• Jejje93

    urinvägsinfektion gravid.

    Hej, jag har från ingenstans idag fått symptom på urinvägsinfektion.... ringt till läkare och ska ringa närakuten kl 17 å boka tid. Jag är i vecka 14+4. Tänk om jag gått med det här länge utan symptom? Hur pass farligt är det för barnet att jag har uvi?!

  • Svar på tråden urinvägsinfektion gravid.
  • EpicNurse

    Urinvägsinfektion i sig är inte speciellt farligt för graviditeten. Det som är farligt är om man har mycket smärtsamma sammandragningar för då kan det påverka tappen så den öppnar sig.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jejje93
    EpicNurse skrev 2018-07-11 15:12:38 följande:

    Urinvägsinfektion i sig är inte speciellt farligt för graviditeten. Det som är farligt är om man har mycket smärtsamma sammandragningar för då kan det påverka tappen så den öppnar sig.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Det har jag inte, bara ett konstant obehag längst ner i magen.. känner mig konstant kissnödig.
    Kan man inte ta något receptfritt smärtstillande som gravid???
  • EpicNurse
    Jejje93 skrev 2018-07-11 15:14:14 följande:

    Det har jag inte, bara ett konstant obehag längst ner i magen.. känner mig konstant kissnödig.

    Kan man inte ta något receptfritt smärtstillande som gravid???


    Jodå alvedon!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jejje93
    EpicNurse skrev 2018-07-11 15:21:06 följande:
    Jodå alvedon!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Ska prova med det. :))
  • JLES

    Fick reda på att jag har UVI idag - utan direkta symtom. Hade +1 vita blodkroppar och +1 blod och sen +1 protein (har normalt BT så det är antagligen bara flytningar). Har ingen aning om hur länge jag gått med det men bebisen mår ju bra just nu iallafall. Jag är i vecka 28 och fick selexid. :) 

    Kan tillägga att jag tagit typ 15 urinstickar den här graviditeten och jag har varit säker på att jag haft UVI förut med dina symtom men så har det inte ens varit det, hehe. Lite tryck, sveda osv. är ganska vanligt som gravid. :) Men det är jättebra att du kollar upp det! Jag tvingade MVC att odla mitt urin för typ en månad sen för att jag hade konstant sveda men bara negativa provsvar.

  • JLES

    Och precis som EpicNurse skrev så är UVI:n inte direkt farlig mot bebisen i sig men gravida löper högre risk för spridning till njurar och andra vävnader pga. det nedsatta immunförsvaret/annorlunda slemhinnor vi har. Men tro mig - isåfall hade du märkt det!

    För övrigt så stämmer det ju att man kan få sammandragningar av det som kan påverka tappen.

  • Jejje93
    JLES skrev 2018-07-11 22:01:59 följande:

    Och precis som EpicNurse skrev så är UVI:n inte direkt farlig mot bebisen i sig men gravida löper högre risk för spridning till njurar och andra vävnader pga. det nedsatta immunförsvaret/annorlunda slemhinnor vi har. Men tro mig - isåfall hade du märkt det!

    För övrigt så stämmer det ju att man kan få sammandragningar av det som kan påverka tappen.


    Jag hade blod i urinen. :) visste direkt att det var uvi känner igen känslan. Låg och febersvettades och kved i sängen hela dagen igår. :( nu har jag fått antibiotika och det är redan bättre. Men vet ej om det är för jag druckit överdrivet mycket så jag sköljt ur det haha.
Svar på tråden urinvägsinfektion gravid.