• Anonym (Mika)

Domningar i tår och fingrar

Jag har börjat få domningar i händer/fingrar en del och nu även i tårna ibland. Tidigare har det väl förstås hänt att en fot har somnat eller så men jag upplever att jag har fått mer domningar på sistone och framför allt i enstaka tår eller fingrar. Känseln är kvar och det blir inte helt bortdomnat, men en domnande/stickande känsla en stund och jag får bara vänta ut att det går över. Det är ju inget som ställer till några större problem för mig än att det är lite obehagligt, men tänker bara så att det inte är tecken på någon sjukdom.

De jag själv tänker skulle kunna ha någon koppling till domningarna är:
    - Ångest. Kan nog se något slags mönster att jag har fått mer domningar i takt med att min psykiska hälsa förvärrats, men är inte säker. 
    - Övervikt. Har tidigare vägt typ på eller strax under gränsen för att räknas som övervikt (enligt BMI-tabeller), men nu väger jag nog nästan 10 kg mer.
    - Lite svullna fötter och ben. Det kanske i och för sig snarare är ett annat symtom än en orsak, men tycker i alla fall att benen och fötterna har varit lite svullna ibland nu i sommar (vet inte om det beror på värme, övervikt, stillastående arbete eller en kombination av allt) och det är också nu i sommar som jag har börjat tänka på domningarna i tårna.
    - Mycket stillasittande vid dator och nu under sommaren även en del stillastående arbete. 

Någon som har erfarenhet av samma sak? Låter det rimligt att det beror på de orsakerna jag har skrivit och är det i så fall lugnt att inte kolla upp det?

• Svar på tråden Domningar i tår och fingrar
  • Anonym (kontakta din läkare)

När det gäller domningar i händerna borde du be din läkare att du får göra en undersökning med elektricitet där man kollar om man har karpaltunnnelsyndrom eller inte.

Har man det så är det endast operation som botar det problemet, annars kan man behandla tillfälligt med att få handledskenor utprovade att använda på natten (och vid behov även dagtid). Karpaltunnnelsyndrom uppkommer vid tex mycket skrivande på tangentbord, även vid övervikt, ökande ålder eller ärftligt (fråga om några av dina äldre släktingar haft det/opererat handlederna). Är ärftligt och vanligt att man får på båda händerna. Man opererar en handled i taget.

När det gäller domningar i tårna kan det bero på tex diskbråck, kontakta en sjukgymnast för behandling isåfall. Vanligt vid övervikt och stillasittande.

• Anonym (Mika)
    Anonym (kontakta din läkare) skrev 2018-07-19 17:13:46 följande:

När det gäller domningar i händerna borde du be din läkare att du får göra en undersökning med elektricitet där man kollar om man har karpaltunnnelsyndrom eller inte.

Har man det så är det endast operation som botar det problemet, annars kan man behandla tillfälligt med att få handledskenor utprovade att använda på natten (och vid behov även dagtid). Karpaltunnnelsyndrom uppkommer vid tex mycket skrivande på tangentbord, även vid övervikt, ökande ålder eller ärftligt (fråga om några av dina äldre släktingar haft det/opererat handlederna). Är ärftligt och vanligt att man får på båda händerna. Man opererar en handled i taget.

När det gäller domningar i tårna kan det bero på tex diskbråck, kontakta en sjukgymnast för behandling isåfall. Vanligt vid övervikt och stillasittande.

Tycker inte riktigt att det stämmer med karpaltunnelsyndrom, har sett någon bild på hur den nerven går och det verkar inte som att den går till lillfingret och just lillfingret är nog kanske det fingret jag oftast känner av domningar. Känner dessutom mest av det i den handen jag använder minst. Kan det ändå vara karpaltunnelsyndrom?

Har dock för mig att min mamma har karpaltunnelsyndrom så ärftlighetsfaktorn finns ju där. 
  • Pentra

Du kan även lida brist på magnesium. Testa med magnesiumtillskott, och/eller magnesium-bad/fotbad med magnesiumklorid eller epsomsalt flera gånger i veckan. En läkare diagnostiserade mig med karpaltunnelsyndrom. Men jag ville avvakta, eftersom jag inte vill bli opererad i onödan, så jag började att ta magnesium bl.a. och efter en tid försvann domningarna helt, både från fingrar och tår. Magnesiumbrist kan ge en hel del andra symptom, bl.a. ångest och psykiska problem. D-vitamin ger övervikt; och magnesium och D-vitamin behöver varandra, dock inte samtidigt. Din blodserumnivå (D-vitaminspegel) gällande D-vitamin bör inte ligga under 50 ng/ml men mycket gärna runt 80 ng/ml. ... Men, du bör söka VC ifall det rör sig om annat. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• fluu

Låter som mig innan jag började med b12-tillskott.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Anonym (Mika) skrev 2018-07-19 18:31:59 följande:

Tycker inte riktigt att det stämmer med karpaltunnelsyndrom, har sett någon bild på hur den nerven går och det verkar inte som att den går till lillfingret och just lillfingret är nog kanske det fingret jag oftast känner av domningar. Känner dessutom mest av det i den handen jag använder minst. Kan det ändå vara karpaltunnelsyndrom?

Har dock för mig att min mamma har karpaltunnelsyndrom så ärftlighetsfaktorn finns ju där. 

Man kan få karpaltunnelsyndrom och dessutom domningar i lillfingret, det har jag.

Vad tror du om diskbråck och domningar i fötterna då?

Är det nåt som passar in på dig?

För det har jag också, går hos sjukgymnast.
  • Aniiee

Diabetes.....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Mika)
    Pentra skrev 2018-07-19 18:57:06 följande:

Du kan även lida brist på magnesium. Testa med magnesiumtillskott, och/eller magnesium-bad/fotbad med magnesiumklorid eller epsomsalt flera gånger i veckan. En läkare diagnostiserade mig med karpaltunnelsyndrom. Men jag ville avvakta, eftersom jag inte vill bli opererad i onödan, så jag började att ta magnesium bl.a. och efter en tid försvann domningarna helt, både från fingrar och tår. Magnesiumbrist kan ge en hel del andra symptom, bl.a. ångest och psykiska problem. D-vitamin ger övervikt; och magnesium och D-vitamin behöver varandra, dock inte samtidigt. Din blodserumnivå (D-vitaminspegel) gällande D-vitamin bör inte ligga under 50 ng/ml men mycket gärna runt 80 ng/ml. ... Men, du bör söka VC ifall det rör sig om annat. ... Med vänlig hälsning, Pentra

fluu skrev 2018-07-19 19:44:18 följande:

Låter som mig innan jag började med b12-tillskott.

Jag tog lite prover på vårdcentralen för ungefär ett halvår sedan pga de psykiska problemen, har inte koll exakt på vilka provet som togs men tänker att de borde kollat både magnesium och b12 d. Och proverna som togs då var godkända. Men det kan ju kanske ha ändrats efter att jag var där. Får ta och köpa hem några multivitamintabletter, det kan ju knappast skada i alla fall.
  • Anonym (Mika)
    Anonym (kontakta din läkare) skrev 2018-07-19 19:48:34 följande:
    Man kan få karpaltunnelsyndrom och dessutom domningar i lillfingret, det har jag.

Vad tror du om diskbråck och domningar i fötterna då?

Är det nåt som passar in på dig?

För det har jag också, går hos sjukgymnast.

Åh okej.

Jag känner väl inte att det är helt klockrent när jag läser om diskbråck men läste å andra sidan att man kan ha det utan att det märks så jag kan ju inte säga att det inte är det heller. 

• Anonym (Tjej, ca 20 år)

Du kanske har problem med ämnesomsättningen, typ brist på sköldkörtelhormon eller nåt sånt?

• Anonym (Mika)
    Aniiee skrev 2018-07-19 20:04:59 följande:

Diabetes.....

Är det vanligt att domningar är typ det tydligaste symtomet om man har diabetes? Är ganska trött också visserligen men det är inte någon extrem förändring från tidigare. Och trötthet kan ju bero på typ vad som helst. Var lite torr i halsen också en period men det låter inte riktigt som samma muntorrheten som man får vid diabetes. Men ska såklart inte ta för givet att det inte är det.
  • Anonym (Mika)
    Anonym (Tjej, ca 20 år) skrev 2018-07-19 21:14:26 följande:

Du kanske har problem med ämnesomsättningen, typ brist på sköldkörtelhormon eller nåt sånt?

Det tror jag att de kollade för ett halvår sedan när jag tog prover, men absolut, det kan ju ha ändrats. Är det vanligt med domningar vid dålig ämnesomsättning?
    Anonym (Mika) skrev 2018-07-19 23:55:40 följande:

Är det vanligt att domningar är typ det tydligaste symtomet om man har diabetes? Är ganska trött också visserligen men det är inte någon extrem förändring från tidigare. Och trötthet kan ju bero på typ vad som helst. Var lite torr i halsen också en period men det låter inte riktigt som samma muntorrheten som man får vid diabetes. Men ska såklart inte ta för givet att det inte är det.

Första tecknet på diabetes brukar vara törst och att man kissar mycket har jag hört. Aldrig hört att diabetes och domningar skulle höra ihop dock !
    Anonym (Mika) skrev 2018-07-20 00:31:27 följande:

Det tror jag att de kollade för ett halvår sedan när jag tog prover, men absolut, det kan ju ha ändrats. Är det vanligt med domningar vid dålig ämnesomsättning?

Nej, vid låg ämnesomsättning bli man trött, sover mycket, torr hud, lättare att gå upp i vikt, etc

Låg ämnesomsättning i sig har inget med just domningar att göra. Domningar orsakas av nerver i kläm tex karpaltunnelsyndrom, diskbråck eller annan sjukdom.
  • Anonym (Mika)
    Anonym (kontakta din läkare) skrev 2018-07-20 00:32:26 följande:
    Första tecknet på diabetes brukar vara törst och att man kissar mycket har jag hört. Aldrig hört att diabetes och domningar skulle höra ihop dock !
    Har dock läst att domningar kan vara relaterat till diabetes (fast kanske mer som en komplikation än som ett tidigt symtom), men känns som att jag borde ha känt av fler av de andra symtomen först bara.
    Anonym (Mika) skrev 2018-07-20 00:31:27 följande:
    Tror domningar kan vara ett symtom på låg ämnesomsättning iaf. Har hört att såna problem knappt syns på proverna ibland oxå, så en sån sjukdom kan alltså ibland vara svår att upptäcka...så om du nu verkligen misstänker att du har nåt sånt bör du helst stå på dig och se till att du utreds ordentligt, det är iaf vad jag har hört, lycka till!;)
    Anonym (kontakta din läkare) skrev 2018-07-20 00:37:06 följande:
    Nej, vid låg ämnesomsättning bli man trött, sover mycket, torr hud, lättare att gå upp i vikt, etc

Låg ämnesomsättning i sig har inget med just domningar att göra. Domningar orsakas av nerver i kläm tex karpaltunnelsyndrom, diskbråck eller annan sjukdom.
    Nehe? Har iaf hört att man kan få en massa olika symtom, som exempelvis dem du nämner men även bland annat domningar
Svar på tråden Domningar i tår och fingrar