Farligt att äta proteinfattigt?
Jag har jättesvårt att få i mig protein. Äcklas jätte mycket av kött. Är det farligt för barnet att jag inte äter kött? Någon mer som också ätit dåligt med protein i sen graviditet?
Jag har jättesvårt att få i mig protein. Äcklas jätte mycket av kött. Är det farligt för barnet att jag inte äter kött? Någon mer som också ätit dåligt med protein i sen graviditet?
Bara för att du inte äter körer behöver du ju inte låta bli protein. Finns ju massor av proteinrika saker
Ja, det är farligt att äta proteinfattigt. Lär dig mer om kost så får du i dig tillräckligt mycket protein utan att äta kött.
Googla vegetariska proteinkällor.
Ja, det är farligt att äta proteinfattigt. Lär dig mer om kost så får du i dig tillräckligt mycket protein utan att äta kött.
Googla vegetariska proteinkällor.
Bara för att du inte äter körer behöver du ju inte låta bli protein. Finns ju massor av proteinrika saker
Äter du mjölkprodukter och/eller ägg?
Protein är kroppens byggstenar. Du håller på att bygga ett barn, då måste du ju ha något att bygga med.
Kan du inte skriva vad du äter på en dag. Det är förmodligen mer protein än du tror.
Äter du mjölkprodukter och/eller ägg?
Till och med mjöl innehåller protein, nästan allt innehåller protein, kanske inte så jättemycket men äter en helt okej i övrigt behövs inget kött
Men nu är du gravid och då behöver du lite extra
Men du kan testa dom där nya pastorna av bönor, kikärtor och grejer
Äta nötter, fullkornsflingor, sesamfrön, mejeriprodukter (mjölk, ost, smör) bröd, grönsaker, frukt m.m
Försök få i dig lite fisk, skaldjur och kyckling någon gång varje dag om rött kött känns för mastigt
Kött är inte proteiner. Kött är en (många) proteinKÄLLA(or).
Ät mer ägg om du nu äter det "ibland".
Om du inte vill skriva ut vad du äter så gå in på matkalkyl.se och kolla hur mycket protein det är i det du äter.
Till och med mjöl innehåller protein, nästan allt innehåller protein, kanske inte så jättemycket men äter en helt okej i övrigt behövs inget kött
Men nu är du gravid och då behöver du lite extra
Men du kan testa dom där nya pastorna av bönor, kikärtor och grejer
Äta nötter, fullkornsflingor, sesamfrön, mejeriprodukter (mjölk, ost, smör) bröd, grönsaker, frukt m.m
Försök få i dig lite fisk, skaldjur och kyckling någon gång varje dag om rött kött känns för mastigt
Hur många gram protein du behöver beror på hur mycket du väger; ca 0,6-0,8 g protein per kg kroppsvikt. Vid graviditet bör man ligga vid den övre gränsen. Väger du tex 70 kg behöver du 56 g protein per dag, vilket är tex 1 ägg, 100 g pasta, 100 g jordnötter och ett glas mjölk. Nedan kan du se hur mycket protein några proteinrika livsmedel innehåller.
Listor över proteinrika livsmedel
Alla angivelser gäller råa/okokta livsmedel om inte annat anges.
Proteinkällor från kött, fisk och ägg (per 100 g):
1. Tonfisk: 23 g
2. Kyckling: 22 g
3. Nötkött: 22 g
4. Makrill: 20 g
5. Fläskkött: 19 g
6. Blandfärs: 19 g
7. Nötfärs: 19 g
8. Lax: 18 g
9. Torsk: 18 g
10. Ägg: 12 g
Vegetariska proteinkällor (per 100 g):
Avser torkade varor.
1. Sojabönor: 34 g
2. Linser (gröna/röda): 24 g
3. Bönor (kidney/vita/bruna): 22 g
4. Ärter (gula/gröna): 22 g
5. Kikärter: 21 g
6. Quinoa: 14 g
7. Quorn: 14 g
8. Pasta: 13 g
9. Havregryn: 13 g
10. Bovete: 11 g
Proteinkällor från nötter och frön (per 100 g):
1. Jordnötter: 26 g
2. Pumpafrö: 25 g
3. Solrosfrö: 23 g
4. Jordnötssmör: 23 g
5. Chiafrö: 21 g
6. Mandel: 20 g
7. Linfrö: 18 g
8. Cashewnötter: 15 g
9. Valnötter: 13 g
10. Hasselnötter: 13 g
Proteinkällor från mejerier (per 100 g):
1. Parmesanost, 30 %: 42 g
2. Hushållsost, 17 %: 31 g
3. Hushållstost, 28 %: 28 g
4. Kvarg: 12 g
5. Keso, 4 %: 12 g
6. Mjölk: 3,5 g
7. Fil/yoghurt: 3,4 g
Här kan du läsa mer: www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein