• Anonym (en som undrar)

Att endast äta en måltid om dagen

Vad händer med kroppen om man endast äter en gång om dagen? 

Jag tänker att man äter mer eller mindre nyttig frukost, lunch eller middag och sen bara dricker mycket vatten och tar sina tillskott som d-vitamin, järn och b-12 som vanligt? Kommer kroppen ställa in sig på svält? 

Idag åt jag ingenting och bara drack vatten fram till kl 17 och då gjorde jag en skål med kokta bruna bönor och kikärtor, rödlök, gurka, majs, vitkål, olivolja med persilja och små ugnsbakade potatisbitar. 

Vad blir det för skillnad om jag väljer att äta en stor måltid endast en gång om dagen eller om jag nu skulle ha sparat på potatissalladen här ovan och gjort det till 3-4 små måltider under dagen istället? 

Meningen är ju såklart att jag vill komma ner 10 kg på en 4 veckor ungefär, om det här sortens diet är dålig så kanske jag ska äta en skål med flingor bara :/

• Svar på tråden Att endast äta en måltid om dagen
  • Anonym (Lisa)

Bättre att sprida ut måltiderna. All extrem diet förstör ämnesomsättningen. Läs på hur sumobrottarna äter (som vill gå upp i vikt). De äter bara en gång om dagen. För då skrämmer man upp kroppen så att den vill lagra extra mycket. Ät regelbundet och träna idtället. Då får du snygg hållbar vikt. Mer energi och glädje. Att bara dra ner på amt och måltider glr dig bara trött , deppig och orkeslös.

• Anonym (njaaa)
    Anonym (en som undrar) skrev 2018-07-07 00:47:05 följande:
    Vad händer med kroppen om man endast äter en gång om dagen? 

Jag tänker att man äter mer eller mindre nyttig frukost, lunch eller middag och sen bara dricker mycket vatten och tar sina tillskott som d-vitamin, järn och b-12 som vanligt? Kommer kroppen ställa in sig på svält? 

Idag åt jag ingenting och bara drack vatten fram till kl 17 och då gjorde jag en skål med kokta bruna bönor och kikärtor, rödlök, gurka, majs, vitkål, olivolja med persilja och små ugnsbakade potatisbitar. 

Vad blir det för skillnad om jag väljer att äta en stor måltid endast en gång om dagen eller om jag nu skulle ha sparat på potatissalladen här ovan och gjort det till 3-4 små måltider under dagen istället? 

Meningen är ju såklart att jag vill komma ner 10 kg på en 4 veckor ungefär, om det här sortens diet är dålig så kanske jag ska äta en skål med flingor bara :/

Alltså risken finns ju att kroppen ställer in sig på att spara när den inte får näring konteuneligt. och då går man ju inte ner i vikt som du har som mål att göra. utan då kan man väl säga att du torterar dig själv, du är hungrig men går inte ner i vikt.

Som ovan sa, bättre att sprida ut det över dagen och du kan även gå ut och jogga en 20-30 min om dagen. för att använda reserverna du har.. du får muskler och blir mer slimmad, muskler väger mer än fett dock tror jag att du vill gå ner 10 kg för att bli tunnare och komma in i nåt specifikt plagg kanske? och inte för att stå och beundra siffrorna på vågen. 

• Klaralokghdy

Äter du sällan är det stor risk att kroppen ställer in sig på svältläge! Det är mycket bättre att äta ofta (litet mellanmål var tredje timme) om du vill gå ner i vikt, men du borde absolut skippa flingorna om det inte är några specialflingor som är väldigt nyttiga. De flesta innehåller mest socker och snabba kolhydrater och kommer bara att få dig att gå upp. Sen är det inte speciellt bra att gå ner 10 kg på fyra veckor, bland annat för att man väldigt lätt går upp igen. Dietister brukar rekommendera omkring 1/2-1 kg i veckan. Men jag antar att du vilk vara smal för något särskilt tillfälle? I så fall kan du ju försöka. Tänk då på att du måste minska väldigt mycket på fett och socker. Alla sorters snacks, godis och kakor är totalt otänkbart, och kolla innehållsförteckningen på allt färdigt du äter. Laga mat själv med mycket grönsaker och bönor/linser. Du kan ju laga rejält med mat men dela upp den i väldigt små portioner om det är matlagningen som känns jobbig.

• Anonym (Hehe)

Haha kroppen ställa in sig på svält.. är det myten om att kroppen slutar gå ner i vikt om man äter för lite du tänker på eller?

Du får ju i dig samma mängd kalorier oavsett om du äter måltiden på en gång eller sprider ut över flera gånger. Däremot är det bättre att äta ofta så du inte går tom på energi hela dagen fram tills middag. Det blir då kämpigare att klara av vardagssysslor och leder även ofta till hetsätning på kvällarna om man svälter sig på dagarna.

10 kg på en månad låter inte som ett rimligt mål. Låter mer som att du kör en crash diet och vad händer efter sådana? Du börjar äta som vanligt eller ännu mer efteråt och går upp vikten plus lite till efteråt. Dömt att misslyckas.

• Mascaraklumpar

Att kroppen "ställer in sig på svält", dvs att man producerar mer av de signalämnen som ökar hungern och bromsar katabolismen, sker i princip alltid när man ligger på ett energiunderskott, och ju mindre man får i sig desto starkare blir svaret. Att det sker innebär inte att kropppen blir magisk och börjar trotsa naturlagarna - fortfarande är det så att om man ligger på ett energiunderskott så kommer man att minska i vikt - däremot är hungerkänslorna ytterst svåra att motstå när man har tillgång till mat och ju starkare svältsvar, desto större sannolikhet att bantningen misslyckas.

När det gäller vad som funkar bäst av att äta lite och ofta eller mycket och sällan  så tror jag att man helt enkelt får prova sig fram. Det finns ingen bantningsdiet som är överlägsen alla andra generellt, utan den som du själv gillar och tror på och - framför allt - lyckas följa, är den som passar just dig bäst.

• Anonym (A)

Svältläge så som folk menar finns inte och jag förstår verkligen inte hur någon kan tro det, men det tjatas om det i alla liknande trådar. Äter man färre kalorier än man gör av med går man ner i vikt. Svårare än så är det inte. Man går inte upp i vikt eller får viktnedgången att stanna av bara för att man äter mindre än kroppen behöver eller mer sällan än t.ex. 5 gånger om dagen. Det händer alltså ingenting om du äter 1 gång om dagen, annat än att du möjligtvis går ner i vikt. Det beror dock på hur många kalorier du äter under den enda måltiden. Risken är att man blir så hungrig att man medvetet eller omedvetet äter mer kalorier då än vad man annars skulle gjort under hela dagen, då kan man gå upp i vikt. Men har du stenkoll (väger ALLT du stoppar i dig, även smör, sås, smakprov medan du lagar mat osv. och kollar kalorierna för det) och ligger på underskott så kommer du gå ner oavsett om du äter den mängden på 1 måltid om dagen eller 10 utspridda måltider under dagen.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-07-07 03:08:26 följande:
    Bättre att sprida ut måltiderna. All extrem diet förstör ämnesomsättningen. Läs på hur sumobrottarna äter (som vill gå upp i vikt). De äter bara en gång om dagen. För då skrämmer man upp kroppen så att den vill lagra extra mycket. Ät regelbundet och träna idtället. Då får du snygg hållbar vikt. Mer energi och glädje. Att bara dra ner på amt och måltider glr dig bara trött , deppig och orkeslös.
    Håller med
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Hehe) skrev 2018-07-07 08:38:44 följande:

Haha kroppen ställa in sig på svält.. är det myten om att kroppen slutar gå ner i vikt om man äter för lite du tänker på eller?

Du får ju i dig samma mängd kalorier oavsett om du äter måltiden på en gång eller sprider ut över flera gånger. Däremot är det bättre att äta ofta så du inte går tom på energi hela dagen fram tills middag. Det blir då kämpigare att klara av vardagssysslor och leder även ofta till hetsätning på kvällarna om man svälter sig på dagarna.

10 kg på en månad låter inte som ett rimligt mål. Låter mer som att du kör en crash diet och vad händer efter sådana? Du börjar äta som vanligt eller ännu mer efteråt och går upp vikten plus lite till efteråt. Dömt att misslyckas.

Det är inte alls en myt! Kroppen är smart. Ja det går åt lika mycket kalorier men man gör inte av med lika mycket för när man svälter sig tar kroppen av muskler istället för fett, eftersom musklerna drar mer energi. Det är det som man menar med "svältläge" och sedan när man bantat bort alla muskler så har man gått ner i vikt, ja, men sen har man betydligt lägre ämnesomsättning än tidigare och kan inte gå tillbaka till normala portioner. Därför är det osmart att stressa kroppen.
  • Anonym (Hehe)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-07-07 12:20:40 följande:
    Det är inte alls en myt! Kroppen är smart. Ja det går åt lika mycket kalorier men man gör inte av med lika mycket för när man svälter sig tar kroppen av muskler istället för fett, eftersom musklerna drar mer energi. Det är det som man menar med "svältläge" och sedan när man bantat bort alla muskler så har man gått ner i vikt, ja, men sen har man betydligt lägre ämnesomsättning än tidigare och kan inte gå tillbaka till normala portioner. Därför är det osmart att stressa kroppen.
    Jo det är en myt. Ämnesomsättningen kan gå ner men det är 100% en myt att man inte skulle gå ner i vikt av att äta otroligt få kalorier för att kroppen hamnar i något magiskt svältläge. Äter du mindre än kroppen gör sig av med kommer du gå ner i vikt. 

"Bantat bort alla muskler" haha men sluta sprid myter. Liksom rent logiskt bör du förstå hur dumt det låter från början. 
  • Anonym (Dietist)

Finns ingen som helst risk att kroppen ställer in sig på svält så länge du äter tillräckligt mycket. Kroppen gör av med energi hela tiden så du kommer inte börja förbränna mindre bara för att du äter en gång om dagen, hjärtat måste liksom fortfarande slå kl 7 även om du inte äter förrän klockan 17. Däremot förbränner du mindre när du går ner i vikt då energibehovet baseras mycket på ens vikt. Men det är omöjligt att börja gå upp i vikt eller att stå still i vikt av att äta typ 1000 kcal om dagen, såvida du inte väger 20 kg just nu.

Svar på tråden Att endast äta en måltid om dagen