• Rosa85

Kamera

Hej!

Är intresserad av att fota och tänkte köpa en systemkamera för att lära mig mer, och gå en kurs i foto. Tänkte sedan kanske ha någon verksamhet på sikt.

Någon som vet hur mycket man borde lägga på en kamera när man är nybörjare som jag, men samtidigt vill ta fina bilder?

• Svar på tråden Kamera
  • Aren1
    Hej som nybörjare behöver man lära sig behärska en kamera först och främst och sedan byter man upp sig. Det är ingen idé att köpa värstingkamerorna när man är nybörjare, man vet ändå inte vad man ska göra med dem. Man brukar säga att när du är bättre än kameran och du känner dig begränsad av den är det dags att byta. Med andra ord kan man börja med en av nybörjarmodellerna. Dem är riktigt bra! Nikon och Canon är det dem flesta har och där spelar det inte riktigt någon roll vad man köper. Du kan gott och väl köpa en bättre beggad och nästa gång köpa en helt ny. Efter ett tag som fotograf kommer du att känna att du vill ha nya objektiv och det är kanske dem man vill satsa mest pengar på. 

Men som svar på din fråga någonstans mellan 3000-7000 hittar du en passande kamera för 

Lycka till med fotandet, det är jätteroligt
  • Rosa85

Tack så mycket för svaret! Låter som en bra idé att börja med en billigare kamera! Blir det ändå högkvalitativa bilder med en billigare kamera? Tänkte om bilderna är fina nog för att ges bort till andra om du förstår hur jag tänker.

• Anonym2721

Kan rekommendera Olympus eller Panasonic. Betydligt mindre systemkameror än Canon och Nikon. 

T.ex. Olympus OMD E-M10 mkII är en bra ingångkamera

Svar på tråden Kamera