Äcklig bakelse
Jag är lite av en ''bakelsenörd'' och gillar att gå på cafe samt även baka själv förstås. För ett tag sedan var jag på ett cafe, ett av de mer kända, och tog en Napoleonbakelse, till kostnad av ca 55 kr. Jag har alltid varit lite nyfiken på den och den ser ju fin ut med sitt rosa täcke, helt ärligt hade jag ingen direkt koll på övrigt innehåll. Men detta var nog den största besvikelsen, samt den äckligaste bakelse jag någonsin provat. Det är ju typ 90% grädde, helt osötad dessutom, och en torr pappersliknande underdel av smördeg tror jag. Sedan lite hallonglasyr längst upp, men grädden, som smakar just grädde, är alltså huvudsaken? Hur kan den vara så populär? Detta var som sagt på en av de ''finare'' kända konditorierna i Stockholm, och priset var högt, därför antar jag att den är gjord som den är tänkt att vara och inte nåt tillfälligt misslyckande.
Brukar inte gnälla på bakelser, men denna förstår jag mig verkligen inte på? Någon som har en aning om hur Napoleonbakelsen kan ha blivit en ''klassiker''? Utan den rosa färgen längst upp hade den ju verkligen inte varit nånting.