• NovasMam

är det totalt katastrof å missa en tenta eller klarar man sig endå?!

hej!

jag har tenta på måndag i affärsredovisning å de känns inte alls bra!!
    jag har pluggat å pluggat å pluggat men de funkar inte, jag lär mig inte!
    dels en alldeles för knas lärare, dels våra böcker e jättedåliga!
    + mitt dåliga mattehuvud, de e som gjort för en katastrof!!

började plugga i höstas i samband mä att min dotter fyllde 1 år!
    mitt dåliga mattehuvud nu i samband mä en 1,5 åring å husbygge (vi flyttar in om två veckor!) gör nu att jag inte kommer klara min tenta på måndag!!

det känns jättetungt, ska det behöva vara det?!
    de finns ju omtentor! å om man inte klarar dom, va gör man då?!
    någon som kan hjälpa mig å se lite lättare på de här?! =)
    jag har en riktigt dålig kväll, hihi!!

KRAM KRAM Em

• Svar på tråden är det totalt katastrof å missa en tenta eller klarar man sig endå?!
  • JCA

Men du kan ju gära om den och gölra om den och göra om den tills du klarar den. Det är faktiskt ingen fara!
    Ibland kan det vara så att du måste ha klarat vissa kurser för att få gå vidare men du kommer klara den ska du se Slappna av och gör så gott du kan, och så tar du dig i kragen till omtentan istället

• Hanah

Ja, det här kommer att ordna sig, ingen anledning till att oroa sig!! Inte alls, jag lovar! Jag pluggar själv, har nu snart gått klart min 3-åriga ssk-utbildning på universitet. Har haft hur många omtentor som helst, av olika anledningar. Vissa tentor har jag gjort 3 gånger innan jag klarat dem! Klart det kändes som skit första gången jag fick reda på att jag inte klarat en tenta, men det gick över snabbt. Det finns ju faktiskt även positiva aspekter på att få en omtenta, man lär sig allt mer, på ett mer långvarigt sätt. Det sitter sen, ordentligt! Det enda negativa, egentligen, som jag har upplevt med omtentor, är att det tar mer tid, men klarar det gör man ju faktiskt förr eller senare! Jag tycker att det låter som att du har förberett detta en lång tid, så det finns säkert inget att oroa sig för. Om du nu inte klarar det första gången, har du en mycket bra grund att stå på tills nästa tillfälle! Då vet du ju vad det handlar om.
    Lycka till!!!!

• Trinity78

Det finns alltid omtentor men inga omfester.

Du är drömmarna jag drömmer ibland
  • Wagram

Trinity:
    Exakt vad jag tankte skriva...otroligt seriosa akademiker vi ar!!
    TS: Det ar ingen fara, och du ta inte ut n agonting i forskott, kanske kommer du att klara den trots allt. Om man inte kan svara pa fragan brukar det funka att svamla lite och anvanda fina ord, da kan man alltid fixa till sig nagra extra poang. Tank pa att lararen maste ratta maaaanga tentor och oftast inte har tid att gora mer an att skumma svaren!
    *Lycka till!*

• Aquarius 02

Jag har pluggat i snart 4 år och gjort många omtentor. Och skulle man inte klara omtentan heller så kan man skriva igen! Ett tips är att gå till tentan i alla fall, även om du lämnar blankt så får du tentafrågorna som du kan ta med dig och plugga för inför om omtentan. Det är inte kört för att man kuggar på en tenta. De gör nog de allra flesta någon gång! Lycka till

• NovasMam

TACK för alla trevliga å uppmuntande ord =)

för första gången känner jag sån press i mitt pluggande, INGEN i min klass kuggar å nu tror jag att jag gör de.. man känner sig rätt misslyckad!

jag försöker tänka att jag faktiskt har världens underbaraste dotter å sambo hemma (det är ingen mer i min klass som har barn å knappt någon som har någon sambo heller för den delen =) så jag kanske inte har samma förutsättningar som de andra (dottern va sjuk å hemma från dagis i veckan mån å tis å sen ska de lekas, nattas å lagas kvällsmat =)

men jag ska gaska upp mig =)
    kan ju tentafesta endå på onsdag! *smile*.. omtentafesta mä kanske sen?! hihi..

TACK för stödet iaf!
    en omtenta är inte alls farligt! bara en chans å lära mig ännu mer å bättre!
    så ska jag tänka.. försöka å tänka iaf!!
    ibland har man bara dåliga dar (eller nätter!!)

• Meria

Har "flyttat" på en hel del tentor, funkar fint i slutändan ändå! Lycka till!

Svar på tråden är det totalt katastrof å missa en tenta eller klarar man sig endå?!