• lingondripp

Testa progesteronkräm utan att kolla nivåerna?

Hej,

Min man och jag försöker få barn. Jag har precis fått diagnosen pco och på ultraljudet såg hon att det var en follikel som var lite större än alla de andra. Jag tror nu att denna har ägglossat då jag idag fick glad gubbe på clearblue äl-test, samt temphöjning på 0,46 grader.

Jag har köpt hem progesteronkräm från Mia Lundin men vet inte om jag ska testa from imorgon. Jag vill så gärna att det ska ta sig nu när jag äntligen hade äl och är beredd på att ta det in på en eventuellt graviditet också.

Har någon testat progesteronkräm utan att testa sina hormonnivåer? Jag tror att jag har lågt progesteron (glesa menstruationer, vet inte om jag har äl jämt, pco, pms, binder vatten, ofta huvudvärk, sover oroligt bla).

• Svar på tråden Testa progesteronkräm utan att kolla nivåerna?
  • Enmsik
    lingondripp skrev 2018-07-12 16:16:17 följande:

Hej,

Min man och jag försöker få barn. Jag har precis fått diagnosen pco och på ultraljudet såg hon att det var en follikel som var lite större än alla de andra. Jag tror nu att denna har ägglossat då jag idag fick glad gubbe på clearblue äl-test, samt temphöjning på 0,46 grader.

Jag har köpt hem progesteronkräm från Mia Lundin men vet inte om jag ska testa from imorgon. Jag vill så gärna att det ska ta sig nu när jag äntligen hade äl och är beredd på att ta det in på en eventuellt graviditet också.

Har någon testat progesteronkräm utan att testa sina hormonnivåer? Jag tror att jag har lågt progesteron (glesa menstruationer, vet inte om jag har äl jämt, pco, pms, binder vatten, ofta huvudvärk, sover oroligt bla).

Jag har pcos och och kör också progesteronkräm. Sökte hjälp för glesa menstruationer (ca 60 dagar mellan varje) så fick utskrivet ?provera? som är ett syntetiskt progesteron som jag förstod det. Dessa ska jag äta på cykeldag 10-25 men på dag 21 fick jag en liten blödning som slutade på 1-2 dagar. Efter att provera pillrena är slut så ska dessa alltså framkalla blödning. Nu har jag inte fått någon mens men jag smörjer med progesteronkräm sedan i måndags för att jag läst/hört att en snabb dipp av progesteron kan orsaka missfall.. så man ska helst fortsätta smörja med krämen t.o.m v. 12 om man blir gravid med det. (Men det är bara vad jag läst mig till!) så jag hoppas att det bara var en nidblödning som jag fick förra helgen och att jag får plussa nu i helgen! Håller tummarna för dig med och smörj på. Det kan ju inte skada! :)
  • lingondripp

Hej! Tusen tack för svaret! :) Jag har testat med krämen sen strax efter äl nu, det som är jobbigt är ju när man inte vet om det är gravsymptom eller krämen... men jag ska testa imorgon, hua! Men jag får åtminstone svar. Svårt att hålla peppen uppe ibland.

• lingondripp

Hej! Tusen tack för svaret! :) Jag har testat med krämen sen strax efter äl nu, det som är jobbigt är ju när man inte vet om det är gravsymptom eller krämen... men jag ska testa imorgon, hua! Men jag får åtminstone svar. Svårt att hålla peppen uppe ibland.

• Matildalinea
    lingondripp skrev 2018-07-24 14:45:38 följande:

Hejsan, får man fråga vad för symptom du har ? :)

Har också börjat med krämen sen 1 månad tillbaka pga tidiga mf, denna månaden har jag fått gå upp och kissa mitt i natten minst 1 gång varje natt sen 5-6 dagar efter öl och 6-7 dagar efter började sura uppstötningar som jag inte vill minnas haft förut, senaste dygnet har det kommit upp så jag reflexmässigt snabbt svalt de igen, usch förlåt för äcklig info. Är rädd som dig att det kan vara biverkning från krämen ? Men hoppas så på bebis som vill stanna ! När har du bim ? :)
  • lingondripp

Hej! Det är ju helt klart spännande symptom!

Jag fick ömma bröst och blev sjukt trött kring äl+7-8, fick även väldigt trög matsmältning då och halsbränna. Allt det utom brösten har gått över nu, men de är mycket mindre ömma idag.

Vid äl+11 fick jag molvärk och lite humörsvängningar, molvärken håller i sig. Jag har även ont i ligamenten vid höfterna, om jag exempelvis nyser eller vänder mig snabbt. Jag har även ont i ländryggen (brukar inte ha det vid vanlig mens).

Bim imorgon, ska testa då. Sjukt nervös! När har du bim? :)

• Matildalinea
    lingondripp skrev 2018-07-24 20:39:14 följande:

Hej! Det är ju helt klart spännande symptom!

Jag fick ömma bröst och blev sjukt trött kring äl+7-8, fick även väldigt trög matsmältning då och halsbränna. Allt det utom brösten har gått över nu, men de är mycket mindre ömma idag.

Vid äl+11 fick jag molvärk och lite humörsvängningar, molvärken håller i sig. Jag har även ont i ligamenten vid höfterna, om jag exempelvis nyser eller vänder mig snabbt. Jag har även ont i ländryggen (brukar inte ha det vid vanlig mens).

Bim imorgon, ska testa då. Sjukt nervös! När har du bim? :)

Har bim på söndag, är utomlands nu och kommer hem på lördag, känner jag mig själv rätt blir de5 test då haha.

Hoppas det blir plus för dig imorgon :D

Min sambo tycker också jag har varit lite moody de senaste dagarna och idag börjar brösten ömma lite nör man stöter mot dom, men åh är så rädd att de bara ör krämen :(
  • lingondripp

Jag är gravid! :D Fick knappt synbart streck på vanligt test från Graviditetskollen, och höll på att slänga stickan (jag är inte nån som sitter och stirrar på stickor). Men jag såg ändå något och hämtade ett testa tidigt från RFSU. När jag fick två streck på det började jag darra och hämtade ett Clearblue med veckoindikator. Fick "Gravid 1-2 veckor" och gick och väckte mannen trots att klockan var 4.40... :D

Symptom: jag är väldigt varm på huden, har väldigt ömma bröstvårtor, lite molvärk i rygg och mage och är lite lite snuvig. Jag tror att det fäste kring äl+11, vilket kan förklara lågt hcg. Ska testa igen om några dagar och se om det mörknat.

Lycka till i helgen!!! Jag håller tummar och tår för att det blir plus för dig också! Försök hålla dig till söndag, så slipper du bli besviken om det är falskt negativt :)

Hur länge tänkte du ta krämen om du blir gravid? Jag kör antingen hela graviditeten om jag orkar (ska dämpa en del krämpor), men just nu lutar det åt att fasa ut den efter vecka 16, för att slippa smörja jämt.

• lingondripp

Tillägg symptom: knappt några flytningar alls sen äl, på sin höjd en liten vit fläck i trosan på kvällen. Min livmoder var när jag kände igår relativt hög och lite mjuk, men det har jag läst kan variera mycket i början. Senare i graviditeten ska den vara hög, mjuk och stängd tror jag.

• Matildalinea
    lingondripp skrev 2018-07-25 05:56:10 följande:

Tillägg symptom: knappt några flytningar alls sen äl, på sin höjd en liten vit fläck i trosan på kvällen. Min livmoder var när jag kände igår relativt hög och lite mjuk, men det har jag läst kan variera mycket i början. Senare i graviditeten ska den vara hög, mjuk och stängd tror jag.

Ååååh grattis va glad jac blir :D woho då va de inte krämen som spökade för dig! Gud va roligt! Va sa mannrn så tidigt på morgonen haha?

Vart uppe och kissat inatt igen... Hoppas så att jag är gravid annars ger jag nog snart upp
Svar på tråden Testa progesteronkräm utan att kolla nivåerna?