• Anonym (Osäker)

Vad för kontakt?

Jag och min f.d fick en son för lite mer än ett år sedan. Umgänge och samarbete har gått bra..

Fram tills nu.

På senare tid har hon distanserat sig rejält från mig, t.ex en sån sak att jag frågar hur vår son mår så får jag inte längre något svar. Jag ser att hon läser det men svarar inte.

Jag skrev i tre dagar till henne utan svar och ringde då upp för jag började bli orolig. Fick svaret att "du kommer få veta om något har hänt, allt är bra. Han är lite förkyld."

Okej. Bra. Så då tänkte jag att det kanske skulle funka igen nu. Men nu skrev jag idag och frågade om han sovit bättre och var lite piggare. Men samma sak igen, läst men inte svarat.

Exakt hur ska relationen ske? Är det fel av mig att skriva och fråga hur min son mår eller vad han gör en-två gånger i veckan? Umgänget är ett tillfälle i veckan så det är ju många dagar imellan där man saknar och tänker på honom..

• Svar på tråden Vad för kontakt?
  • Anonym (.)

Varför har ni inte halvtid? Sen tycker jag man gör fel som hör av sig till andra föräldern, fokusera på barnet när du har det och låt det vara när du inte har det. As simple as that.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (.) skrev 2018-07-08 16:58:11 följande:

Varför har ni inte halvtid? Sen tycker jag man gör fel som hör av sig till andra föräldern, fokusera på barnet när du har det och låt det vara när du inte har det. As simple as that.

Dels så är min son som sagt bara ett år, vilket fortfarande är för ungt för en sådan sak, men det större problemet är att han bor för långt bort för halvtid.

Umgänge sker hemma hos min f.d i några timmar.
  • Anonym (mmm)

Har mamman ensam vårdnad? Det står tydligt i lagen att den som har ensam vårdnad i stort kan bestämma hur mycket info man ska delge den andra föräldern. Om hon inte vill ha mer kontakt med dig än nödvändigt så behöver hon inte svara på såna "små" saker som du hade frågat om, även om det är snällt av dig att visa omsorg om ditt barn. 

• Anonym (Osäker)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-08 17:19:02 följande:

Har mamman ensam vårdnad? Det står tydligt i lagen att den som har ensam vårdnad i stort kan bestämma hur mycket info man ska delge den andra föräldern. Om hon inte vill ha mer kontakt med dig än nödvändigt så behöver hon inte svara på såna "små" saker som du hade frågat om, även om det är snällt av dig att visa omsorg om ditt barn. 

Jo hon har ju det. Inte för att jag inte ville ta ansvar (för det påpekade jag hela tiden att jag ville) utan för att hon i princip terroriserade mig dag och natt om att låta henne ha det.

Jag gick med på det efter att vi kom överens om att sätta upp ett juridiskt bindande umgängsavtal. Men i det står det ju bara umgänge

Så jo, jag är medveten om att jag inte har någon rätt i det fallet. Vet bara inte hur jag ska agera utefter denna förändring nu när allt varit bra i nästan ett år.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (A) skrev 2018-07-08 17:13:06 följande:

Prata med henne.

Har ju redan gjort det. Hennes svar var helt enkelt att "är det något fel så kommer du få veta det"..
  • Anonym (!)

Vill bara säga att jag lider med dig. Du bryr dig om ditt barn och vill veta hur han mår, att inte ens kunna ge ett ordentligt svar på det, till barnets egen pappa, är så lågt och fattigt... att hon utesluter dig på det sättet gör ont i hjärtat att tänka på, både för din och barnets skull! Det spelar ingen roll vad ngn regel, rättigheter el skyldigheter säger om detta, det är inte det som det handlar om! Det handlar om ansvaret som båda föräldrarna har att upprätthålla en god kontakt och levande relation mellan barnet och sin pappa! För barnets bästa!

• Anonym (--)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-08 17:19:02 följande:

Tvärtom! Det står att den som har ensam vårdnad har ett större ansvar att hålla den andra föräldern informerad. Detta pga att den som inte har vårdnad inte har rätt att ta del av information från skolan eller sjukvården.
  • Anonym (--)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-07-08 18:06:11 följande:

Jo hon har ju det. Inte för att jag inte ville ta ansvar (för det påpekade jag hela tiden att jag ville) utan för att hon i princip terroriserade mig dag och natt om att låta henne ha det.

Jag gick med på det efter att vi kom överens om att sätta upp ett juridiskt bindande umgängsavtal. Men i det står det ju bara umgänge

Så jo, jag är medveten om att jag inte har någon rätt i det fallet. Vet bara inte hur jag ska agera utefter denna förändring nu när allt varit bra i nästan ett år.

Det kan hända att hon känner sig trängd eller kontrollerad av att du skickar frågor och meddelanden ofta (Jag säger inte att du försöker kontrollera henne, men hon kan uppfatta det så).

Mitt förslag är att ni gör upp om att du skickar en fråga om barnets mående på tisdag och torsdag eftermiddag och att hon då svarar innan hon går och lägger sig. Då vet ni båda vad som förväntas och det blir mindre tjafs.
  • Anonym (ensam)

Om det har fungerat fram tills nu med sådan kontakt verkar det som att något har hänt. Kanske har känslorna kring ert uppbrott kommit ikapp henne och hon behöver distansera sig från dig ett tag? Kanske har något hänt i hennes privatliv som gör att hon behöver extra utrymme under några veckor?

Utgå inte från att hon vill försvåra din relation med ert barn. Det kan handla om henne och hennes behov. Ha en öppen dialog med henne om vad du behöver och hur ni kan hitta en lösning som passar er båda. Kanske kan hon skicka dig rapporter ett par gånger i veckan när det passar henne och utan att du frågar om det? Om hon behöver extra utrymme just nu hoppas jag att du kan ge henne det. Framöver kanske du kommer ha samma behov någon gång.

• Anonym (mmm)
    Anonym (--) skrev 2018-07-09 10:47:57 följande:
    Tvärtom! Det står att den som har ensam vårdnad har ett större ansvar att hålla den andra föräldern informerad. Detta pga att den som inte har vårdnad inte har rätt att ta del av information från skolan eller sjukvården.
    Nja, så står det faktiskt inte. Det står att den som har vårdnaden avgör  vad den andra ska få för info (jag vet för min man har ensam vårdnad om sina barn) , sen är det förstås trist om TS uppfattar sig som "utfryst". i det fallet tråden handlar om

Däremot kan man vid en tvist göra upp om att man ska få insyn, vilket de flesta säkert går med på. 
  • Anonym (ensam)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-09 12:08:51 följande:

Nja, så står det faktiskt inte. Det står att den som har vårdnaden avgör  vad den andra ska få för info (jag vet för min man har ensam vårdnad om sina barn) , sen är det förstås trist om TS uppfattar sig som "utfryst". i det fallet tråden handlar om

Däremot kan man vid en tvist göra upp om att man ska få insyn, vilket de flesta säkert går med på. 

Nja, det är inte helt sant. Som vårdnadshavare har man upplysningsplikt till umgängesföräldern och andra som har en särskilt nära relation till barnet. Däremot är det en gråzon vilken information som omfattas av den skyldigheten, så det underlättar såklart om man är överens.

Detta är reglerat i 6:15 föräldrabalken: ?Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar emot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren.?
Svar på tråden Vad för kontakt?