• Anonym (Ärlig fråga)

Varför kan man säga att någon är halvsvensk men inte att en hund är halv puder och halv labrador?

Man hänvisar till att "gener fungerar inte så" när folk skriver om att de har valpar som är 50 % labrador och 50 % pudel. Man säger då att den kan vara 95 % labrador och 5 % pudel. Men varför gäller då inte samma sak för människor? Kan ni som är så smarta att ni påstår sånt då förklara varför människor alltid ät halvt norrmän och halvt svenskar? Skiljer det mellan människor och hundar eller varför är det så där? Uppriktigt nyfiken på hur genetik fungerar.

• Svar på tråden Varför kan man säga att någon är halvsvensk men inte att en hund är halv puder och halv labrador?
  • Anonym (Ja du)

Nu förenklar jag nog det hela rejält, men en människa, eller hund, får hälften av sina gener från modern och hälften från fadern. Så enligt enkel genetik är en avkomma från en labrador och en pudel just 50% labbe, 50 % pudel. Sedan kan det givetvis förekomma avvikelser, som recessiva anlag o.s.v. men jag vet inte hur detta påverkar "slutresultatet".

Får jag fråga varför du undrar?

• Anonym (Ärlig fråga)
    Anonym (Ja du) skrev 2018-07-12 00:54:44 följande:

Nu förenklar jag nog det hela rejält, men en människa, eller hund, får hälften av sina gener från modern och hälften från fadern. Så enligt enkel genetik är en avkomma från en labrador och en pudel just 50% labbe, 50 % pudel. Sedan kan det givetvis förekomma avvikelser, som recessiva anlag o.s.v. men jag vet inte hur detta påverkar "slutresultatet".

Får jag fråga varför du undrar?

Jag har hört väldigt många människor (som har hundar som intresse) påstå att man inte kan säga så för att gener inte fungerar på det sättet. Varför skulle våra gener fungera annorlunda än hundars gener? Varför får inte hundar hälften av sin mamma och hälften av sin pappa?
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Ärlig fråga) skrev 2018-07-12 00:59:16 följande:
    Jag har hört väldigt många människor (som har hundar som intresse) påstå att man inte kan säga så för att gener inte fungerar på det sättet. Varför skulle våra gener fungera annorlunda än hundars gener? Varför får inte hundar hälften av sin mamma och hälften av sin pappa?
    Vet inte vilken erfarenhet och utbildning dina bekanta har, men gener fungerar likadant hos alla.

Du ställer ju frågan så bra själv: Varför skulle deras gener inte fungera som våra?
  • Anonym (Ärlig fråga)
    Anonym (Ja du) skrev 2018-07-12 01:22:57 följande:

Vet inte vilken erfarenhet och utbildning dina bekanta har, men gener fungerar likadant hos alla.

Du ställer ju frågan så bra själv: Varför skulle deras gener inte fungera som våra?

Fast funkar verkligen generna likadant och får man verkligen 50/50 av varje förälder? Det är jag nyfiken på. Jag har inte en aning om hur det fungerar utan vet bara vad jag har hört att folk säger.
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Ärlig fråga) skrev 2018-07-12 01:37:24 följande:
    Fast funkar verkligen generna likadant och får man verkligen 50/50 av varje förälder? Det är jag nyfiken på. Jag har inte en aning om hur det fungerar utan vet bara vad jag har hört att folk säger.
    För det mesta funkar det så, ja. En individ får 50% av sin arvsmassa av sin far och 50% av sin mor. Eventuella mutationer är just mutationer, slumpvis "felbildade" (i brist på bättre ord) celler/gener.
  • Anonym (halvmänniska)

Därför att en pudel är en genetisk uppsättning som gör att det blir just en pudel till utseende och karaktär ungefär som en "hund" eller en människa.

Men vad som avgör om du blir svensk eller dansk är inte gener utan logistik, prägling av kultur, traditioner, språkligt uttryck, socialt beteende utifrån rådande normer och förväntningar mm.

Så för att kunna kalla sig svensk måste man ju ha levt i det landet och präglats ett visst antal generationer eller år. Men om man t ex fötts i ett land där man sedan inte växer upp är man ju fortfarande den nationaliteten även om man kanske känner sig mer präglad av sitt nya land och dess kultur även om man ju fortfarande är t ex svensk i grunden. Men motsatsen skulle ju inte funka av förklarade skäl.

• DeathByPickles

Du kan inte på något vis jämföra olika hundraser med olika nationaliteter. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Tusilu)

I fallet hundar: skulle ju kunna vara så att en större andel av de dominanta generna kommer från ena föräldern, så även om generna är 50/50 kan de anlag som faktiskt ?syns? till större del komma från den ena eller den andra.

I fallet halvsvensk/halvnorsk handlar det ju inte om gener, nationalitet är inte en ras... Det handlar ju i det fallet snarare om kultur.

• Anonym (Hanna)

Vad har hundraser med nationaliteter att göra? Pch vem säger om nån annan att hen är halvsvensk?

• Guldbarb

50/50 kan man säga när det är från två renrasiga föräldrar. 75/25 däremot kan man inte säga utan ett dna test.

Ex. Schäfer - puder

Valparna blir 50/50.

En hund från kullen paras med en pudel.

Valparna får då 50% pudel från den renrasiga. Men blandrasen på 50/50 kan föra över olika procent till varje valp. Någon kan alltså ha 96% pudel medan en annan i kullen har 52% pudel.

Att hävda 95% av en ras går alltså inte utan dna analys.

• Anonym (Idiot)

Det var den dummaste fråga jag någonsin läst på FL!

Hur korkad får man bli? Jämföra nationalitet med ras, denna ska jag leva på länge .

Vad blir det för ras om pappan är en pudel från Norge och mamman är en pudel ifrån Sverige?

Snälla erkänn att du röstar på SD...!

• Anonym (what)
    Anonym (Ärlig fråga) skrev 2018-07-12 00:47:50 följande:

Man hänvisar till att "gener fungerar inte så" när folk skriver om att de har valpar som är 50 % labrador och 50 % pudel. Man säger då att den kan vara 95 % labrador och 5 % pudel. Men varför gäller då inte samma sak för människor? Kan ni som är så smarta att ni påstår sånt då förklara varför människor alltid ät halvt norrmän och halvt svenskar? Skiljer det mellan människor och hundar eller varför är det så där? Uppriktigt nyfiken på hur genetik fungerar.

Eh? Så säger ju folk om hundar mest hela tiden? 
Svar på tråden Varför kan man säga att någon är halvsvensk men inte att en hund är halv puder och halv labrador?