• Anonym (ts)

Äcklig bakelse

Jag är lite av en ''bakelsenörd'' och gillar att gå på cafe samt även baka själv  förstås. För ett tag sedan var jag på ett cafe, ett av de mer kända, och tog en Napoleonbakelse, till kostnad av ca 55 kr. Jag har alltid varit lite nyfiken på den och den ser ju fin ut med sitt rosa täcke, helt ärligt hade jag ingen direkt koll på övrigt innehåll. Men detta var nog den största besvikelsen, samt den äckligaste bakelse jag någonsin provat. Det är ju typ 90% grädde, helt osötad dessutom, och en torr pappersliknande underdel av smördeg tror jag. Sedan lite hallonglasyr längst upp, men grädden, som smakar just grädde, är alltså huvudsaken? Hur kan den vara så populär? Detta var som sagt på en av de ''finare'' kända konditorierna i Stockholm, och priset var högt, därför antar jag att den är gjord som den är tänkt att vara och inte nåt tillfälligt misslyckande.

Brukar inte gnälla på bakelser, men denna förstår jag mig verkligen inte på? Någon som har en aning om hur Napoleonbakelsen kan ha blivit en ''klassiker''? Utan den rosa färgen längst upp hade den ju verkligen inte varit nånting.

• Svar på tråden Äcklig bakelse
  • Aniiee

Jag är ingen bakexpert, men här är min halv-professionella syn på det:

Visst ska de vara en hel del grädde i en Napoleonbakelse, men inte alltför mycket och den ska ju vara söt. Ca halva bakelsen ska vara smördegsbottnar med vaniljkräm emellan, och ytterligare kanske 20% ska vara smördegslocket med vinbärsglasyr (inte hallon, röda vinbär, men det är en smaksak....). En del vill att smördegsbottnarna och grädden ska vara lika mycket och att det även ska finnas sylt mellan smördegsbotten och grädden. 

Det har blivit en klassiker för att den är satans god när den är god, men smördeg och grädde blir ganska snabbt tråkigt om det står, och i den  här värmen..... Den du fick låter inget vidare. Kom du sent? Jag hade sagt ifrån.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Alessia

En välgjord napoleonbakelse är inget att rynka på näsan åt. Frasiga, tunna milles feuillesbottnar, alltså smördeg, med ett gott och lagom syrligt äppelmos emellan. Sedan ett lager vaniljkräm, ny botten ovanpå där ett lager vispad grädde breds ut och på toppen glasyr av hallon- eller vinbärssylt samt vanlig florsockerglasyr. Äppelmoset är viktigt för det ger bakelsen karaktär och smak.

Bättre lycka nästa gång! 

• Aniiee
    Alessia skrev 2018-07-08 01:05:32 följande:

ett gott och lagom syrligt äppelmos emellan. 

Vad är detta för hädelse? =P
  • Alessia
    Aniiee skrev 2018-07-08 01:13:37 följande:
    Vad är detta för hädelse? =P
    Det är klassisk Napoleon och du är som sagt ingen bakexpert?.hi hi
  • Aniiee
    Alessia skrev 2018-07-08 01:36:37 följande:
    Det är klassisk Napoleon och du är som sagt ingen bakexpert?.hi hi
    Jag vet. Jag bara raljerar lite över det där med tycke och smak.
  • Alessia

Egentligen är napoleonbakelse fel namn - det har inte med namnet eller personen Napoleon att göra, utan bakom beteckningen ligger ordet napolitaine, dvs som i Neapel eller från Neapel. Möjligt att man har ett liknande bakverk med tusenbladsdeg och sylt i Kampanien och som inspirerat till bakelsen. 

Jag har chilenska bekanta som ibland bjuder på en "nationaltårta" som är uppbyggd av flera lager tunna smördegsbottnar med en kräm med rom emellan och hackad valnöt ovanpå. Mäktig skapelse.

• Nimzay

Har aldrig smakat Napoleonbakelse nån gång, tycker liksom inte de ser så värst lockande ut. Äter hellre prinsesstårta eller gräddtårta.

• Anonym (Hm)
    Nimzay skrev 2018-07-08 11:44:05 följande:
    Har aldrig smakat Napoleonbakelse nån gång, tycker liksom inte de ser så värst lockande ut. Äter hellre prinsesstårta eller gräddtårta.
    Samma här
  • Gryntroll
    Alessia skrev 2018-07-08 01:05:32 följande:

En välgjord napoleonbakelse är inget att rynka på näsan åt. Frasiga, tunna milles feuillesbottnar, alltså smördeg, med ett gott och lagom syrligt äppelmos emellan. Sedan ett lager vaniljkräm, ny botten ovanpå där ett lager vispad grädde breds ut och på toppen glasyr av hallon- eller vinbärssylt samt vanlig florsockerglasyr. Äppelmoset är viktigt för det ger bakelsen karaktär och smak.

Bättre lycka nästa gång! 

Exakt, det ska även vara äppelmos i.

Den variant du åt låter som en trist snikvariant på den klassiska bakelsen.
  • Anonym (C)

Låter äckligt med så mycket grädde i.

Det skulle vara så här:

Mycket mindre grädde.

Mer smördeg , äppelmos mm

• Anonym (A)

Jag tycker de är jättegoda bortsett från de gånger de lagt i riktiga äppelbitar. Brukar ta bort hälften av grädden när jag äter sådana, vilket tydligen inte är ovanligt. Jag utbildade mig till bagare/konditor och konditorläraren var alltid noga med att förklara att vi inte skulle ta för mycket grädde på någon tårta/bakverk för folk gillar inte det. Hon sa att på caféer/konditorier brukar tallrikskanterna vara fyllda med avskavd grädde som folk plockat bort från bakverken. För mycket grädde och för tjock marsipan på prinsesstårtorna/bakelser var de största sakerna att undvika.

• Anonym (ts)

Då verkar det som att jag hade otur, kanske får gå någon annanstans och testa någon som ser bättre ut. Det som många av er beskriver låter betydligt bättre än den jag fick. Bara så konstigt att den dels var så dyr (vilket ifs allt är på cafe) och att detta cafe har ett så bra rykte i övrigt, man bakar själva osv. 

• Anonym (ts)
    Drottningen1970 skrev 2018-07-08 07:59:09 följande:

Vad tycker du grädde borde smaka??

Om det är ett så stort lager grädde som ska utgöra själva bakelsen så tänker man att de kanske borde ha sötat den lite, annars blir hela bakelsen i princip smaklös då grädde i sig inte smakar så mycket.
  • Nimzay
    Anonym (A) skrev 2018-07-08 11:54:59 följande:

Jag tycker de är jättegoda bortsett från de gånger de lagt i riktiga äppelbitar. Brukar ta bort hälften av grädden när jag äter sådana, vilket tydligen inte är ovanligt. Jag utbildade mig till bagare/konditor och konditorläraren var alltid noga med att förklara att vi inte skulle ta för mycket grädde på någon tårta/bakverk för folk gillar inte det. Hon sa att på caféer/konditorier brukar tallrikskanterna vara fyllda med avskavd grädde som folk plockat bort från bakverken. För mycket grädde och för tjock marsipan på prinsesstårtorna/bakelser var de största sakerna att undvika.

Ja tårtor med för mycket grädde är inte så kul, blir liksom som grädde med tårta som tillbehör istället för tårta med grädde
Svar på tråden Äcklig bakelse