• Anonym (Andra barnet)

Öppen 3 cm, omföderska. Kommer jag öppnar snabbt när jag får värkar?

Är gravid med andra barnet och på övertid. Gjort två hinnsvepningar och vid senaste var jag öppen 3 cm. Dessa har dock inte gett ngt resultat. Har haft lite förvärkar inatt, men mest bara som mensvärk. Inget speciellt ont alltså. Kan det göra att jag öppnar mig ännu mer? När värkarna väl drar igång, kommer det eventuellt gå väldigt snabbt då?

Hade en vääääldigt långdragen första förlossning och var den gången öppen 3 cm när vi kom in på förlossningen och hade då haft ganska onda värkar i ett dygn redan. Har varit förlossningsrädd sen den och tvivlat på att denna ska gå bättre så därför känns det "Skönt" att redan va öppen 3 cm utan att man egentligen märkt något.

• Svar på tråden Öppen 3 cm, omföderska. Kommer jag öppnar snabbt när jag får värkar?
  • sobrio88

Det behöver det tyvärr inte göra. Båda mina barn tog det 15 h för att komma efter att jag var öppen 4 cm. Första barnet gick vattnet och vi fick komma in på kontroll och var då öppen 4 cm så det tog 15h från första känning. Andra barnet hade jag haft regelbundna värkar i 15h när jag åkte in på kontroll och då var öppen 4 cm så där tog det 30 h från första känning.

• Anonym (Andra barnet)
    sobrio88 skrev 2018-07-09 07:13:23 följande:

Det behöver det tyvärr inte göra. Båda mina barn tog det 15 h för att komma efter att jag var öppen 4 cm. Första barnet gick vattnet och vi fick komma in på kontroll och var då öppen 4 cm så det tog 15h från första känning. Andra barnet hade jag haft regelbundna värkar i 15h när jag åkte in på kontroll och då var öppen 4 cm så där tog det 30 h från första känning.

Jaha... typiskt..
  • mamaleona

Har nog ingen betydelse, omföderska kan vara öppen 4-5cm länge före förlossningen startar. Hälsn en bm

• Anonym (Andra barnet)
    mamaleona skrev 2018-07-09 09:40:42 följande:

Har nog ingen betydelse, omföderska kan vara öppen 4-5cm länge före förlossningen startar. Hälsn en bm

Ja det är jag väl medveten om. Menar att det rent matematiskt är bättre att ha 3 cm (eller 4-5 vad det nu må vara) som utgångsläge när värkarna väl börjar än att gå från 0 cm. På så vis jag funderade på om det inte borde gå fortare nu.
  • Anonym (V)
    Anonym (Andra barnet) skrev 2018-07-09 17:02:34 följande:

Ja det är jag väl medveten om. Menar att det rent matematiskt är bättre att ha 3 cm (eller 4-5 vad det nu må vara) som utgångsläge när värkarna väl börjar än att gå från 0 cm. På så vis jag funderade på om det inte borde gå fortare nu.

Nej det behöver inte alls vara så.
  • Anonym (Gick fint)

Min första fl var både utdragen och traumatisk. Med andra barnet var jag som du, öppen 3 cm vid kontroll. När värkarbetet väl kom igång tog det mindre än 2,5 h innan dottern var ute. Vi hann med nöd och näppe in till förlossningen (:

Har exakt 2 år mellan första och andra barnet.

Att vara öppen innan _kan_ gynna men behöver nödvändigtvis inte göra det.

Svar på tråden Öppen 3 cm, omföderska. Kommer jag öppnar snabbt när jag får värkar?