• Anonym (spelnörd)

Jag vill döpa mina barn efter tvspelskaraktärer. Är jag konstig?

Jag väntar tvillingar och funderar på namnval. Jag har kommit fram till att mina favoritnamn kommer från TVspelsvärlden. När jag pratade med min mamma om det så gick hon i taket och sa att det kan man ju inte göra. När jag påpekade att jag och mina syskon är döpta efter hennes bokfavoriter så sa hon att det inte är samma sak, men jag håller inte med. Vad spelar det för roll om ett barn är döpt efter någon från ett gamalt kulturuttryck eller ett nytt? 

Är jag konstig eller är min mamma en hycklare?

• Svar på tråden Jag vill döpa mina barn efter tvspelskaraktärer. Är jag konstig?
  • Anonym (:))

Mitt barn heter Vincent Valentin i mellannamn ;)

• Anonym (spelnörd)
    Anonym (:)) skrev 2018-07-07 14:32:36 följande:

Mitt barn heter Vincent Valentin i mellannamn ;)

Häftigt!
  • Anonym (gf)

Döp barnen till final fantasy 1, 2, 3 etc. 

• Anonym (spelnörd)
    Anonym (gf) skrev 2018-07-07 14:34:42 följande:

Döp barnen till final fantasy 1, 2, 3 etc. 

Nej självklart inte.
    Anonym (spelnörd) skrev 2018-07-07 14:33:05 följande:

Häftigt!

Ja det roliga är dessutom att de också är släktnamn så ingen vet att det är en karaktär ;)
  • Anonym (Moo)

Beror väl helt på om det är konstiga fantasinamn eller helt ok namn som råkar finnas i tv spel.

Vet en som döpt sina barn efter Disney figurer och visst det är charmigt som lite men inte kul att växa upp och vilja bli tex advokat och heta Ariel, Nemo eller pumba kan vara att bli seriöst antagen brottmålsadvokat när man heter Ariel solsken

Många förälder glömmer I sin iver att vara unik bort att Barnet faktiskt ska leva med namnet.. Månblomma, solsken, tiger, elf och sånt gör sig bäst som andra namn och smeknamn tycker jag så kan barnet själv välja när det blir äldre vad hen vill bli kallad..

• Anonym (Zelda Karlsson)

Sånt har ju alltid förekommit egentligen. Hur många barn bär tex namn från Sagan om ringen? Ett antal ja...

Och Ronja har inte existerat utan Astrid Lindgren...

Så länge namnen låter som namn så kan barnen heta vad som helst, dock under förutsättning att namnen går att leva med som vuxen.

Sen måste jag dock fnissa lite, för det finns namn på karaktärer som är riktiga namn men lite yngre människor tror benhårt på att det är ett häftigt karaktärsnamn...

Anonym (Moo) skrev 2018-07-07 14:58:19 följande:

Beror väl helt på om det är konstiga fantasinamn eller helt ok namn som råkar finnas i tv spel.

Vet en som döpt sina barn efter Disney figurer och visst det är charmigt som lite men inte kul att växa upp och vilja bli tex advokat och heta Ariel, Nemo eller pumba kan vara att bli seriöst antagen brottmålsadvokat när man heter Ariel solsken

Många förälder glömmer I sin iver att vara unik bort att Barnet faktiskt ska leva med namnet.. Månblomma, solsken, tiger, elf och sånt gör sig bäst som andra namn och smeknamn tycker jag så kan barnet själv välja när det blir äldre vad hen vill bli kallad..

Har träffat på flera Ariel. Det kommer troligtvis ses som ett vanligt namn när de barnen är vuxna. Samma med många andra namn som låter konstiga nu. Nemo är ju jättevanligt.
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (spelnörd) skrev 2018-07-07 14:25:16 följande:

Jag väntar tvillingar och funderar på namnval. Jag har kommit fram till att mina favoritnamn kommer från TVspelsvärlden. När jag pratade med min mamma om det så gick hon i taket och sa att det kan man ju inte göra. När jag påpekade att jag och mina syskon är döpta efter hennes bokfavoriter så sa hon att det inte är samma sak, men jag håller inte med. Vad spelar det för roll om ett barn är döpt efter någon från ett gamalt kulturuttryck eller ett nytt? 

Är jag konstig eller är min mamma en hycklare?

Beror på vilka namnen är.

Bra namn blir inte dåliga bara för att de är hämtade ur Tv-spelsvärlden.

Dåliga namn förblir dåliga även om de är hämtade ur Tv-spelsvärlden.

Med tanke på din mammas reaktion verkar det dock röra sig om dåliga namn.
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (:)) skrev 2018-07-07 15:37:04 följande:

Har träffat på flera Ariel. Det kommer troligtvis ses som ett vanligt namn när de barnen är vuxna. Samma med många andra namn som låter konstiga nu. Nemo är ju jättevanligt.

Både Ariel och Nemo är dåliga namn. Det är namn som kommer att ge dem negativ stämpel så fort de möter en ny människa. Det är oerhört naivt och elakt att ge sina barn den typen av namn.
Svar på tråden Jag vill döpa mina barn efter tvspelskaraktärer. Är jag konstig?