• Anonym (Kaffedraken)

    Får bra kontakt med de kvinnor jag känner mer än bara snygghet till

    Hej!

    Något som jag tänkt på är att jag får oftast bra kontakt med kvinnor som jag tycker är attraktiva. Med ordet attraktiva så menar jag inte bara snygghet. Utan då menar jag helt enkelt att jag blir attraherad av de, det är känslor mer än bara att man tycker någon är vacker.

    Nej, det skall inte heller jämföras med kärlek eller förälskelse. Men det skulle absolut nog kunna utveckla sådana känslor när man lär känna de i djupare nivå, skulle jag tro.

    Som idag, det kom en ny kvinna i gruppen på Komvux under lektion tid. Min första reaktion blev helt enkelt att jag såg henne som en väldigt vacker person och kunde nästan inte lägga blicken någon annanstans. Efter en stund, kom det andra känslor och vid lektionens slut/dagens slut började vi prata. Nej, jag gjorde inga större ansträngningar eller hade inte ens planer på att komma i kontakt med henne.

    Jag pendlar från en annan stad, så min tanke var mer i princip att tacka för mig för denna här gången och var i fokus på att börja plugga i min hemstad.

    Hon och jag började prata och det kom fullkomligt naturligt. Det kändes så rätt och var ett rent nöje att ha dialog med henne.

    Det fick mig att tänka på om man själv känner dessa känslor, finns det då en möjlighet att alla gånger så känner den ena personen samma sak mot en själv också?

    Liksom att man känner av att ''klickningen'' utan att man ens pratat med varandra. Person kemi, utan att man ens prata med varandra.

    Hur är det egentligen möjligt?

    Jag menar, hur kan två personer ser varandra och båda känner av ''person kemi''  utan att ens pratat med varandra egentligen.

    Finns det någon psykologisk namn för det?

  • Svar på tråden Får bra kontakt med de kvinnor jag känner mer än bara snygghet till
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det hade varit härligt (eller jobbigt?!) om alla man kände attraktion till kände samma sak tillbaka. Så är det dock definitivt inte. Isåfall skulle ingen människa någonsin få nobben...

    Attraktion kan uppstå bara genom att man tittar på varann men personkemi kan bara uppstå då man pratar med varann och ser hur dialogen flyter.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Noralinnea skrev 2018-07-11 22:12:54 följande:

    Det hade varit härligt (eller jobbigt?!) om alla man kände attraktion till kände samma sak tillbaka. Så är det dock definitivt inte. Isåfall skulle ingen människa någonsin få nobben...

    Attraktion kan uppstå bara genom att man tittar på varann men personkemi kan bara uppstå då man pratar med varann och ser hur dialogen flyter.


    Jag vet inte hur mycket av detta som jag menade var attraktion, jag vill minnas att jag försökte förtydliga mig. Men självfallet, det är ju samtidigt en vis attraktion. Men någon annan känsla var det.

    Det är som att man ''klickar'' med varandra utan att man har pratat med varandra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anzil skrev 2018-07-11 22:46:02 följande:

    Jag vet inte hur mycket av detta som jag menade var attraktion, jag vill minnas att jag försökte förtydliga mig. Men självfallet, det är ju samtidigt en vis attraktion. Men någon annan känsla var det.

    Det är som att man ''klickar'' med varandra utan att man har pratat med varandra.


    Ja jag tyckte att det var lite svårt att förstå för du skrev:

    "Min första reaktion blev helt enkelt att jag såg henne som en väldigt vacker person och kunde nästan inte lägga blicken någon annanstans. Efter en stund, kom det andra känslor och vid lektionens slut/dagens slut började vi prata."

    Att du såg henne som vacker. Hon hade en utstrålning som du gillade. Kanske tyckte hon samma om dig kanske inte. Jag skulle inte säga att man kan "klicka" med någon utan att ha pratat. Man kan bli nyfiken, känna attraktion och liknande för varandra men jag känner inte till nåt begrepp som beskriver det du är ute efter. Tyvärr... Du får hitta på ett sånt begrepp!

    Man kan ju falla pladask, man kan bli kär vid första ögonkastet men då handlar det inte om personkemi.

    Härligt att ni klickade iaf!
Svar på tråden Får bra kontakt med de kvinnor jag känner mer än bara snygghet till