.

Roaccutane var det enda som hjälpte mig, provade allt innan. Min acne var inte så grov som att jag hade hela ansiktet helt fullt.

Utan vi snackar 10-15 finnar som mest. Men att ha 15 finnar i ansiktet vissa dagar var jobbigt nog för mig.

Skulle jag ge dig ett råd som jag kommer göra till mina barn om dom drabbas så är det att fixa läkarvård direkt och bli av med skiten så kommer du bli mycket gladare sen när du kan gå runt finnfri.

• Anonym (M)

Jag hade mycket akne i tonåren och lider fortfarande, vid 34 års ålder av viss akne. Det som har hjälpt mig bäst är tetralysal, vilket ju är en medicin, som du ju inte vill ta. Näst bäst, och ändå väldigt bra är Pantotensyra (vitamin B5). Det tar ca tre till fyra veckor innan man ser tydligt resultat, men det hjälper verkligen! Tar kapslar på 500 mg, två till tre st om dagen. Då du är så ung kanske du ska börja med en lägre dos på en eller två om dagen. Det säljs i de flesta hälsokostbutiker.

• emmaeg4
    Tabletter mot akne - derminax.se Började ta den när jag hade hemska akne utslag, dom började försvinna och sen dess har jag använt den som förebyggande.   
  • Anonym (Tufft)

Hade själv problem med acne som ung, och även senare, tills jag lärde mig om vad som kan vara orsaken. Kanske inte så kul att höra, men det kan vara kvalster. Det är ett kvalster som alltid lever på huden, Demodex, men ibland blir det för mycket och då orsakar det acne (eller andra saker som Roscea). Det finns flera forskningar på detta, men det är inget som läkemedelsindustrin riktigt vill veta av, de skulle förlora en hel del pengar. Det som faktiskt funkar är Tea Tree. Kika på Body Shop, de har en hel serie med Tea Tree produkter. Det kommer gå över!

www.thebodyshop.com/nl-nl/search&autosuggest=No&typed=tea+tree

• isolande

Epi Duo är en kräm som funkar bra och som inte innehåller antibiotika.

Jag är 40 år och hade hemsk acne i tonåren. Provade ALLT men det enda som hjälpte var Roaccutan med hemska biverkningar. Och nu i vuxen ålder Epiduo som sagt, hade det funnits när jag var ung hade jag använt det istället för alla antibiotikavarianter som bara hjälpte så länge man åt dem. Och Roaccutanet. Jag är helt säker på att det var den som sabbade min mage för all framtid och även var orsaken till min depression i tonåren....

Svar på tråden HJÄLP HAR SÅ MKT TONÅRSAKNE!!!