• Skruvad87

    Tips på saker att tänka på mc resa polen

    Hej ska åka hoj genom polen och Tyskland någon som har erfarenhet? Kom gärna med tips och saker man kan hitta på? Hur mycket Kontanter ska man ha etc. tack för svar

  • Svar på tråden Tips på saker att tänka på mc resa polen
  • gahadas

    Aldrig varit i Polen, så har ingen erfarenhet där.

    Jag har åkt igenom Tyskland på MC, men mest för att komma till andra länder.

    Vad har du för hoj och vad vill du åt för vägar? En stor touring eller glidare klarar sig fint på autobahn tex. Men själv kör jag en naken hoj och håller mig helst till småvägarna.

    Punkteringskit är alltid bra att ha med sig. Fixa även så du har bärgningstjänst, så du tex bara kan ringa till ditt försäkringsbolag om det det skulle hända något.

    Brukar ha ca 5000kr i cash utifall.

  • Andes88
    Skruvad87 skrev 2018-07-11 12:27:03 följande:

    Hej ska åka hoj genom polen och Tyskland någon som har erfarenhet? Kom gärna med tips och saker man kan hitta på? Hur mycket Kontanter ska man ha etc. tack för svar


    Hej!


    Bra att plocka med sig är sina försäkringspapper å samma för hojjen ägarbevis och allt vad det är! :) Kan bli struligt annars vid tullar. Beroende på vilka länder du tänkt passera på vägen. Kanske tar en spontanare någonstans!
    Jag tror inte någon av de länderna kräver "grönt kort" men som sagt ska du evenutellt dra en spontanare till något annat land i närheten kan de vara bra att ha fixat sånt innan. 

    Men saker att hitta på då skulle jag nog fråga lokalbefolkningen hellre än google! Roligt att höra på plats vad de rekommenderar att hitta på :)


    Ha de så kult
  • BuoBä

    Jag har inte åkt MC i Polen, bara bil. Vissa vägar är väldigt bra. Vissa är riktigt usla och det kan ta betydligt längre tid att komma fram än tex Google Maps säger.

    Yngre människor förstår som regel engelska men är inte alltid så pigga på att prata. Äldre personer - i alla fall i de västra delarna - förstår, och pratar oftast, tyska.

  • Richi3

    Coolt initiativ det här. Vloggar du något från resan, t.ex. Youtube kanal eller så? Jag har det som en dröm i livet om att 'Tura så här runt i världen på en hoj, men inget körkort för MC än, men. Lycka till!

  • Virriga Vera
    Skruvad87 skrev 2018-07-11 12:27:03 följande:

    Hej ska åka hoj genom polen och Tyskland någon som har erfarenhet? Kom gärna med tips och saker man kan hitta på? Hur mycket Kontanter ska man ha etc. tack för svar


    Jag har sällan med mer kontanter än att man klarar sig någon dag, uttagsautomater finns ju överallt och man tar kort i stort sett överallt.  Finns en FB grupp som heter tips för mc-åkare om boende och touring gå med där och du får massor av tips. När du kör genom Tyskland så var uppmärksam på att det finns en del vägar där du inte får köra hoj. På nedan länk så kan de läsa vad du som motorcyklist måste ha med dig när du kör i de olika länderna. www.fema-online.eu/website/index.php/consumer-information/riding-abroad/

    Om du kör med bullriga avgasrör och blir stoppad i Tyskland så får du inte köra en meter förrän ditt avgassystem är tyst igen. Har du en helfordonsgodkänd hoj så måste du byte till ett E-märkt och godkänt system innan du får köra vidare.

    Annars är det en underbar tur du har framför dig, vi körde ca 550 mil och igenom sex länder tidigare i somras. Det var mycket vägarbete genom Tyskland och Tjeckien men fina vägar.
Svar på tråden Tips på saker att tänka på mc resa polen