• Venenum

Lägesyrsel/Kristallsjuka

Jag vaknade i morse och hela rummet snurrade. Det har fortsatt så till och från och till slut fattade jag ju att det var kristallsjukan. 
    Varit inne och läst på 1177 men blir inte riktigt klok på det. Någon här inne som har haft det och låtit det gå över av sig själv? Eller måste man gå till läkaren för att få hjälp?

Gjorde "testet" som läkarna gör för att fastställa lägesyrsel och jag fick nog fullpott om där funnits en skala. Vill ogärna belasta akuten imorgon för något som det står är ofarligt så hade varit skönt att höra om andras erfarenheter. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Svar på tråden Lägesyrsel/Kristallsjuka
  • närkommertrean

En kollega till mig hade kristallsjukan och googlade fram nåt sätt som man kunde göra för att bli bättre. Det var nåt med att vända och vrida på huvudet på olika sätt och i nån speciell ordning. När hon gjorde det blev symptomen först värre men när hon var klar blev det bara bättre och bättre. Det tog dock ett bra tag innan hon kände sig helt bra igen. Hon var ändå hos läkare och blev sjuksktiven en tid. Googlade precis snabbt på "bota kristallsjuka" och det finns tydligen en hemsida om bara kristallsjukan och där står det hur man kan bota den själv.

• Venenum

Tusen tack för svar!

Jag var inne där själv igår och testade övningarna. Det var så jag blev helt klar över att det faktiskt var kristallsjukan jag hade.

Tycker att det snurrar för mycket när jag gör övningarna då snurrande skrämmer sliten ur mig. Får göra så ofta jag vågar och hoppas på snabb återhämtning!

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • vallakra

Jag drabbades av kristallsjuka i vintras. Tyvärr slog den till när jag körde på motorväg med min son bredvid mig. Som tur var inträffade ingen större olycka men visst blev det ambulans till närmaste sjukhus.

När alla farliga sjukdomar uteslutits konstaterades det att det var kristallsjuka. Jag fick något som kallades snurrbehandling, det innebar att jag satt i en speciell stol som läkaren vred och snurrade på åt olika håll. Jag kräktes kaskader men efter tre behandlingar (samma dag) var jag så pass bra att jag kunde åka hem.

Jag fick även ett schema på övningar att göra hemma samt tipset att faktiskt göra det jag blev yr av istället för att undvika det.

Jag känner fortfarande av yrseln, särskilt på morgonen så jag sitter en bra stund på sängkanten innan jag går upp. De senaste tre månaderna har jag kunnat köra bil igen, att göra det tidigare hade i mitt fall varit ansvarslöst.

Jag rekommenderar dig att uppsöka en vårdcentral om inte annat för att du kanske behöver bli sjukskriven en tid.

Svar på tråden Lägesyrsel/Kristallsjuka