• Mallan2

    Cytotec, sen effekt?

    Fick ett bekräftat MA i lördags 14/7. Fanns inget foster att se med VUL. Fick cytotec att ta i tre omgångar vaginalt, totalt 4 tabletter. Läser och fick information om att det skulle dra igång ganska snart, fick morfin tabletter och grejer med mig, men händer inget? Har nu gått 48 h. Ringr till mottagningen som säger att jag ska avvakta, börjar bara bli ganska jobbigt psykiskt att gå och vänta på att blöda ut graviditets rester? Var i vecka 9+6 men fostre var ju inte utvecklat så långt. Finns det någon som det lyckats för efter såhär lång tid?

  • Svar på tråden Cytotec, sen effekt?
  • Anonym (fru)

    Var med om ganska precis samma. Började blöda lite lätt men inte i närheten av vad som var väntat (har haft naturliga mf och vet vad som ska komma ut) så jag ringde och sa något inte stämmer. De bad mig avvakta och släppte in mig på återbesök två veckor senare, då fick jag en ny cytoteckur som gjorde susen. Tror att jag blödde i nästan 8 veckor...

  • Mallan2

    Oh, okej, skönt att höra någon annan som varit i samma situation. Får hoppas på en ny kur då, för skrapning är jag livrädd för.

  • EpicNurse

    Det kan ta upp till 5 dagar innan man får effekt och börjar blöda ordentligt.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mallan2

    Okej, skönt om det är så, hur snabbt inpå kan man ta nästa behandling med cytotec annars? Min makes semester tar slut på fredag och jag själv börjar jobba på måndag nästa vecka... inte nog med att man är ledsen efter missfallet, man ska behöva oroa sig för det här också....!

  • EpicNurse
    Mallan2 skrev 2018-07-16 21:26:14 följande:

    Okej, skönt om det är så, hur snabbt inpå kan man ta nästa behandling med cytotec annars? Min makes semester tar slut på fredag och jag själv börjar jobba på måndag nästa vecka... inte nog med att man är ledsen efter missfallet, man ska behöva oroa sig för det här också....!


    Det kan man ta ganska direkt. Så om du ringer när det gått 4 dagar sedan du tog tabletterna så ska du kunna få en tid/komma in och få mer eller skrapning.

    4 tabletter låter för övrigt väldigt lite. Vi har 4+2+2. Så fyra som startdos vaginalt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Cytotec, sen effekt?