• Orvar11

Lurad till ett falskt jobb

Detta startade redan den 1 januari i år. En lång historia men ska försöka fatta mig kort.

Jag jobbar i en matbutik och har gjort i några år, detta gör att jag känner igen och pratar gärna med våra stamkunder. En stamkund kom in den 1 januari i butiken och vi började prata i vanlig ordning. Han är från USA och han hade tidigare berättat att han köper och säljer olja och har många företag runt om i världen. Eftersom vår matbutik ligger på den finaste gatan i Stockholm så förstod jag att han var förmögen. Han har även tidigare berättat för mig om alla miljoner han har jobbat ihop.

Han sa till mig att om jag skulle på semester nångång så kunde jag bara säga till så kunde vi låna ett av alla hans hus i USA. Jag ställde mig frågade till detta, men han förklarade bara att han bara är glad om någon är där då husen för det mesta står tomma.

Han sa i förbifarten att han gärna skulle vilja ha hjälp att inreda ett av husen och frågade om jag skulle vara intresserad. Jag älskar inredning och har det som ett av mina största intressen så jag blev naturligtvis jätteglad. Vi planerade in efter timslånga möten att jag, min syster och några kompisar skulle åka ner till Texas och inreda hans nyinköpta hus i mitten på mars. Men det var vid det här läget som jag började tycka att saker blev konstiga. Han sa att om jag är duktig och tycker att det är kul så kunde jag få jobba för honom som inredare och ordna alla hans kontor runt om i världen. han erbjöd väldigt mycket lön, enorma förmåner och pratade om allt från olika resor jag skulle göra inom jobbet till vilka krav han hade på mig som anställd. Mycket jobb och många resdagar. Jag skulle få en egen bil, han skulle även stå för min hyra, vilket va extremt märkligt. Vi träffades på många möten, gjorde skisser och planerade, gjorde budgetar och mindboards, gjorde resscheman och planerade in olika events jag skulle bli tvungen att gå på.

Han skulle stå för våra flygbiljetter ner till Texas (till det första huset jag skulle inreda i mars i år). Vi hade bokat datum och jag och de som skulle med hade tagit ut 3 veckors semester från jobbet. Dagarna kröp på och vi väntade på pengarna. Hade kontakt med honom och han berättade att det blivit problem med transaktionen från USA och att banken stoppat den för att kontrollera. Jag pratade flera gånger med banken och förklarade alltihop, men utan framgång. Jag satt hemma under mina tre semesterveckor och väntade, inget hände. Varje dag var det förklaringar på allt och banken hit och skatteverket dit. I alla fall, när jag kommer tillbaka till jobbet förklarar han att han ska skicka över ett anställningskontrakt till mig. Sagt och gjort. Jag fick mitt kontrakt. Mitt officiella startdatum var 1 juli. Vi skulle ordna upp ett kontor till mig här i Sverige. Jag pratade med min chef och sa att jag kommer sluta i juli.

Han började synas mindre och mindre i butiken, och nu har jag fått höra att han flyttat. Inte hört ett ord.

Jag vill poängtera här att jag redan från start varit väldigt skeptisk och tänkt att det är för bra för att vara sant. Men tänkt att är det sant så är det bra, men är det inte det så har jag ändå inget att förlora. Så jag har hela tiden spelat lite naiv och dum i huvudet inför honom, bara för att se hur långt han kan ta det. Min fråga nu, kan jag anmäla honom? Är det olagligt? Man kan väl inte förfalska kontrakt hur som helst? Vill inte att någon annan, som har, till skillnad från mig, massor att förlora, ska råka ut för honom. Lång tråd, men hoppas jag förklarat något så när. Tack!

Bifogar anställningskontraktet.

Har också alla mail och sms sparat!

Anställningskontraktet
  • Svar på tråden Lurad till ett falskt jobb
  • Kanttant
    Orvar11 skrev 2018-07-11 20:48:27 följande:

Jag vill poängtera här att jag redan från start varit väldigt skeptisk och tänkt att det är för bra för att vara sant. Men tänkt att är det sant så är det bra, men är det inte det så har jag ändå inget att förlora. Så jag har hela tiden spelat lite naiv och dum i huvudet inför honom, bara för att se hur långt han kan ta det. Min fråga nu, kan jag anmäla honom? Är det olagligt? Man kan väl inte förfalska kontrakt hur som helst? Vill inte att någon annan, som har, till skillnad från mig, massor att förlora, ska råka ut för honom. Lång tråd, men hoppas jag förklarat något så när. Tack!

Bifogar anställningskontraktet.

Har också alla mail och sms sparat!

Du har "spelat" dum och naiv men tog ut tre veckors semester utan att något var riktigt klart och sa även upp dig från jobbet? Det är inte att spela, du gick ju på vad han sa. Och verkar såvitt som du berättat inte vart något olagligt, det rör sig ju inte om något "förfalskat" kontrakt (t.ex. som att din signatur finns på ett kontrakt du aldrig skrivit på). Hela situationen var skum och för bra för att vara sann, kontraktet var skumt, hans erbjudande skumt - allt var skumt. Du blev lurad, se det som en lärdom för framtiden att inte svälja vad någon säger så hårt.

Och som ett sista p.s., att någon handlar i en matbutik på "den finaste gatan i Stockholm" är ingen som helst indikation på att den är förmögen.
  • Orvar11

Tråkig ton, men nja. Jag tyckte det var konstigt men trodde på honom till jag kom tillbaka från min semester, det var då jag började förstå att allt inte stod rätt till. Det var inte förens efter detta som jag började spela med.

Jag sa heller inte upp mig, utan förvarnade min chef att OM allt detta stämmer så kommer jag att sluta, men jag berättade ju hela tiden för min chef när allt bara blev mer och mer konstigt.

Har ju kvar mitt jobb.

Jag förstod att han var förmögen eftersom han ägde en väldigt stor våning på Strandvägen och körde väldigt dyra bilar.

Men får man verkligen utge sig för att vara någon man inte är? För vad jag kan se så finns inte företaget som han menar att jag skulle anställas av.

Nu hade han ju tur att jag aldrig skrev på kontraktet, annars hade det väl varit kontraktsbrott om han inte fullföljde det jag skrivit under på?

Svar på tråden Lurad till ett falskt jobb