• Äldre 17 Jul 21:49
    1331 visningar
    5 svar
    5
    1331

    Någon som har csn och fp?

    Jag går i tankarna om att börja plugga på distans till våren. Jag undrar lite hur det fungerar med csn och fp?

    Jag har redan 2 barn sen innan så på så vis får jag ju även mer bidrag. Vad säger fk om det ? Något jag bör tänka på ? Tacksam om någon har svar istället för att få kö plast 544 :)

  • Svar på tråden Någon som har csn och fp?
  • Äldre 17 Jul 22:23
    #1

    Vad, mer exakt, funderar du över? Att ta ut föräldrapenning och CSN samtidigt? Huruvida barnbidrag och flerbarnstillägg påverkar hur mycket du får från CSN? Hur mycket extra du får i bidrag från CSN som förälder till 2 barn..?

  • Äldre 17 Jul 23:05
    #2
    fjanten skrev 2018-07-17 22:23:41 följande:

    Vad, mer exakt, funderar du över? Att ta ut föräldrapenning och CSN samtidigt? Huruvida barnbidrag och flerbarnstillägg påverkar hur mycket du får från CSN? Hur mycket extra du får i bidrag från CSN som förälder till 2 barn..?


    Ja dels om man ens får ta ut csn och fp samtidigt? Det känns ju som det inte skulle vara okej.

    Om t.ex jag kan ta fp i 3 dgr/vecka och csn resterande ?

    Om försäkringskassan kan neka mig fp om jag bara skulle använda mig av bidragsdelen från csn?
  • Äldre 17 Jul 23:16
    #3

    Du kan ta ut FP all tid du har rumslig kontakt med barnet. Så är du iväg på föreläsningar mm. kan du inte ta ut FP, men pluggar du när barnet sover osv. så får du ta ut FP.
    Men många använder studier för att spara på FP, eftersom du inte behöver ta ut FP för att skydda din SGI om du pluggar minst 50% och tar CSN-bidraget.

    Du tar inte ut CSN för vissa dagar utan det är som en uppmuntran för att du pluggar och klarar dina poäng. Så läser du 50% så får du ta ut 50% CSN oavsett om du pluggar 1 h per vecka eller 70 h per vecka för att klara dina studier/poäng.

    DU får ta både bidrag och lån, även extra lån för att hjälpa ekonomin när man har barn osv. Det enda FK bryr sig om är ifall du är med ditt barn eller ej.

    Har du fler frågor så är det bara att ställa dem, jag tror att jag svarade på det du undrade.

  • Äldre 17 Jul 23:23
    #4
    nnnnnnnn skrev 2018-07-17 23:16:56 följande:

    Du kan ta ut FP all tid du har rumslig kontakt med barnet. Så är du iväg på föreläsningar mm. kan du inte ta ut FP, men pluggar du när barnet sover osv. så får du ta ut FP.

    Men många använder studier för att spara på FP, eftersom du inte behöver ta ut FP för att skydda din SGI om du pluggar minst 50% och tar CSN-bidraget.

    Du tar inte ut CSN för vissa dagar utan det är som en uppmuntran för att du pluggar och klarar dina poäng. Så läser du 50% så får du ta ut 50% CSN oavsett om du pluggar 1 h per vecka eller 70 h per vecka för att klara dina studier/poäng.

    DU får ta både bidrag och lån, även extra lån för att hjälpa ekonomin när man har barn osv. Det enda FK bryr sig om är ifall du är med ditt barn eller ej.

    Har du fler frågor så är det bara att ställa dem, jag tror att jag svarade på det du undrade.


    Å tack så mycket nu blev jag lite klokare . Hade ingen aning om sgin nu blev jag ännu mer sugen på att plugga så jag kan få vara hemma ännu längre med tjejen . Ska ringa genast imorgon och höra mig för:D
  • Äldre 17 Jul 23:25
    #5
    neaaaak skrev 2018-07-17 23:23:49 följande:
    Å tack så mycket nu blev jag lite klokare . Hade ingen aning om sgin nu blev jag ännu mer sugen på att plugga så jag kan få vara hemma ännu längre med tjejen . Ska ringa genast imorgon och höra mig för:D
    Pluggar man och har CSN-bidrag så är SGI skyddad, så de FP-dagar man har kvar är värda samma som innan man började plugga. Det räcker även att plugga 50% och inte ta ut FP, SGI är ändå helt skyddad som om man jobbar/pluggat 100%
Svar på tråden Någon som har csn och fp?