Men det låter ju helt absurt att man inte hjälper någon med talfel! Det kan ju vara väldigt handikappande. Vår fyraåring klarar inte alla ljud och på Bvc säger de att det brukar komma i den åldern men att vi kan få remiss till logoped om vi vill... att ha ett talfel som ?del av ens personlighet? ärväl kanske inte så kul för de flesta..?
Anonym (mmm) skrev 2018-07-18 09:15:07 följande:
Jag har en snart vuxen son som knappt kan säga R heller. Han fick lite stöd som yngre i skolan men sen sa talpedagogen ungefär "nuförtiden låter man alla tala som de vill, det blir en del av ens personlighet så vi gör inget mer" (jag visste inte vad jag skulle säga om det riktigt, och så dåligt talade han inte så vi accepterade väl detta). Idag har han inga större problem med "r" inuti ord, tex "brygga" så låter det nästan som r, tror de flesta inte tänker på det. Om han ska starta ett ord med "r", tex "rut" så är det jättesvårt! Han säger inte "jut" (som små barn ofta gör och som han själv gjorde som liten) utan nån slags mellanting. Låter mer som om han råkade vara slarvig (men jag vet ju att det är så alltid)
Har tyvärr inga tips bättre än de du redan fått.