Anonym (m) skrev 2018-07-10 14:01:15 följande:
Jag väger in erfarenhet och ansvar i det hela. Att du tror att man blir diskriminerad om man som 15-åring inte får lika mycket betalt som en utbildad barnsköterska får stå för dig.
Men du tycker väl att alla inom samma yrke ska ha samma lön, oavsett ålder, erfarenhet och utbildning. Välkommen till verkligheten. Där fungerar det som tur är inte på det viset.
Dessutom är det tvärtom, det är åldersdiskriminering om din 15-åring ska ha samma lön som min moster som jobbat med barn i 30 år. Mot min moster alltså. Inte mot 15-åringen, som inte är torr bakom öronen.
Varför blir du så provocerad? Hur påverkar det dig om mitt förslag på betalning är högre än ditt förslag på betalning? Tror du jag kommer skapa anarki, väpnad revolution i barnvakts-kretsar? Nationsvida vilda strejker bland 15-åringarna? Arga strejkvakter i alla radhusområden? Barnfamiljer på lock-out?
Att kalla "barnskötare" för utbildad personal är dessutom skrattretande, det handlar om två års gymnasium om personen äldre, tre år om det är en yngre person. De flesta som haft småsyskon ca 7-10 år yngre har mer "arbetslivserfarenhet" än en "nyexad" barnskötare utan småsyskon.
Det finns massor av exempel i "verkliga livet" där nyutexade kommer in på en identisk tjänst med kollegor med samma utbildning och flera års arbetslivserfarenhet, och den nyanställde går in på en högre lön. Det är dagens verklighet, du får inte nödvändigtvis den lön du förtjänar, du får den lön som är marknadsmässigt lämplig.