• Anonym (Ts)

Vad händer vid hemleverans när man inte är hemma?

Jag har beställt ett paket med hemleverans, alltså direkt hem till dörren och inte till brevlådan eller rekomenderat. Men hur gör dom med paketet om jag inte är hemma så jag kan öppna dörren åt den som lämnar paketet? Lämnar dom den så jag kan hämta ut den då på närmaste uthämtningsställe?

• Svar på tråden Vad händer vid hemleverans när man inte är hemma?
  • Fjäril kär

Du får ett meddelande på dörren att de sökt dig. Antingen provar de samma tid dagen efter eller så får du hämta vid leverantörens utlämningsställe. Det brukar framgå i meddelandet.

• heykristin

Ofta brukar det vara så att man får välja mellan att få varan levererad dagen efter (samma tid oftast) eller hämta ut på speditörens utlämningsställe. Brukar utan vara ditt lokala postombud, utan typ ett industriområde där de har sina lokaler.

• Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2018-07-17 18:27:07 följande:

Du får ett meddelande på dörren att de sökt dig. Antingen provar de samma tid dagen efter eller så får du hämta vid leverantörens utlämningsställe. Det brukar framgå i meddelandet.

Dom skickar inte tillbaka paketet då? För jag kommer inte va hemma alls runt den tiden paketet ska komma. Blir det isåfall ett uthämtningsställe i en affär nära där jag bor?
  • Pentra

Hos oss är det olika. Man kan ofta göra upp hur de skall göra om man inte råkar vara hemma. Ibl så åker de tillbaka till uthämtningsstället med paketet, men ofta så ställer de paketet vid dörren eller på altanen, om de vet att det är ok med oss. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Ts)
    heykristin skrev 2018-07-17 18:30:18 följande:

Ofta brukar det vara så att man får välja mellan att få varan levererad dagen efter (samma tid oftast) eller hämta ut på speditörens utlämningsställe. Brukar utan vara ditt lokala postombud, utan typ ett industriområde där de har sina lokaler.

Det är ett utländskt företag som skickat paketet med den där bilen som skickar paket till Sverige från utlandet (minns ej vad den heter) deras lokaler finns utomlands
  • Anonym (Ts)
    Pentra skrev 2018-07-17 18:33:34 följande:

Hos oss är det olika. Man kan ofta göra upp hur de skall göra om man inte råkar vara hemma. Ibl så åker de tillbaka till uthämtningsstället med paketet, men ofta så ställer de paketet vid dörren eller på altanen, om de vet att det är ok med oss. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Bor ju i lägenhet så det blir lite svårt.
  • heykristin
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-17 18:33:45 följande:

Det är ett utländskt företag som skickat paketet med den där bilen som skickar paket till Sverige från utlandet (minns ej vad den heter) deras lokaler finns utomlands

Med den där bilen? Vad är det för fraktbolag? De flesta utländska företag har lager för paket i Sverige. DPD tex (tyskt) har stora lokaler för deras transporter i hela Sverige. Jag tror inte att det kommer en bil med bara ditt paket i, och att det bara är du som inte kan vara hemma. Kolla vad som står på speditörens hemsida.
  • heykristin
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-17 18:34:39 följande:

Anonym (Ts) skrev 2018-07-17 18:34:39 följande:

99% av alla fraktföretag skickar ett sms om att de varit hos dig men inte kunde leverera för att du inte var hemma. I detta sms får du information om hur ni går vidare. Tar du inte emot hemleveransen så lämnas det på ett utlämningsställe, oavsett vilket land du har handlat ifrån. Paket skickas inte tillbaka på en gång.
  • Fjäril kär

Företaget anlitar svenska speditörer. Så det är ju inte företaget själva som åker från utlandet och till din dörr.

DHL brukar användas i de flesta fall

• Fjäril kär

Företaget anlitar svenska speditörer. Så det är ju inte företaget själva som åker från utlandet och till din dörr.

• Kodia

Kan du inte be att grannen tar emot det? Och skriv en lapp på dörren att de ringer på hos grannen istället, typ?

• Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2018-07-17 18:41:46 följande:

Ja det va DHL jag tänkte på
  • Anonym (Ts)
    Kodia skrev 2018-07-17 18:43:31 följande:

Kan du inte be att grannen tar emot det? Och skriv en lapp på dörren att de ringer på hos grannen istället, typ?

Nej
  • heykristin
    Kodia skrev 2018-07-17 18:43:31 följande:

Funkar oftast inte då man måste visa legitimation när man tar emot paketet.
  • Anonym (Ring)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-17 18:44:54 följande:

Ja det va DHL jag tänkte på

Men ring DHL då och säg att du väntar paket med nr xxx och att du vill hämta det. Åtminstone här i Sthlm så har dom ett centralt utlämnnngsställe.
  • Loigios

Jag jobbar på DHL, det är bara att du ringer till kundtjänst och uppger ditt sändningsnr och berättar att du inte kommer vara hemma. Så antingen kommer ni överens om ett nytt leveransdatum eller om du hellre hämtar det på en av våra terminaler. Sånt sker varje dag och chauffören blir glad av att slippa åka med massa bom-körningar som kräver massa mer arbete

• Anonym (A)
    Loigios skrev 2018-07-17 19:28:24 följande:
    Jag jobbar på DHL, det är bara att du ringer till kundtjänst och uppger ditt sändningsnr och berättar att du inte kommer vara hemma. Så antingen kommer ni överens om ett nytt leveransdatum eller om du hellre hämtar det på en av våra terminaler. Sånt sker varje dag och chauffören blir glad av att slippa åka med massa bom-körningar som kräver massa mer arbete
    Tack för info.
  • Anonym (Storstadsbo)

Jag har beställt hemleverans med DHL en gång och det gör jag aldrig om. Om man inte kunde vara hemma på förmiddagen när de kom (vilket jag inte kan utan att ansöka om semester två veckor i förväg eller fulsjukskriva mig) så skulle man åka till deras terminal en dryg timmes bussresa härifrån. Måttligt kul när man inte har bil.

• Anonym (aldrig)

9 av 10 gånger när jag beställt hemleverans har chauffören ljugit om att de ringt på och påstått att ingen varit hemma.

Antingen "försöker de igen" dagen efter, lämnar det på närmsta butik med posthantering eller så lämnas det på en postcentral man får åka till.

Det skickas inte tillbaka direkt. Det skulle vara om du sen inte hämtar det på 2 veckor eller så.

• Anonym (Chloe)
    Anonym (aldrig) skrev 2018-07-17 23:57:42 följande:

9 av 10 gånger när jag beställt hemleverans har chauffören ljugit om att de ringt på och påstått att ingen varit hemma.

Antingen "försöker de igen" dagen efter, lämnar det på närmsta butik med posthantering eller så lämnas det på en postcentral man får åka till.

Det skickas inte tillbaka direkt. Det skulle vara om du sen inte hämtar det på 2 veckor eller så.

Det finns en rolig historia om en UPS driver som lämnade ett paket utanför en kunds dörr, men lutade paketet mot dörrhandtaget och liksom råkade låsa fast handtaget. De kunde inte öppna dörren inifrån efter det och blev alltså inlåsta av chauffören, haha. Sorry för OT.
Svar på tråden Vad händer vid hemleverans när man inte är hemma?