• Gravidmedförstabarnet

Har jag fått ma?? Hjälp!

Hej alla!

Jag är gravid i v 11 (10+4). Har sett bebisen tre gånger (sist för 5 dagar sen) och då var allt bra! Hjärtat slog och allt såg fint ut. Mem nu till problemet. Mina symptom började minska för ungefär 1 vecka sen och efter några dagar har de nu försvunnit HELT. Jag testar mig med ägglossningstesterna jag har kvar (som jag gjort många gånger för skojsskull under graviditeten) och det kommer två sträck nästan direkt, problemet är bara att det är lite svagare än kontroll strecket (vilket är negativt väl?) vad är det som händer? Håller på att gå under av oro. hjälp!!! Förut har alltid mina ägglossningstest varit positiva, alltså lika starka eller starkare än kontroll Linjen

• Svar på tråden Har jag fått ma?? Hjälp!
  • EpicNurse

Varför i hela friden tar du ägglossningstest?! Sluta testa för gud skull. Det säger absolut INGETING om vad som händer med graviditeten. För det första är hormonet så högt det någonsin blir, och det har förmodligen redan börjat avta lite med tanke på att du passerat de första 10 veckorna och moderkakan blir mer och mer etablerad. För det andra så fortsätter alla tester att vara knallpositiva när man får missfall.

Symtomen brukar också avta i takt med att kroppen vänjer sig vid hormonerna och hCG slutar öka. Sedan får man symtom då och då.

Sen borde du ta det lugnt med ultraljuden mtp att man inte vet vilka risker det innebär för fostret. Det ska endast göras på medicinsk indikation.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Gravidmedförstabarnet

Du har förmodligen helt rätt. Jag vet inte vad jag håller på med.. jag vill bara ha barnet så mycket så jag exploderar och analyserar minst lilla grej. Har bokat ett ultraljud nu på tisdag och jag har lovat mig själv att det blir det sista, förutom kub och rul. Tack för svar!

• Förkunnaren

Lugn. Mina symptom försvann också runt v. 11-12. Det är så för en del helt enkelt. Illamåendet borta liksom piff bara, ont i brösten borta, växtvärk borta, började tro att jag var skengravid, men det var jag ju inte iom att jag har en tioårig son idag.

• Aamon
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-07-08 12:07:40 följande:

Du har förmodligen helt rätt. Jag vet inte vad jag håller på med.. jag vill bara ha barnet så mycket så jag exploderar och analyserar minst lilla grej. Har bokat ett ultraljud nu på tisdag och jag har lovat mig själv att det blir det sista, förutom kub och rul. Tack för svar!

Kommer ytterligare ett ul till lugna dig?

Jag såg liten i v7+6 som levde och frodades. V14 konstaterades att liten dött ca 8+2. Haft en vän som såg levande bebis 11+4 för att få veta några veckor senare att bebis dog 11+4. Säger inte så för att vara grym men vill få dig att tänka till, kommer det hjälpa?

Jag har haft utomkvedshavandeskap och ma och är nu gravid i v11. De har erbjudit mig extra ul som jag avböjt. Ett ul gör inte att fostret har bättre odds för att födas levande. Mina symtom minskar nu precis som de gjorde vid den här tiden när jag hade ma. Ett ul kan bara göra att vi får veta att liten dött eller inte. Något som kan ändra sig i nästa sekund.
  • AK78

Vet att det är lätt att säga.. men tänk att du väntar barn. Inte missfall. Har själv haft ett MA och var orolig hela förra graviditeten, bl a pga flera blödningar, men allt gick bra. Däremot hade jag inga direkta symptom och det har jag inte nu heller. Det är väl bara att försöka se det positiva med det.. det finns ju dessutom kvinnor som inte märker att de är gravida. Så det där med avsaknad av symptom är inget att bry sig om i mina ögon. Efter mitt MA var, som Epicnurse skriver, testen jag tog positiva flera veckor efter.. så det är inte heller något att ta hänsyn till. Försök att njuta och ta det lugnt! Lycka till!

• Kellie13
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-07-08 11:47:16 följande:

Hej alla!

Jag är gravid i v 11 (10+4). Har sett bebisen tre gånger (sist för 5 dagar sen) och då var allt bra! Hjärtat slog och allt såg fint ut. Mem nu till problemet. Mina symptom började minska för ungefär 1 vecka sen och efter några dagar har de nu försvunnit HELT. Jag testar mig med ägglossningstesterna jag har kvar (som jag gjort många gånger för skojsskull under graviditeten) och det kommer två sträck nästan direkt, problemet är bara att det är lite svagare än kontroll strecket (vilket är negativt väl?) vad är det som händer? Håller på att gå under av oro. hjälp!!! Förut har alltid mina ägglossningstest varit positiva, alltså lika starka eller starkare än kontroll Linjen

du kan väl köpa ett angelsound om du inte missbrukar det o lyssnar varje dag som vissa gör, för det är nog inte så bra. Men jag använde den varannan vecka 1 gång kanske i 2 min kanske(eller så fort jag hörde hjärtslag) o det lugnade mig mycket.
  • Kronärtskockan
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-07-08 12:07:40 följande:

Du blir ju uppenbarligen inte lugnare när du gör ultraljuden, så varför göra ultraljud på ultraljud när det kan vara en risk i sig.
  • Jejje93

Jag är i vecka 14+5
    Är också orolig. Men symptomen kommer och går. Du kommer inte bli mindre ledsen för du gått runt och haft ångest för missfall hela första tiden än om du går runt och försöker vara glad för din graviditet. Fick ett VUL i vecka 6+0 för att fastställa hur långt gången jag var. Har inga livstecken sen dess, och får inte kub då jag är för ung.
    RUL i vecka 20 bara. Man får tänka att oftast kommer det ut innan dess om det är något.

Svar på tråden Har jag fått ma?? Hjälp!