• Anonym (Ts)

Hur kan man köpa utländskt kött i Sverige?

Sociala medier är fulla av uppmaningar från svenska bönder att svenskarna ska köpa svenskt kött just nu.

För mig är det obegripligt att dessa uppmaningar ens finns, hur kan man INTE köpa svenskt kött?

Självklart köper man enbart svenskt kött, både för kvalitetsstämpeln, att man litar på att djuren inte fått massa onödiga mediciner osv men också så klart för att minska transporter av djur och kött och för att stödja svensk köttproduktion.

Hur tänker man om man köper importerat kött?

• Svar på tråden Hur kan man köpa utländskt kött i Sverige?
  • Anonym (Plånboken)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-09 09:25:15 följande:

Sociala medier är fulla av uppmaningar från svenska bönder att svenskarna ska köpa svenskt kött just nu.

För mig är det obegripligt att dessa uppmaningar ens finns, hur kan man INTE köpa svenskt kött?

Självklart köper man enbart svenskt kött, både för kvalitetsstämpeln, att man litar på att djuren inte fått massa onödiga mediciner osv men också så klart för att minska transporter av djur och kött och för att stödja svensk köttproduktion.

Man tänker med plånboken :P Alltså lite svår motiverat att köpa svenskt kött när butiken rear ut  färsk Brasiliansk Oxfile för 179 kr/kg, och svensk kostar 899 kr/kg..

Inte föratt jag äter oxfile ofta eftersom det är dyrt, men när jag äter det, så äter jag det föratt det reas ut. Ofta gäller det allt kött hos oss köper aldrig kött till standard pris varken utländskt eller svenskt. Men det är ju aldrig det svenska köttet som reas ut till bra priser, förutom nötfärs.

• Anonym (Ja)

Jag köper svensk om det är på extrapris, kort datum osv.

Annars blir det utländskt helt enkelt pga priset. Skulle gärna köpa svenskt, men har helt enkelt inte råd.

• Anonym (H)

De som köper utländskt kött är en form av landsförrädare.

• Iowhannah
    Anonym (Plånboken) skrev 2018-07-09 09:29:56 följande:

Man tänker med plånboken :P Alltså lite svår motiverat att köpa svenskt kött när butiken rear ut  färsk Brasiliansk Oxfile för 179 kr/kg, och svensk kostar 899 kr/kg..

Inte föratt jag äter oxfile ofta eftersom det är dyrt, men när jag äter det, så äter jag det föratt det reas ut. Ofta gäller det allt kött hos oss köper aldrig kött till standard pris varken utländskt eller svenskt. Men det är ju aldrig det svenska köttet som reas ut till bra priser, förutom nötfärs.

Anonym (Ja) skrev 2018-07-09 09:30:11 följande:

Jag köper svensk om det är på extrapris, kort datum osv.

Annars blir det utländskt helt enkelt pga priset. Skulle gärna köpa svenskt, men har helt enkelt inte råd.

Varför inte skippa köttet helt då? Och ha det som en lyxvara någon gång ibland.

Personligen köper jag aldrig utländskt kött men det handlar mer om djurhållning än nåt annat (även om jag VET att Sverige är långt ifrån perfekta på den biten). Helst ska det vara ekologiskt också.
  • Anonym (Ts)

Jag köper också kött på extrapriser men jag låter helt enkelt bli om jag tycker det är för dyrt. Jag köper inte svensk oxfile men inte utländsk heller. Det är min poäng, att jag köper svensk om jag har råd, annars låter jag bli.

• Anonym (Häpp)

Jag köper utländskt kött för att det är bättre kvalitet och smakar godare. Framför allt parmaskinka, serranoskinka och olika salami men även lamm från Nya Zeeland och brasiliansk oxfile - det är bättre smak och högre kvalitet.

• Anonym (D.D.)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-09 09:25:15 följande:

Jag undrar snarare hur man tänker om man köper svenskt...
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Häpp) skrev 2018-07-09 10:08:34 följande:

Jag köper utländskt kött för att det är bättre kvalitet och smakar godare. Framför allt parmaskinka, serranoskinka och olika salami men även lamm från Nya Zeeland och brasiliansk oxfile - det är bättre smak och högre kvalitet.

Här har vi någon som tänker själv. Bra där!
  • cb66

Det stora problemet är inte om du väljer dansk fläskfile på ICA. I princip allt importerat kött i Sverige går till resturang, färdigrätter och processat kött som skinka från t.ex italien och Spanien.

Så om du skippar Dafgårds Farmarbiff, Serranoskinka och kollar var köttet på pizzan kommer ifrån kan du unna dig en fantastisk Barsiliansk oxfile med importerad olivolja, svartpeppar och grönsaker från holland.

Svar på tråden Hur kan man köpa utländskt kött i Sverige?