• Anonym (ts)

    tonåring, kunna bo ensam

    Alla jag känner bor själva när familjen åker på semester, om dom inte följer med men det har jag försökt förklara sen dom sa det men  dom vägrar lyssna.  Om ni har skriv argument jag kan säga eller berätta om ni eller era barn får bo ensamma då dom inte tror på det bara för att dom aldrig låtit något" barn" (tonåring) få vara ensam och det är bara i 1 vecka.....

  • Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam
  • Anonym (C)

    Jag skulle aldrig lämna min tonåring ensam hemma. Jag minns mina egna tonår alltför väl :)

    Ensam hemma = fest!

    Vad har dina föräldrar för anledning att inte låta dig vara ensam?

  • Anonym (Tja)

    Postat under familjehem? Om du bor i ett tror jag knappast soc skulle gå med på att ett barn bodde själv i en vecka, även om familjehemmet hade accepterat det. I övrigt beror det väl på ålder, skillnad på en 13 åring och en 18 åring. 

  • Anonym (FrihetUnderAnsvar)

    Hur har du tidigare visat att du tar ansvar? Antagligen vill de inte låta dig vara själv hemma en vecka för att du inte visat att du skulle klara av det.

    En skötsam tonåring som sköter skolan, hjälper till hemma, aldrig festar vilt och har bra och skötsamma kompisar skulle säkert ha större chans att få vara hemma än en tonåring som inte gör sina läxor, inte kan laga mat, kommer hem full på helgerna etc.

    Jag fick vara ensam hemma från 15 års ålder men så skötte jag mig också. Inga fester eller dyl.

    Så vill du bli lämnad ensam - bevisa först för dem att du är vuxen nog för det.

  • Anonym (ts)

    Nej jag har inte gjort nåt så dom har ingen anledning att inte låta mig vara ensam....

  • Anonym (Ok)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 00:21:02 följande:

    Nej jag har inte gjort nåt så dom har ingen anledning att inte låta mig vara ensam....


    Hur gammal är du?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ok) skrev 2018-07-07 08:02:45 följande:

    Hur gammal är du?


    14
  • Anonym (mamma)

    Har en 13årig dotter och inte att hon får vara hemma själv när hon är 14.
    Jag flyttade hemifrån när jag var 16 pga utbildning.

  • Anonym (T)

    Och du är samma person som alla andra familjehemstrådar? Då förstår jag att du inte får vara själv tyvärr. Med dina oansvariga handlingar du utfört förut så blir dehär en konsekvens. Oavsett hur ansvarig du anser dig själv vara o hur hemska du än tycker dom är.

  • Beccus
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 09:06:40 följande:

    14


    Min son är 15 och han skulle absolut aldrig få vara själv hemma 1 vecka. Man är fortfarande ett barn i den åldern
  • Kodia

    Mina barn är 16 & 18, och de får vara själva en vecka, men då har jag pratat med släktingar och grannar så att de har lite extra koll. Barnen är väldigt skötsamma, och det är deras kompisar med, och jag känner kompisarna och deras föräldrar. Det förekommer inga stora fester bland deras kompisar, de dricker/röker inte, osv. De är ganska duktiga på att laga mat och sköta sådant själva. Jag litar på dem och derars kompisar.

    När de var 14 hade de inte fått vara själva en vecka, och inte bara en av dem (är de två har de lite koll på varandra). Likaså om jag hade känt att jag inte hade kunnat lita på dem till 100%, eller om de hade umgåtts med folk som jag inte kände och litade på.

    Så tillit och ålder är de viktigaste kriterierna! Känner du, ts, att dina föräldrar kan vara helt säkra på att du kommer hem och lägger dig i tid varje kväll, inte släpper in andra i huset, inte umgås med folk som de inte känner/är äldre/missbrukar, lagar ordentlig mat varje dag, har en öppen och ärlig kommunikation, osv. Har du gjort allt för att de ska kunna känna denna tillit för dig? I så fall kanske du kan få vara hemma själv om ett par år.

Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam