• Amatea

Åka x2000 med bebis och barnvagn?

Hej!
    I Oktober ska vi åka X2000 mellan Gbg och Sthlm och vi har med oss vår lila bebis + hennes barnvagn (Duovagn). Hittar direkt ingen bra info på SJ:s hemsida om hur man gör med vagnen så jag undrar om någon vet? Så här står det på hemsidan: *Hopfällbara barnvagnar får tas med som handbagage på tåget. I mån av plats får även barnvagnar som inte fällts ihop tas med. *

Hmm, i mån av plats?? Det känns ju lite osäkert precis när man ska resa att inte riktigt veta var man ska göra av vagnen tycker jag... Sen hade jag hoppats att hon skulle kunna ligga i sin vagn och sova men det verkar inte gå? Man har barnet i sin famn i flera timmar alltså? Och var byter man blöja om det behövs? Brukar det finnas skötbord på toaletterna? Familjevagn verkar inte finnas på X2000 om jag förstått det rätt, det hade ju underlättat. Å andra sidan är vi ett stort sällskap på 8-10 personer och vi är de enda med barn(vagn). Hoppas nån vet mer om hur man reser med tåg med bebis!
    Berätta gärna även om hur man gör i sthlms tunnelbana med vagn!

• Svar på tråden Åka x2000 med bebis och barnvagn?
  • Linah

Jag har rest jättemycket på tåg med barnvagn... inte x2000 men....
    det finns ju speciella familjevagnar, boka plats i en sådan! och på de toaletterna finns de skötbord!!

• Amatea

Men familjevagn verkar inte finnas på X2000
    Rätta mig gärna om jag har fel någon...

• Linah

de kanske det inte finns, har du ringt och pratat med dom...

ta intercity annars tar lite längre tid, men billigare och finns plats för barnvagn!!

• Nannas Pappa

Ett ganska bra tips är att ta med bilbarnstol ?? men när ni bokar biljett, upplys om att ni har en vagn med er så kanske det ordnar sig att ni får
    en bra plats på tåget

• Villebusen

Jag har själv bokat nyligen biljetter och det bästa sättet för att få bra platser är att ringa eller att gå till en station och köpa biljetter. Jag hade tur förra ggn jag åkte då kunde lillan ligga i vagnen. Men det är beroende på hur mycket packning de andra passagerarna har. Men det är trångt på dessa tåg med vagnar. Sist jag åkte så fick en familj tur att de var båda föräldrarna, ta i sär sin vagn och lägga på hatthyllan. sedan ett tips för mer plats är att boka en sittplats biljett för barnet då kan du ha bilbarnstolen på sätet så du slipper ha barnet i knät hela vägen. Kommer inte ihåg om de hade skötbord på toaletten...=(

• AnnaGBG

Hej! X2000 har ingen familjevagn och väldigt ont om plats för barnvagnar ( som ej är ihopfällda ). Ingenstans i tåget finns möjlighet att ha vagnen stående bredvid din plats men tex i vagn 6 och vagn 1 och 2 finns utrymme att ställa en vagn som ej är ihopfälld.

• AnnaGBG

Skötbord finns. Jag såg att ngn skrivit om det...

• Amatea

Tack för svar! Borde kanske sagt att biljetterna redan är bokade (av någon annan än oss) och att det är x2000 som är bokat. Usch, det verkar inte vara helt smidigt att åka tåg med bebis alltså, iaf inte x2000 Och jag som gillar att ha totalkoll när jag reser; nu kommer jag inte ens att veta var vi ska ställa vagnen.... Vad konstigt av SJ att inte kunna ha bättre service för barnfamiljer?

• AnnaGBG

Jag håller med dig, men X2000 var från början tänkt att användas som affärsresetåg. För folk med en portfölj liksom...
    Det löser sig! Fråga personalen var du ska göra av vagnen så hjälper de till.
    Trevlig resa!

( Ingen som kan ana att jag jobbat ombord, va? )

• Linsen

Jag har åkt X2000 mellan Göteborg - Stockholm massor av gånger och det har funkat hur bra som helst med barnvagnen.
    När sonen hade liggdel tog jag med liggdelen och ställde på sätet eftersom han automatiskt får egen plats om man upplyser om att man har barn med sig. Oftast fäller jag ihop vagnen då den blir smidigare att hantera (har en Urban Jungle), men det är alltid vara med minst ett par barnvagnar till och det brukar finnas plats.
    Ang. tunnelbanan så gör du på samma sätt som på spårvagnarna - kör ombord helt enkelt.
    Det ska nog inte vara några som helst problem för er då ni är fler som kan hjälpas åt. Jag klarar ju av det trots att jag brukar resa ensam med sonen. Lycka till!

• Mandy

Har åkt X2000 flera gånger och det har funkat jättebra. Man får vara först på Sist undrade konduktören tom om vi tyckte det var trångt att stå på den plasten där vi stod eller om vi ville stå ute vid dörrarna. Har antingen haft vår dotter sovandes i knät och när hon var större i vagnen. Funkar jättebra.
    Men det brukar kännas bättre att åka en familjevagn som finns på vanliga tåg eftersom där är mer plats. Bokar alltid plats åt min dotter oxå så har man mer plats. När hon var mindre gick det jättebra att ha henne iknät men nu är hon lite mer rörlig och vill inte sitta still så långa stunder.

• PrincessOfIce

Jag åkte x2000 med 2 små barn och en barnvagn i början av Juli och det gick helt utmärkt..
    Vi var visserligen flera i sällskapet men trixet är att försöka få en "Kupé"
    4 säten mitt emot varandra med ett stort bord mellan..
    Vi gjorde såhär med vagnen..
    Först satte vi liggdelen på bordet och sedan in med chassit under bordet..
    Vi har visserligen en vagn med vikbart styre men annars är det bara att fälla ihop chassit..
    Man bokar ju biljett både åt sig själv och åt barnet även om det bara är en liten bebis som inte ens kan sitta själv ännu..
    Du kan ju höra efter iaf..
    Lycka till!!

• Amatea

Dum fråga vad gäller det här med att boka biljett till barnet- jag tror inte det är bokat nån biljett till vår dotter men det ska/bör man alltså göra? Betalar man för henne också eller bokar man bara en platsbiljett som inte kostar (?) ? Det låter som om jag aldrig har åkt tåg förr men det har jag; har åkt halva Sverige med två katter förr om åren men aldrig med barn innan *s*...

• Villebusen

2 barn åker gratis under 16 år med betalande vuxen. Iaf just nu men det kan ju ändras.

• TSadi

jag åkte Gävle-Sundsvall och Sundsvall Gävle med min son son då var 5 veckor och det gick jätte bra..

• majyra

Helt värdelöst att åka X2000, med barnvagn (eller med större bagage än en portfölj). Dessutom mår jag illa, har problem ergonomiskt med deras obekväma sittplatser, och till på köpet är det dyrt. Jag avskyr X2000!

• Majsan

En sak som jag tycker är helt otroligt idiotiskt är att man inte får värma sina barnmatsburkar på SJ´s tåg, de säljer inte barnmatsburkar heller. Det är bestämmelser av livsmedelsverket säger dom. Hur gör ni med maten när ni åker?

• AnnaGBG

Man FÅR värma barnmatsburkar ombord!! Säg till personalen att de har fel när de skyller på Livsmedelsverket!!

• Mandy

Min dotter äter kall barnmat. Det gillar hon så det är inga problem.

• Majsan

Jag har varit i kontakt med SJ centralt och det var svaret jag fick. Man vågar ju inte chansa. Kan barnet äta kall mat är ju det ok, vi får väl se hur det blir när Agnes börjar äta mer puréer vad hon tycker.

Svar på tråden Åka x2000 med bebis och barnvagn?