• Anonym (Ts)

Hur mkt tjänar en avlösare i hemmet?

Hur mkt är det per timme? Hur mkt på kväll, natt resp helg? Vilka tider gäller?

Det är i västerbotten om det spelar roll.

Hur gör man om det är ens första jobb och man inte tjänar så mkt? Dras det skatt ändå?

• Svar på tråden Hur mkt tjänar en avlösare i hemmet?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-12 16:43:35 följande:

Hur mkt är det per timme? Hur mkt på kväll, natt resp helg? Vilka tider gäller?

Det är i västerbotten om det spelar roll.

Hur gör man om det är ens första jobb och man inte tjänar så mkt? Dras det skatt ändå?

Jag är avlösare.

Lönen varierar.

Jag har 140 i timmen.

Tider bestämmer man med familjen.

Du får ju tjäna upp till en viss summa skattefritt.

Jag är avlösare på 10 timmar i månaden.
  • Anonym (Emmi)

Tror det vanliga är runt 115-125kr i timmen.

• Anonym (What?)

Vad är det för nåt?

Ja självklart skattar du om det är ett riktigt jobb.

• Anonym (Hm)
    Anonym (What?) skrev 2018-07-13 07:04:59 följande:
    Vad är det för nåt?
    Håller med
  • Anonym (Ts)

Ja men om jag inte tjänat något innan? Är det inte efter en viss summa det blir skatt eller hur funkar det?

• Anonym (C)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-13 15:04:03 följande:

Ja men om jag inte tjänat något innan? Är det inte efter en viss summa det blir skatt eller hur funkar det?

Har du inte haft NÅGON inkomst (bidrag, f-peng)? Under 20000 (19-nånting) skattar du inte.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (C) skrev 2018-07-13 15:34:55 följande:

Har du inte haft NÅGON inkomst (bidrag, f-peng)? Under 20000 (19-nånting) skattar du inte.

Har haft studielån/bidrag. Just klar med min utbildning. Inte jobbat något innan.
  • Anonym (Emmi)
    Anonym (What?) skrev 2018-07-13 07:04:59 följande:

Vad är det för nåt?

Troligen menar hen avlösare i hemmet. Man är anställd av kommunen (nästan alltid) och har som uppdrag att vara med barn som har särskilda behov för att föräldrarna ska hinna göra ärenden eller få vila från ansvaret några timmar.
  • Anonym (jkl)

Min mamma, pensionerad förskollärare som arbetat med barn hela livet extraknäcker som avlösare (barnpassning) i Västerbotten. Hon tjänar 135 kr/h. Om hon får någon ob vid obekväm arbetstid vet jag inte.

• Anonym (Emmi)
    Anonym (?) skrev 2018-07-15 08:54:10 följande:

Vad är en avlösare?

Jag har förklarat det två inlägg över ditt
  • Anonym (?)
    Anonym (Emmi) skrev 2018-07-16 18:59:41 följande:

Jag har förklarat det två inlägg över ditt

Kan en förälder som behöver stöd men som inte har ett barn med särskilda behov få avlösare också?
  • Anonym (jkl)
    Anonym (?) skrev 2018-07-17 18:28:37 följande:

Kan en förälder som behöver stöd men som inte har ett barn med särskilda behov få avlösare också?

Ja, men det måste väl till särskilda skäl. Tex många barn och allvarligt sjuka föräldrar. Om du orosanmäler dig själv så får du reda på om du har rätt till det eller ej.
Svar på tråden Hur mkt tjänar en avlösare i hemmet?