• En Stilla Undran

Hur ska jag tolka henne..?

(Hoppas detta hamnar i rätt forum nu...)

Jag har en tjejkompis som jag känt i snart två år. Vi är väldigt nära vänner (iaf tycker jag det) och kan prata om det mesta. Vi är också väldigt lika vad gäller erfarenheter, intressen, humor, och värderingar. Vi är båda ganska introverta och omger oss hellre med ett fåtal nära vänner än flera ytliga.

Ända sen början har jag upplevt att det finns något mellan oss, och jag skulle ljuga om jag sa att det inte fanns intresse från mitt håll. Jag respekterar henne och vår vänskap för mycket för att våga ta upp det dock.

Det som gör mig något konfunderad dock är hur hon ser på mig. Ibland känns det som hon har intresse för mig, och ibland inte.

Ett exempel är hur hon inte talar om sina relationer med mig, och det är just detta som gör mig mest förvirrad, då vi pratar öppet om allting annat. Det tog mer än en månad innan hon ens nämnde att hon hade pojkvän när vi började umgås, och när hon pratade om det var det mest för att ventilera irritation eller problem i förhållandet. Efter ett år av att vi umgåtts noterade jag när jag kollade hennes Facebook att hon helt tagit bort sin relationsstatus och att han ändrat sin till singel. Hon berättade aldrig detta för mig, utan jag fick fråga. Då berättade hon det utan problem förvisso.

Hon började även dejta en ny snubbe inte jättelångt därefter, men inte heller berättade hon för mig. Hon pratade en del om sina äventyr på Tinder, men aldrig att hon börjat dejta. Detta fick jag reda på genom att överhöra henne prata om det med en kompis till mig.

Och det är lite detta som gör mig konfunderad. Hon pratar om sina relationer med andra, mer ytliga bekantskaper. Jag vet förvisso inte hur hon pratar med sina andra kompisar om detta då vi oftast umgås antingen bara hon och jag eller i sällskap med mina vänner. Hon pratar dock om sina kompisar med mig, så det är egentligen enbart romantiska relationer hon inte pratar om.

Jag har själv kokat ner det till följande möjliga slutsatser:

- Hon gillar mig och vill inte dra upp sina relationer med mig pga oro att jag ska tro hon inte är intresserad.

- Hon har fattat att jag gillar henne och är rädd att jag ska sluta umgås med henne om hon har partner.

- Vi är inte så nära som jag tror vi är.

Vi har en väldigt öppen och skämtsam relation där vi kan driva med och skämta med varandra på ibland elaka sätt. Vid ett tillfälle när vi höll på - över sms - så svarade jag på ett meddelande att hon ?alltid är söt? och sedan med ett överdrivet antal emojis för att markera min ironi (Det var uppenbart för oss båda). Hon svarade något i stil med att jag inte ska skriva sånt till henne. En tes jag har kring detta är att hon var nervös för att hennes dåvarande pojkvän skulle se det och missförstå det, och hon kände ett behov av att markera. Vi andra tillfällen, när jag komplimerat hennes utseende, har hon inte svarat på samma sätt. Hon har antingen tagit till sig av komplimangen eller bara svarat med ett ?nä?.

Samtidigt har vi haft en del romantiska stunder tillsammans när vi umgåtts. Då ofta på hennes intiativ.

Så, för att sammanfatta mina frågor:

- Varför tror ni inte hon självmant pratar relationer med mig?

- Hur kan jag ta reda på hennes intresse för mig utan att riskera vår vänskap?

• Svar på tråden Hur ska jag tolka henne..?
  • Pumakvinna

Vad är det för romantiska situationer ni hamnat i som du nämner?

Jag vet ju inget om hur ni träffades eller hur kemin är mellan er så kan bara utgå från mig själv eftersom jag varit i många liknande situationer. I samtliga fall har jag förstått att killen haft ett mer romantiskt intresse för mig vilket har försvårat för mig att prata om personer jag varit attraherad av eller dejtat Jag har tagit en onödig och förminskande hänsyn för att inte såra min killkompis eftersom mina känslor aldrig varit ömsesidiga. Jag har värnat om vår vänskap och varit rädd för att mista den vilket ju skapat en obalans i vänskapen dessvärre.

Jag har endast kunnat prata om de jag inte varit seriös med men aldrig starka känslor förrän en bit in i relationen då det blivit mer normaliserat och mindre hotfullt för mina killvänner. De har å andra sidan inte haft något problem att diskutera sina kärleksliv med mig.

Jag tror att ni hade haft en romantisk relation för länge sen om din väninna haft känslor för dig. Tror du kommer att förstöra vänskapen om du förväntar dig mer eller berättar hur du känner. Inte att rekommendera alls.

Visst kan din första teori vara sann men jag tror du ska utelämna den. Kvinnor känner när män är intresserade av dem. Det går nästan aldrig att ta fel på:)

Svar på tråden Hur ska jag tolka henne..?