• Äldre 19 Jul 13:47
    2242 visningar
    3 svar
    3
    2242

    Vad bör jag gör som mitt barn blir mobbad i skolan?

    Hej! Jag har en dotter på 15 år som går i åk 9. Hon (Dina) verkar alltid glad hemma och tar hand om sina syskon, pratar glatt med oss osv. Jag har aldrig trott att hon haft något problem, dock har jag blivit lite misstänksam då hon aldrig tar med vänner hem och extremt sällan hänger med någon efter skolan. (Långt)

    Tidigare idag när jag dammsög Dinas rum låg hennes dagbok på skrivbordet. Jag vet att jag inte borde ha gjort det, men jag öppnade hennes dagbok eftersom jag var misstänksam. Då läste jag att alla hennes ?vänner? hade lämnat henne efter att en av dem sagt att judar borde dö och hon sagt imot.

    Jag frågade min dotter, vars far är jude, om detta när hon kom hem, då berättade hon att hon hade blivit ledsen och sagt imot, dock inte med en elak ton.

    De övriga tjejerna i gruppen hade då hållt med den andra tjejen och helt fryst ut min dotter. Tjejerna kollar inte ens åt hennes håll eller säger något till henne. De har gått runt till den övriga klassen och sagt att min Dina sa att de var dumma i huvudet, vilket hon aldrig skulle göra! Min dotter svär aldrig, har aldrig sagt något liknande till sina syskon (som hon bråkar med konstant) och pratar aldrig imot. Hon är en av de snällaste människorna i världen, aldrig skulle hon göra något elakt.

    I tre månader fram till sommarlovet har hela klassen gått imot henne, alla vägrar sitta bredvid henne eller ens tala med henne.

    Har kontakt med en av lärarna på skolan som bekräftar att hon alltid sitter själv under rasterna & i klassrummet. Läraren berättade även att hon inte äter lunch i skolan längre. Jag frågade min dotter varför och hennes svar var ?eftersom jag inte har någon att äta med och så orkar jag inte med att alla andra ska sitta och döma hur mycket jag äter?. Två av tjejerna hade sagt att hon var för tjock och att de bara hjälpte henne när de berättade kalorier i hennes mat och frågade om hon verkligen skulle äta det, med tänkte på str hon var så tjock.

    Min dotter är INTE tjock, möjligtvis lite mullig men om hon är inte överviktig. Har kontrollerat hennes BMI och hon har även varit hos skolsköterskan på årlig kontroll.

    Har märkt hemma att hon räknar på kalkylatorn på sin telefon, har aldrig förstått varför men nu gör jag det. Tydligen räknar hon så att hennes dagliga kaloriintag inte överstiger 1200.

    Jag vet inte hur jag ska hantera allt. Hennes självförtroende har hamnat på noll även om jag säger hur perfekt hon är & att jag älskar henne varje dag. Det är väll skolans ansvar att meddela mig om något sådant händer & om hon inte äter mat?? Vad ska jag göra, bör jag kontanta rektorn?

  • Svar på tråden Vad bör jag gör som mitt barn blir mobbad i skolan?
  • Äldre 19 Jul 13:57
    #1

    Om  det faktiskt är så att hon heter D*n* N*ordenr*t tycker tycker jag du ska be moderator att ta bort denna tråden och posta den igen utan namn.

  • Äldre 19 Jul 14:17
    #2

    Bode ha skrivit det men hon heter självklart inte Dina Nordenrot, Dina är ett namn endast närmsta familjen använder och hennes efternamn har hon efter fadern. Nordenrot mitt innan jag gifte mig.

  • Äldre 19 Jul 14:19
    #3

    Skolan har ett långtgående ansvar enligt 6 kapitlet skollagen att förhindra och åtgärda kränkande särbehandling i skolan. Du bör kontakta rektor och lärare, de ska då enligt lagen vidta utredningar och lösa situationen. Om deras åtgärder inte är tillräckliga och trakasserierna mot din dotter pågår kan ni anmäla skolan. Detta ska tas på allvar, släpp inte det här och se till att skolan är medvetna om sina skyldigheter. Din dotter kanske dessutom behöver samtalsstöd, då kan ni kontakta BUP exempelvis. Kränkningar mellan elever ska inte förekomma! Om det dessutom är fråga om trakasserier pga hennes religion, eller hennes pappas religion, är diskrimineringslagen tillämplig. Även enligt den har skolans huvudman ett stort ansvar. Stå på er!

Svar på tråden Vad bör jag gör som mitt barn blir mobbad i skolan?