Domningar i tår och fingrar
Jag har börjat få domningar i händer/fingrar en del och nu även i tårna ibland. Tidigare har det väl förstås hänt att en fot har somnat eller så men jag upplever att jag har fått mer domningar på sistone och framför allt i enstaka tår eller fingrar. Känseln är kvar och det blir inte helt bortdomnat, men en domnande/stickande känsla en stund och jag får bara vänta ut att det går över. Det är ju inget som ställer till några större problem för mig än att det är lite obehagligt, men tänker bara så att det inte är tecken på någon sjukdom.
De jag själv tänker skulle kunna ha någon koppling till domningarna är:
- Ångest. Kan nog se något slags mönster att jag har fått mer domningar i takt med att min psykiska hälsa förvärrats, men är inte säker.
- Övervikt. Har tidigare vägt typ på eller strax under gränsen för att räknas som övervikt (enligt BMI-tabeller), men nu väger jag nog nästan 10 kg mer.
- Lite svullna fötter och ben. Det kanske i och för sig snarare är ett annat symtom än en orsak, men tycker i alla fall att benen och fötterna har varit lite svullna ibland nu i sommar (vet inte om det beror på värme, övervikt, stillastående arbete eller en kombination av allt) och det är också nu i sommar som jag har börjat tänka på domningarna i tårna.
- Mycket stillasittande vid dator och nu under sommaren även en del stillastående arbete.
Någon som har erfarenhet av samma sak? Låter det rimligt att det beror på de orsakerna jag har skrivit och är det i så fall lugnt att inte kolla upp det?