• Anonym (hej)

    Systers pojkvän flyttar in

    Tänkte höra med er om ni tycker att det är normalt att flytta in i sin flickväns familj? Min syster är 24år och träffade förra året en tysk kille. Han har redan bott hos oss en gång tidigare under 4 mån. Denna gången trodde jag bara att han kom hit för att hälsa på men tydligen har han tänkt stanna 7 månader nu trotts att han inte har något jobb, inte betalar någon hyra eller hjälper till särskilt mycket i hemmet.
    Visst han är väl snäll, plockar undan efter sig och har någon gång bjudit på mat men jag tycker ändå det är lite konstigt och jag tycker framförallt synd om min mamma som ska behöva försörja honom också. Ingen i familjen är särskilt förtjust i honom och att han bor här men vi står ju ut med det för min systers skull. Men alla blev väl lite chockade att han tänkt stanna så länge. 

    Han och min syster har tydligen redan delad ekonomi men han sparar sina bidragspengar från tyskland till en surfresa de ska göra nästa år. Min syster jobbar för fullt både vardagar och helger så de träffas inte särskilt mycket när han bor här ändå. Vad jag vet har de inte försökt hitta andra boenden heller. Jag tycker det är rätt konstigt att flytta in i någons familj på detta viset när man inte ens dejtat 1år och inte heller gör det i väntan på att få någon lägenhet utan bara för att resa (deras plan är att göra samma sak igen efter surfresan, dvs åka hem och jobba och sen resa igen). Om jag var han skulle jag vilja ha en egen lägenhet, bo som inneboende hos någon kompis eller hälsat på någon månad i taget för att slippa bo med någon annans familj dygnet runt, men det kanske är jag som är oförstående? Vad tycker ni om att flytta in hos en partners familj på detta viset?

  • Svar på tråden Systers pojkvän flyttar in
  • Anonym (gratis.)

    Betalar din syster hyra för att bo hemma? I så fall snyltar de båda duktigt på din mamma! Det är din syster som skall hjälpa till att försörja honom, och FAN inte din mor. Om han har råd att surfa, har han också råd med mat och hyra. Din mor måste sätta ner foten, hon är utnyttjat!

  • Anonym (Sandra)

    Håller med föregående.

    Din syster får betala både för sig och honom (sen kan dom lösa det mellan sig).

    Kostnaden ska åtminstone täcka alla extra matkostnader (finns uppgifter på livsmedelsverket (?) om vad man beräknas kosta).

  • Anonym (A)
    Anonym (gratis.) skrev 2018-07-12 12:01:55 följande:
    Betalar din syster hyra för att bo hemma? I så fall snyltar de båda duktigt på din mamma! Det är din syster som skall hjälpa till att försörja honom, och FAN inte din mor. Om han har råd att surfa, har han också råd med mat och hyra. Din mor måste sätta ner foten, hon är utnyttjat!
    Håller med
  • No Logo

    Jag tycker att det är konstigt att din syster inte frågar era föräldrar först om det är okej att han kommer och bor hos dem, samt kommer överens om hur mycket han ska bidra. Pojkvännen måste ju ha fått inbjudan och klartecken från din syster, så hela ansvaret för konstigheterna ligger hos henne, inte honom.

    Är du säker på att dina föräldrar inte sagt okej till detta?

    Eller har det sagt ok utan att få veta hur lång tid det gäller? Isåfall kan de ta upp med din syster att eftersom det inte bara är ett semesterbesök det handlar om så får han börja bidra både ekonomiskt och i hushållsarbetet.

  • Anonym (Fia)

    Varför i allsin dar bor en 24-åring med jobb hemma??? Det är hög tid att flytta ut!

    Och varför har inte er mamma sagt ifrån? Det är ju bara för henne att ta ut hyra från alla vuxna som bor i hennes bostad.

  • Anonym (hej)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-12 12:20:50 följande:

    Håller med föregående.

    Din syster får betala både för sig och honom (sen kan dom lösa det mellan sig).

    Kostnaden ska åtminstone täcka alla extra matkostnader (finns uppgifter på livsmedelsverket (?) om vad man beräknas kosta).


    Min mamma har sagt att hon inte tar betalt av honom för då hade de pengarna bara kommit från min syster (och hon vill inte att hon ska slita ihjäl sig för hans skull)...
  • Anonym (Hårtmothårt)

    Föräldrarna kan själva prata med killen och säga att han tyvärr inte kan bo där. Han får en vecka på sig att hitta något annat. Låt syrran bli sur, hon är 24 år och borde flyttat hemifrån för länge sen.

  • Anonym (hej)
    No Logo skrev 2018-07-12 12:28:42 följande:

    Jag tycker att det är konstigt att din syster inte frågar era föräldrar först om det är okej att han kommer och bor hos dem, samt kommer överens om hur mycket han ska bidra. Pojkvännen måste ju ha fått inbjudan och klartecken från din syster, så hela ansvaret för konstigheterna ligger hos henne, inte honom.

    Är du säker på att dina föräldrar inte sagt okej till detta?

    Eller har det sagt ok utan att få veta hur lång tid det gäller? Isåfall kan de ta upp med din syster att eftersom det inte bara är ett semesterbesök det handlar om så får han börja bidra både ekonomiskt och i hushållsarbetet.


    Ja mamma ville ju gärna att min syster skulle komma hem igen från tyskland och trodde väl också att hennes kille bara skulle komma och hälsa på någon månad över sommaren eller att de skulle ha någon plan på att om han inte får något jobb så åker han hem igen, men nej det gör han inte. Min syster tar väldigt illa upp så fort vi frågar något om hennes kille eller ifrågasätter hur länge han ska stanna så vi har väl alla gått lite på tå kring detta. Och om han ska bidra ekonomiskt så kommer det ändå bara bli så att min syster betalar allt åt honom och det vill inte min mamma...

    Jag hade aldrig tvingat på min familj min kille så här länge men hon verkar tycka att det är helt normalt att han bor med oss. 
  • Anonym (Hårtmothårt)
    Anonym (hej) skrev 2018-07-12 12:50:09 följande:
    Ja mamma ville ju gärna att min syster skulle komma hem igen från tyskland och trodde väl också att hennes kille bara skulle komma och hälsa på någon månad över sommaren eller att de skulle ha någon plan på att om han inte får något jobb så åker han hem igen, men nej det gör han inte. Min syster tar väldigt illa upp så fort vi frågar något om hennes kille eller ifrågasätter hur länge han ska stanna så vi har väl alla gått lite på tå kring detta. Och om han ska bidra ekonomiskt så kommer det ändå bara bli så att min syster betalar allt åt honom och det vill inte min mamma...

    Jag hade aldrig tvingat på min familj min kille så här länge men hon verkar tycka att det är helt normalt att han bor med oss. 
    Ni får skylla er själva som tassar på tå runt syrran, är hon bortskämda prinsessan i familjen eller? Kanske dags att hjälpa henne att växa upp och inse att hon är 24 år och vuxen, ingen liten tonåring som bara ser till sig själv.
  • Minimalen

    Även om han inte betalar någon hyra så bör han iallafall betala för sin mat. Istället för hyra får han då sköta en del av hushållsarbetet. De kan ju ha sin egen mat som de handlar och lagar själva. Du eller din mamma ska absolut INTE tex tvätta åt honom.

  • EmberEyes
    Anonym (hej) skrev 2018-07-12 12:41:29 följande:
    Min mamma har sagt att hon inte tar betalt av honom för då hade de pengarna bara kommit från min syster (och hon vill inte att hon ska slita ihjäl sig för hans skull)...
    Detta är en grej mellan din syster och er mamma. Er mamma har rätt att fatta detta beslutet oavsett vad du, jag eller någon annan tycker.Respektera mammas val i frågan.
  • Anonym (gratis.)

    Din syster jobbar ju ändå för fullt, + Helger? Så hon sliter nog för honom ändå! Det verkar som om att det är hon som har kommandot där hemma? Milde tid. Jag blir helt yr. Fy fan. Men hon är ju "duktig" som jobbar så mycket.

  • Anonym (hej)

    Nu blev det ett väldigt fokus på om han bidrar eller betalar men jag tänkte mest på själva grejen att man som pojkvännen väljer att flytta hem till sin tjejs familj. Har ni vart med om det? Jag hade ju väntat med att flytta ihop med någon tills jag kunde skaffa en egen lägenhet. Tycker det är jättekonstigt... 

  • Anonym (Händer/vänder)

    Jag bodde hos min svärmor i 2 år när jag träffade min kille. Men det är 20 år sen.

  • Anonym (Händer/vänder)

    Jag bodde hos min svärmor i 2 år när jag träffade min kille. Men det är 20 år sen.

  • Anonym (m)
    Anonym (hej) skrev 2018-07-12 13:44:15 följande:

    Nu blev det ett väldigt fokus på om han bidrar eller betalar men jag tänkte mest på själva grejen att man som pojkvännen väljer att flytta hem till sin tjejs familj. Har ni vart med om det? Jag hade ju väntat med att flytta ihop med någon tills jag kunde skaffa en egen lägenhet. Tycker det är jättekonstigt... 


    Fråga din syster. Vi vet inte hur hon tänker. Men han tycker nog det är bra, han bor ju där gratis precis som din syster verkar göra. Kanske är det ekonomiska skäl som gör att de bor där?
  • Anonym (Lemmi)
    Anonym (hej) skrev 2018-07-12 13:44:15 följande:

    Nu blev det ett väldigt fokus på om han bidrar eller betalar men jag tänkte mest på själva grejen att man som pojkvännen väljer att flytta hem till sin tjejs familj. Har ni vart med om det? Jag hade ju väntat med att flytta ihop med någon tills jag kunde skaffa en egen lägenhet. Tycker det är jättekonstigt... 


    De är väl kära? Jag skulle hellre bo med den jag är kär i i ett litet rum hos hans morsa än ifrån honom, särskilt om det betydde att jag behövde bo i ett annat land. Så nej, tycker inte han är konstig där.

    Tycker däremot att ni verkar ha väldigt dålig kommunikation där hemma, vilket är lite märkligt.
  • Studentpappa

    Sluta vara så jäkla konflikträdda, säg att ni inte vill ha en slapptask liggande inne hos er i sju månader, han får väl skaffa sig ett jobb! Helt otroligt att vuxna människor ens vill bo hemma, jag är på semester i en vecka nu med svärföräldrarna och även om dom är kanon så är det fasen max tid jag orkar..


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (hej)
    Studentpappa skrev 2018-07-12 14:10:22 följande:

    Sluta vara så jäkla konflikträdda, säg att ni inte vill ha en slapptask liggande inne hos er i sju månader, han får väl skaffa sig ett jobb! Helt otroligt att vuxna människor ens vill bo hemma, jag är på semester i en vecka nu med svärföräldrarna och även om dom är kanon så är det fasen max tid jag orkar..


    Precis så jag tänker också, man vill väl inte bo med någons familj! Men ja det är ju  inte upp till mig att konfrontera dem eller få honom att flytta ut då det inte är mitt hus så jag har inte så mycket att säga till om här. Sagt till mina föräldrar vad jag tycker men ja...
    Men tack för era svar! 
Svar på tråden Systers pojkvän flyttar in