• Anonym (mjukt!)

Vilka klädmaterial är mjuka?

Köper extremt sällan kläder och nu när tiden - och klädbristen - är kommen är det dags att införskaffa lite nya plagg. Orkar inte kräla runt i en fysisk affär så tänkte beställa på internet. Problemet är att jag går vilse i materialdjungeln. Vill enbart ha mjuka material - utan att de för den skull är "glatta". Sträva material är det värsta jag vet. Bomull är mitt idealmaterial.

Hur är följande material?

- Viskos
    - Linne
    - Trikå

Är framför allt t-shirts. Någon som har koll?

• Svar på tråden Vilka klädmaterial är mjuka?
  • Anonym (Gittan)

Trikå är ett stickat tyg (till skillnad från ett vävt tyg) och kan vara gjort av olika material. T-shirts är av trikå, vanligtvis av bomull eller en blandning av bomull och polyester. Gillar du bomull så kör på det! Det är ju ett vanligt material så det finns mycket att välja på.

• Anonym (Silke)

Linne är strävare än bomull tycker jag. Silke är ännu mjukare och skönare enligt min åsikt. Silke är inte så vanligt som material för t-shirts, då blir det kanske skjortor i stället. Många rekommenderar merinoull men jag har rätt så känslig hud och tycker inte det är så skönt som folk påstår. 

• Anonym (mjukt!)
    Anonym (Gittan) skrev 2018-07-17 14:55:52 följande:

Trikå är ett stickat tyg (till skillnad från ett vävt tyg) och kan vara gjort av olika material. T-shirts är av trikå, vanligtvis av bomull eller en blandning av bomull och polyester. Gillar du bomull så kör på det! Det är ju ett vanligt material så det finns mycket att välja på.

Jahaa! Jag har jämt tänkt att trikå är som sånt strävt och stickat "baddräktsmaterial" typ, som var i baddräkter förr, haha!
    Anonym (Silke) skrev 2018-07-17 15:02:48 följande:

Linne är strävare än bomull tycker jag. Silke är ännu mjukare och skönare enligt min åsikt. Silke är inte så vanligt som material för t-shirts, då blir det kanske skjortor i stället. Många rekommenderar merinoull men jag har rätt så känslig hud och tycker inte det är så skönt som folk påstår. 

Ah, var det jag misstänkte! Hittade en fin skjorta, men upptäckte till min förskräckelse att det var ganska mycket linnematerial i den. Tycker att silke (och polyester) ofta är så "glidigt" och blir drygt (särskilt om man har en "öppen" tjocktröja över som glider omkring), men mjukt är det ju absolut!

Hur är det med viskos? Är det mjukt och som bomull eller bör det undvikas med mina preferenser? Haha!
  • Anonym (mjukt!)

Och "modal", vad är det ens?! Haha...? Eller den viktigare frågan: är det som bomull? HAHA.

• nnnnnnnn

Köper nästan bara viskos nuförtiden. Det är mjukt, andas och har en fin lyster.

• Anonym (tjejen)

Även när det är samma material kan det vara väldigt olika. Jag tycker också att det beror på vilket plagg det är fråga om.

Ren linne kan väl aldrig vara mjukt, det sticks ju och är väldigt skrynkligt.

Viskos är väldigt olika beroende på om det är vävt eller som trikå. Personligen gillar jag vävd viskos på sommaren, lätt att stryka och är svalt. Viskos som trikå har enligt mitt tycke en förmåga att vara väldigt sladdrigt, svårt att stryka och när det är trikå smiter det mer åt kroppen.

Vävd bomull kan både vara stelt och jättemjukt. Tänk tex skillnaden på ett par jeans i 100% bomull, och en skjorta. Bomullstrikå smiter åt mer och är menat att vara mer kroppsnära.  

• Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2018-07-17 17:01:15 följande:
    Köper nästan bara viskos nuförtiden. Det är mjukt, andas och har en fin lyster.
    Samma här
Svar på tråden Vilka klädmaterial är mjuka?